رژیم کتوژنیک؛ با رژیم کتوژنیک چقدر کم میکنیم؟

خرید محصولات کتوژنیک در اصفهان طرفداران رژیم کتوژنیک باور دارند که حتی با وجود برابری کالری، این رژیم میتواند چربی بیشتری را بسوزاند، یعنی رژیم کتوژنیک دارای برتری سوخت 3 نمونه ‌از انواع رژیم کتوژنیک یا کیتو دایت و سازی است. استفان هرمان می گوید: “برای بعضی از افراد، رژیم کتو می تواند مضر باشد.” وی می گوید افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا هستند و مصرف انسولین دارند و همچنین افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که باید انسولین مصرف کنند در این دسته قرار دارند. در یک مطالعه بلند مدت که بر روی ۱۳۰ هزار نفر از افرادی که از رژیم های کم کربوهیدرات با پایه غذاهای حیوانی استفاده میکرند مشاهده شد میزان مرگ و میر به دلیل بیماری های مزمن در آنها نسبت به افراد با رژیم های غذایی متعادل بیشتر است. از مصرف خوراکی های التهاب آور پرهیز کنید مثل خوراکی های فرآوری شده که سرشار از افزودنی ها و مواد مصنوعی هستند. غذاهای دریایی مثل ماهی و صدف یکی از مواد غذایی مناسب در رژیم کتو هستند. خوردن میان وعده در رژیم کتو نوعی تقلب محسوب میشود. افزایش مصرف کربوهیدرات باعث افزایش سطح گلیکوژن میشود. یک بدنساز مرد ۸۶ کیلوگرمی که عضلات خوبی هم دارد، مرتب تمرین میکند و رژیمی با کربوهیدرات بالا دارد احتمالاً حدود ۸۰۰ گرم گلیکوژن در عضلات خود دارد.

رژیم کتوژنیک چیست و چه عوارضی دارد

تحقیقات هم به ما نشان میدهند که افزایش ذخیره گلیکوژن باعث افزایش سنتز پروتئین و افزایش بافت عضلانی میشود. رژیم غذایی کتوژنیک بسیار کم کربوهیدرات، با چربی و پروتئین نسبتا بالاست که در برخی موارد فایده خیلی زیادی دارد و با کاهش سطح گرسنگی موجب لاغری شما خواهد شد؛ اما تأثیر کتوژنیک بر عملکرد ورزشی، مورد بحث است و اختلاف نظرهایی در این رابطه وجود دارد. میزان ورزش هم بین گروهها خیلی محدود بود. رژیم کتوژنیک کمک میکند تا چربیهای اضافی بدن که یکی از عوامل دیابت نوع ۲ است، از بین برود. ببینید در طی روز، میلیونها سلول در بدن از بین میروند و میلیونها سلول هم جایگزین آنها میشوند. البته ممکن است این نوع رژیم منجر به کتوز نشود چون پروتئین هم درست مثل کربوهیدرات میتواند به گلوکز و سوخت تبدیل شود. اما آیا این رتبهبندی درست است و رژیم کتوژنیک براساس پزشکی مبتنی بر شواهد (مقالات علمی) به طور دقیق رتبهبندی شد؟

آیا این ادعا درست است؟ وزن شاد” دارند. او اعتراف میکند که این مسئله منحصر به فرد است و می تواند کمی آزمایش و خطا را دربر بگیرد. او می گوید: “اولین کاری که من انجام میدهم این است که وزن خود را کمی افزایش دهم و ببینم آیا اینکار موثر است؟ آیا این برنامهی کاهش وزن، برای شما مناسب است؟ روغن زیتون و کره فاقد کربوهیدرات بوده و مناسب رژیم کتو هستند. احتمالاً شما میدانید که رژیم کتو ممکن است به کاهش وزن و یا بسیاری از فواید سلامتی دیگر منجر شود، اما ممکن است این امر باعث نامنظم شدن چرخه پریود یا متوقف شدن آن شود. محققان ۲۰ فرد دارای اضافه وزن از مردان و زنان را مورد بررسی قرار دادند. محققان متغیرهای مختلفی را مورد بررسی قرار دادند شامل: چربی سوزی، حساسیت به انسولین، سطح چربی خون، التهاب و سطح انرژی و نرخ سوخت و ساز در حالت استراحت. اما در رابطه با کاهش وزن همه چیز به این روشنی نیست! احتمالاً امسال قصد وزن کم کردن و رسیدن به اندام ایدهآل خود را دارید. آن ها با جایگزین کردن مصرف کتون و چربی به جای کربوهیدرات به عنوان منبع سوخت و انرژی ، لاغرتر و سالم تر و از لحاظ ذهنی متمرکزتر از همیشه می شوند.

بهتر است قبل از تغییر سبک زندگی و روال غذایی خود، نگاه دقیقتری به این رژیم بیندازیم. بدن ما در حالت عادی برای تامین انرژی مورد نیاز خود، سراغ گلوکز میرود. وقتی رژیم با کربوهیدرات کم و زیاد را با هم مقایسه میکنیم معمولاً وقتی کربوهیدرات کمتر مصرف میشود میزان مصرف پروتئین بالاتر میرود. بعضی از این افرادی که دست به تبلیغ رژیم کتو در باشگاههای بدنسازی میزنند، میگویند که ما تمام اثرات منفی این رژیم را با مصرف بیشتر پروتئین جبران میکنیم. در این مقاله اثراتی که رژیم کتوژنتیک بر روی عادت ماهانه می گذارد را بررسی میکنیم. از استاد با کمالات و شایسته؛ جناب آقای دکتر کوروش سایه میری که در کمال سعه صدر، با حسن خلق و فروتنی، از هیچ کمکی در این عرصه بر من دریغ ننمودند و زحمت راهنمایی این طرح را بر عهده گرفتند و همچنین جناب آقای دکتر پرویز کریمی که مشاور من در این طرح بودند کمال تشکر و قدردانی را دارم. همانطور که قبلاً در مطلب (چطور یک بدنساز باید بر تنبلی غلبه کند) اشاره کردم مردم تمایل دارند سطح غذایی را که خوردهاند کمتر گزارش کنند.

نکته مهم این است که اگر کلیکوژن را تقسیم بر ۴ کنید، ۳ قسمت آن را آب تشکیل میدهد. بنابراین عدم استفاده از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات در این رژیم می تواند خطرات جبران ناپذیری برای آن ها به همراه داشته باشد. به طور کلی چهار نوع رژیم کتوژنیک وجود دارد که در جدول 2-1 به اختصار به آن اشاره خواهد شد. اگر به هر دلیلی ترجیح میدهید تا از کربوهیدراتهای پیچیدهتر مانند غلات کامل همراه با کالری کمتر استفاده کنید، میتوانید غذاهای حاوی فیبر بالاتر استفاده کنید؛ غذاهایی که با سرعت بیشتری نیز هضم میشوند. رژیم کتو به درد چه کسانی میخورد؟ اگرچه ورزش در کتوژنیک با فعالیتهای شدید مناسب نباشد، اما برخی مطالعات نشان میدهند که کتو میتواند عملکرد ورزشکاران استقامتی را افزایش دهد. برای بررسی این موضوع به تحقیق مهمی که سال ۲۰۰۶ صورت گرفته اشاره خواهم کرد. آنها به ۲ گروه با رژیمهای کتوژنیک و کم کربوهیدرات و کربوهیدرات متوسط و غیر کتوژنیک تقسیم شدند. در انتهای ۶ هفته مطالعه هر دو گروه تقریباً به یک اندازه وزن از دست دادند (۶.۳ کیلوگرم برای کتوژنیک و ۷.۲ کیلوگرم برای غیر کتوژنیک). این مساله برای بدن به منزله شوک شدیدی است و در مقابل بدن خود را برای بقا در شرایط سخت آماده می­کند و فرآیندهای غیر ضروری همچون رشد مو را متوقف یا کند می­کند.

در ارتباط با مصرف لبنیات، شما می توانید از محصولات کم چرب استفاده کنید؛ به این ترتیب میزان کالری دریافتی تان کمتر خواهد شد. در نتیجه بخش عمدهای از این کربوهیدرات راهی کبد میشود و در آنجا تبدیل به چربی خواهد شد! با اندازهگیری میزان کتونها در خون، ادرار یا تنفس میتوان ورود بدن به حالت کتوزیس را تشخیص داد؛ علاوه بر این، افزایش تشنگی، خشکی دهان، تکرر ادرار و کاهش اشتها هم نشاندهنده بروز کتوزیس هستند. هم چنین در بهبود دیابت نوع دو میتواند مفید باشد. این ارقام بسته به تنوع و اندازه میتواند از حدود 5 گرم کربوهیدرات خالص تا تقریباً 17 گرم در هر خرما متغیر است. یعنی شما تنها مجاز به مصرف حدود 20 تا 50 گرم کربوهیدرات در روز میباشید. حالا این عدد را اگر در ۳ ضرب کنیم یعنی ۲۴۰۰ گرم هم آب در عضلات این بدنساز قرار دارد. نکته جالب: بله بعضی بدنسازهای حرفهای رژیم کتو میگیرند و کربوهیدرات هم کم مصرف میکنند اما این دوستان از داروهای بدنسازی استفاده میکنند تا با اثرات منفی این رژیم مقابله کنند.

