رژیم کتو و شما: آیا برای شما مناسب است؟

رژیم کتوژنیک به عنوان بزرگترین احساس رژیم – تا کنون – در صنعت تغذیه معرفی شده است. بنابراین صرفاً به همین دلیل ارزش بررسی آن را دارد.

رژیم کتوژنیک دارای چربی بسیار بالا (حدود ۷۵%)، پروتئین متوسط ​​(حدود ۲۰%) و کربوهیدرات بسیار کم (حدود ۵%) است. هدف آن قرار دادن بدن در حالت کتوز است. در حالت کتوژنیک، بدن به جای سوزاندن گلوکز، چربی ها را برای تولید کتون برای انرژی تجزیه می کند.

مزایای کتو؟

مزایای کتوز که معمولاً در مورد آن می شنویم کاهش وزن، افزایش کلسترول HDL (“خوب”)، بهبود دیابت نوع ۲ و همچنین کاهش فعالیت تشنجی و مهار رشد تومور سرطانی است.

مطالعات کوچک نتایج امیدوارکننده ای را برای زنان مبتلا به PCOS (سندرم تخمدان پلی کیستیک)، یک بیماری مرتبط با انسولین، نشان داده است. این ممکن است به دلیل توانایی بالقوه (غیر دسته بندی) آن در تنظیم مجدد حساسیت به انسولین باشد.

همه چیز قدیمی دوباره جدید است؟

رژیم کتو فعلی اولین بار نیست که کربوهیدرات ها را به عنوان یک رژیم شرور هدف قرار می دهیم. آزمایش های پزشکی با خوردن کم کربوهیدرات و/یا روزه گرفتن به دهه ۱۸۵۰ و حتی قبل از آن برمی گردد.

در سال ۱۹۶۷ استیلمن رژیم لاغری سریع دکتر را معرفی کرد که اساساً حاوی پروتئین و آب کم چرب نیست.

بعدی رژیم اتکینز در سال ۱۹۷۲ بود که دارای چربی و پروتئین بالا و کربوهیدرات کم است. به کاهش وزن و همچنین دیابت، فشار خون بالا و سایر شرایط متابولیک کمک می کند. امروزه نیز محبوب است.

در سال ۱۹۹۶، Eades و Eades Power Protein را معرفی کردند، یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات که به نظر می رسید به بیماران مبتلا به چاقی، فشار خون بالا، کلسترول بالا و/یا دیابت کمک می کند.

بنابراین کاهش کربوهیدرات ها، مانند رژیم کتو، سابقه کمک به کاهش وزن و/یا بهبود عوامل متابولیک را دارد. شواهد حکایتی این را تأیید می کند.

آیا کتو فواید دیگری دارد؟

مزایای بالقوه را می توان در شرایط تخریب کننده عصبی، مانند مولتیپل اسکلروزیس، آلزایمر یا پارکینسون مشاهده کرد، احتمالاً زیرا این اختلالات مغزی با اختلالات متابولیک مرتبط هستند. در واقع بیماری آلزایمر امروزه دیابت نوع ۳ نامیده می شود.

بهتر است از این شرایط تحت نظر پزشک مراقبت شود.

بر اساس تحقیقات روی موش، به نظر می رسد کتون ها TBI را بهبود می بخشند.

به منظور افشای کامل …

کاهش وزن اولیه با رژیم کتو سریع است. بدن گلیکوژن ذخیره شده (کربوهیدرات های ذخیره شده در ماهیچه ها) را مصرف می کند و آب ذخیره شده را با آن می ریزد. پس از آن، کاهش وزن ممکن است ادامه یابد، اما با سرعت کمتر.

متابولیسم افزایش اولیه را نشان می دهد که به نظر می رسد ظرف ۴ هفته ناپدید می شود.

به نظر نمی رسد کتو در از دست دادن چربی یا افزایش توده بدون چربی فواید طولانی مدتی ارائه دهد.

در برخی افراد، به نظر می رسد کتو کلسترول بد (LDL) را افزایش می دهد.

در مورد اثرات منفی چطور؟

“نقاط منفی” رژیم کتوژنیک که اغلب ذکر می شود کمبود مواد مغذی به دلیل از دست دادن گروه های غذایی و یک وضعیت انتقالی ناخوشایند به نام “کتو آنفولانزا” است که می تواند برای روزها ادامه یابد. آنها شامل گرسنگی، کم آبی، سردرد، حالت تهوع، خستگی، تحریک پذیری، یبوست، مه مغزی، بی حالی، تمرکز ضعیف و بی انگیزگی هستند. از آنجایی که این علائم بسیار شبیه به علائم افرادی است که کافئین را ترک می کنند، کتو یک برنامه “سم زدایی” در نظر گرفته شد.

سایر موارد منفی شامل مشکلات مربوط به سلامت روده هنگام پیروی از یک رژیم غذایی کم فیبر و مشکلات مربوط به پیروی است.

از نظر تمرینات، رژیم کتو احتمالاً هیچ مزیتی برای اکثر افراد ندارد. در واقع، کاهش گلیکوژن ناشی از آن ممکن است باعث خرد شدن دیوار (پانکینگ) شود. عملکرد ورزشی شامل سرعت و انرژی ممکن است بدون استفاده از گلوکز و کربوهیدرات به عنوان سوخت کمتر باشد.

کمیته بین المللی المپیک از ورزشکاران خواست از رژیم های کم کربوهیدرات خودداری کنند. ممکن است منجر به سازگاری ضعیف با تمرین و کاهش انرژی خروجی و استقامت شود. یکی از همکارانم باعث ایجاد آریتمی در موش هایی شد که رژیم غذایی کم کربوهیدرات داشتند.

با توجه به ماهیت طرح کتو کم کربوهیدرات، نگرانی من این است که چگونه زنان ممکن است در رابطه با سنتز و عملکرد سروتونین عمل کنند. کربوهیدرات ها نقش مهمی در انتقال تریپتوفان (پیش ساز سروتونین) به مغز دارند، بنابراین سطح سروتونین ممکن است بدون این کربوهیدرات ها کاهش یابد. این موضوع چه تاثیری بر خلق و خو، اشتها، تکانشگری و غیره روی زنان دارد؟

اصل مطلب چیست؟

به نظر می رسد رژیم کتو برای کاهش وزن کوتاه مدت و سایر مشکلات سلامتی که در بالا توضیح داده شد، قابل اجرا باشد. اینکه آیا این رویکرد در بلندمدت مناسب است یا خیر، هنوز موضوع بحث است. مزایای آن نیز همچنان مورد بحث است. منتقدان به احتمال آسیب کلیه و عدم وجود مطالعات طولانی مدت و شواهد علمی اشاره می کنند.

به طور کلی، به نظر می رسد کتو نه یک درمان طولانی مدت است و نه راه حل ایده آل برای کسانی که فقط می خواهند “سالم” باشند. مهمتر از همه، پیروی مداوم از رژیم غذایی برای بسیاری از افراد دشوار است.

برنامه غذایی ترجیحی درازمدت ممکن است برنامه غذایی متعادل‌تری باشد که قند و کربوهیدرات‌های ناخواسته کمتری داشته باشد و بر غذاهای سالم و پر فیبر، از جمله سبزیجات، تأکید کند.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر