چربی مناسب برای سالم ماندن


چربی مناسب برای سالم ماندن چیست؟

امروزه نظرات متفاوت و گاه متناقضی در مورد نوع چربی مناسب برای حفظ سلامتی مشاهده می کنیم. برخی افراد چربی حیوانی (مشتق شده از دم آب شده یا کره آب شده) را طبیعی می دانند. آنها می گویند مصرف این نوع چربی برای سلامتی بهتر از انواع گیاهی است. آنها همچنین به دلیل فرایندی است که بر روی دانه های گیاه در حین روغن کاری انجام می شود. دلیل دیگری که گاهی اوقات می شنود. قطره های روغن نباتی هنگام استفاده چسبناک می شوند. ادعاهای روغنهای گیاهی ناسالم برای سرخ کردن این را باور دارند زیرا قطرات روغن دم در حین سرخ شدن به سطح گاز نمی چسبد. به همین دلیل است که نشان می دهد این نوع چربی سالم تر است. بنابراین ، در این مقاله از وب سایت متخصص تغذیه اصفهان دکتر رضا اطمینانانی ، ما به طور مختصر در مورد ساختار روغن ها و نوع چربی مناسب برای حفظ سلامت برای ارائه اطلاعات بیشتر بحث خواهیم کرد. در مورد تفاوت چربی ها

مصرف چربی های گیاهی

از سوی دیگر متخصصان تغذیه نیز معتقدند که مصرف چربی های گیاهی برای حفظ سلامت افراد بهتر است. دلیل اصلی این امر وجود کلسترول و اسیدهای چرب اشباع شده در روغن های حیوانی است که باعث رسوب چربی در رگ ها و همچنین سخت شدن دیواره عروق می شود که منجر به تصلب شرایین و در نهایت فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی می شود. روغن های گیاهی علاوه بر اسیدهای چرب غیر اشباع امگا 6 و امگا 3 ، حاوی مقادیر مناسبی از آنتی اکسیدان های طبیعی مانند ویتامین D هستند که به حفظ سلامت مصرف کنندگان کمک می کند.

مولکول چربی از ترکیب الکل سه ظرفیتی به نام گلیسیرین یا گلیسیرین با یک تا سه اسید چرب تشکیل می شود. مولکول اسید چرب از تعدادی کربن و هیدروژن تشکیل شده است. اگر در این مولکول فقط یک الکترون بین دو کربن تقسیم شود ، آن را پیوند معمولی می نامند. از طرف دیگر ، اگر دو الکترون بین دو کربن تقسیم شود ، به آن پیوند دوگانه می گویند. بنابراین اولین مورد ، هنگامی که پیوند مضاعفی بین اتم های کربن در زنجیره اسیدهای چرب وجود ندارد ، اسید چرب اشباع یا SFA نامیده می شود.

لیست اسیدهای چرب اشباع شده

اگر پیوند مضاعفی بین اتم های کربن در زنجیره اسیدهای چرب وجود داشته باشد. آنها اسید چرب اشباع (SFA) نامیده می شوند. بسته به اینکه آیا این اسیدهای چرب دارای یک یا چند پیوند دوگانه هستند. نام آنها متفاوت خواهد بود. اگر فقط یک پیوند غیر اشباع در ساختار اسیدهای چرب وجود داشته باشد. این اسید چرب غیر اشباع مونا (MUFA) نامیده می شود. اگر بیش از یک پیوند دوگانه داشته باشد. این اسید چرب اشباع نشده (PUFA) نامیده می شود.

بسته به ساختار اسید چرب و محل پیوندهای دوگانه در آن ، اسیدهای چرب امگا 3 یا امگا 9 را می توان نام برد. لازم به ذکر است که سه اسید چرب اشباع نشده به نام اولئیک ، لینولئیک و لینولنیک برای بدن ضروری هستند. یعنی بدن قادر به ایجاد آنها نیست. اما او به آنها نیاز دارد. همانطور که گفته شد ، اسیدهای چرب ضروری فقط در مقادیر مناسب در روغن های گیاهی وجود دارند.

به طور کلی ، اگر بیش از حد از اسیدهای چرب اشباع شده استفاده کنید ، می توانند باعث افزایش غیر طبیعی کلسترول خون شوند. علاوه بر این ، اکثر اسیدهای چرب ، از جمله اسید لوریک ، اسید میریستیک و اسید پالمیتیک ، باعث افزایش چربی خون و آسیب عروقی می شوند. میریستیک اسید بیشترین قدرت را برای ایجاد ضایعات عروقی دارد و بعد از آن اسیدهای پالمیتیک و لوریک وجود دارد. اسید میریستیک اغلب در کره و روغن نارگیل و روغن هسته خرما یافت می شود. اسید پالمیتیک 60 درصد از مصرف اشباع شده از اسیدهای چرب را تشکیل می دهد و ژب باعث بالاترین شیوع هایپرکلسترولمی بالا (کلسترول خون بالا) می شود. این اسید چرب در بیشتر چربی های حیوانی یافت می شود.

جایگزینی اسیدهای چرب اشباع شده با اسیدهای چرب اشباع نشده

جایگزینی اسیدهای چرب اشباع شده با اسیدهای چرب اشباع نشده (مانند لینولئیک اسید ، که یک اسید چرب 18 کربنی دوگانه است) و افزایش میوه ها و سبزیجات می تواند از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری کند. بنابراین نوع اسید چرب موجود در غذای مصرفی بر افزایش چربی و کلسترول در خون و ایجاد بیماریهای قلبی عروقی تأثیر زیادی می گذارد.

افزایش 1 درصدی مصرف اسیدهای چرب اشباع نشده ، کلسترول را 1.4 میلی گرم در دسی لیتر کاهش می دهد. این اسیدهای چرب در روغن های گیاهی ، سالاد و مارگارین فراوان است. مطالعات نشان داده است که رژیم مدیترانه ای عود بیماری مزمن عروقی را 70 تا 50 درصد کاهش می دهد. این رژیم دارای مقدار زیادی میوه ، سبزیجات (هویج ، شلغم ، سیب زمینی ، پیاز ، تربچه) و سبزیجات برگ سبز ، نان و غلات ، ماهی و غذاهایی است که حاوی اسید لینولئیک بالا (دانه کتان و کلزا) و روغن های گیاهی مانند به عنوان مثال یک کانول و هسته آن شبیه یک گردو است.

فرآیند هیدروژن که به طور گسترده در صنعت برای سخت شدن روغن ها و مارگارین ها استفاده می شود. باعث ایجاد اسید چرب خطرناکی به نام ترانس می شود. با این حال ، برخی از شفافیت در غذاهای حیوانی (گوشت گاو ، کره ، چربی شیر) وجود دارد. اما میزان اسیدهای چرب غیر اشباع ترانس در چربی های طبیعی کم است.

مصرف اسیدهای چرب ترانس باعث افزایش کلسترول می شود. این اسیدها از نظر بیولوژیکی به عنوان اسیدهای چرب اشباع عمل می کنند. در عین حال قدرت اکسیداسیون بالای آنها باعث آسیب بیشتر می شود ، بنابراین برای سلامتی مفید نیست. توصیه می شود بیش از 2 درصد از کل انرژی رژیم غذایی توسط اسیدهای چرب ترانس تامین نشود. از مصرف کره های جامد سبزیجات که به روشهای سنتی تولید می شوند ، باید اجتناب کرد.

چربی مناسب برای ماندن پرستار سالم اصفهانی

محتوای چربی رژیم غذایی:

چاقی با مصرف چربی ارتباط دارد و بر بسیاری از عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی از جمله تصلب شرایین تأثیر می گذارد. وقتی چربی رژیم غذایی کاهش می یابد ، سطح تری گلیسیرید و کلسترول نیز تأثیر می گذارد. البته یک رژیم غذایی بدون چربی که کمتر از 20 درصد از کل انرژی را از چربی تامین می کند ، نمی تواند سطح کلسترول خون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. بنابراین ، توصیه اساسی این است که مصرف چربی باید کمتر از 30 درصد کالری روزانه باشد. و تنها کمتر از 7 درصد رژیم غذایی باید چربی اشباع شده باشد. و بقیه چربی باید غیر اشباع باشد ، به ویژه غیر ترانس و امگا 3. به


دکتر رضا اطمینانانی

پرستار اصفهانا


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

راهکارهای کنترل گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها

رابطه بین تغذیه و خلق و خو

معایب رژیم بدون کربن



دیدگاهتان را بنویسید