برای کاهش این عوارض بهتر است چند هفته رژیم کمکربوهیدرات را دنبال کنید تا بدنتان یاد بگیرد چگونه چربی بیشتری بسوزاند و سپس کربوهیدرات را از رژیم غذاییتان حذف کنید. اگر بدنتان زیادی جوش میزند یک رژیم کم کربوهیدرات مثل کتو باعث کاهش اثرات جوش پوستی میشود. هنگام پیروی از رژیم غذایی، از غذاهای پر کربوهیدرات مانند میوههای خشک، کربوهیدراتهای تصفیه شده، سسهای شیرین و غذاهای رژیمی کم چرب خودداری کنید. اگر در رژیم کتوژنیک تازه کار هستید، احتمالاً بزرگترین سوالی که در ذهن شما وجود دارد این اسن که غذاهای کم کربوهیدرات و پرچرب کدام است. برخی از افراد به این مدل پایبند نیستند یا با آسیب شناسی هایی مواجه می شوند که سلامت کلی آنها را به خطر می اندازد. اما به هر حال با این راهکار می شود از افت قدرت و بازدهی عضلانی طی چند هفته اول رژیم کتوژنیک جلوگیری کرد. در چند روز اول پس ازدنبال کردن این رژیم مفید ممکن است زیاد انرژی نداشته باشید ولی از روز سوم به بعد شرایط کاملاً متفاوت میشود. چگونه کتو را در روز اول شروع کنم؟

رژیم کتو چگونه به هورمون ها آسیب میزند؟ خیلی از محققین باور دارند مزیت اصلی رژیمهای کتوژنیک به خاطر کاهش کربوهیدرات یا افزایش کتونها نیست بلکه مرتبط با مصرف بیشتر پروتئین است. دلیلش خیلی واضح است سری به یخچال بزنید اگر قرار باشد کربوهیدرات نخورید تقریباً تنها گزینه در دسترس شما برای سیر کردن شکم، پروتئینها هستند! مشکل این نوع تحقیقات این است که اغلب آنها براساس گزارش خود سوژهها به بررسی میزان کالری مصرفی شرکت کنندهها پرداختهاند. اینجاست که میتوانیم اثر میزان کربوهیدرات را مورد مقایسه قرار دهیم. به طور کلی میزان پروتئین بدون چربی را در رژیم غذایی مانند مرغ بدون پوست، ماهی و گوشت قرمز بدون چربی افزایش دهید. بسیاری از افراد با استفاده از نوشیدن قهوه مناسب رژیم کتوزنیک که به آن اصطلاحا قهوه “کتوپروف” می گویند (ترکیبی از قهوه دم کرده با روغن های MCT مانند روغن نارگیل) در صبح باعث افزایش تولید کتون و کاهش چربی در بدن خود می شوند. پنیر سرشار از چربی اشباع شده است، اما نشان داده نشده است که خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می دهد. چگونه دوره ی پریود را در رژیم کتو به حالت نرمال برگردانیم؟ ᠎This was cre at ed ​with the he lp  of G᠎SA Content Generator Dem ov er᠎sion!

در حالت طبیعی و نرمال سوخت تامین کننده انرژی بدن ما کربوهیدرات ها هستند. بنابراین بدن برای تامین انرژی لازم، چربیها را به کمک کبد تجزیه مینماید. برای دسترسی سریع به محتوای متن از لینک های زیر استفاده کنید. بنابراین، اگر تصمیم به شروع رژیم کتوژنیک دارید، با یک پزشک یا مشاور تغذیه مشورت کنید و سعی کنید به سمت رژیم کتوژنیک رایگان و موارد این چنینی در فضای اینترنت نروید؛ چرا که این گونه رژیم ها متناسب با سیستم بدنی و شرایط سلامتی شما طراحی نشده اند و ممکن است نتیجه عکس بگیرید و یا حتی عوارض خطرناکی را تجربه کنید. برنامهای که در آن، میزان مصرف کربوهیدرات شخص، طبق فعالیتهای ورزشی او تعیین میشود. این فرایند توسط پروتئینها و هورمونهای بدن تنظیم میشود. در این فرایند کتون تولید میشود. از طرفی انسولین باعث افزایش شرایط آنابولیک (عضله سازی) در بدن میشود و جلوی شکسته شدن پروتئین در بدن گرفته میشود. باقیمانده کالری هفتگی برنامه غذای رژیم کتوژنیک ، از پروتئین تأمین میگردد. یک برتری دیگر این تحقیق در اینجا بود که محققین خودشان غذای شرکت کنندهها را تامین میکردند.