ویتامین C ، فواید و مقدار مورد نیاز آن


اگر از رژیم غذایی خود به اندازه کافی ویتامین C دریافت نمی کنید ، مکمل های ویتامین C می توانند برای بیماری هایی مانند زوال عقل مفید باشند. با این حال ، مطالعات انسانی بیشتری برای درک تأثیر مکمل های ویتامین C بر سیستم عصبی مورد نیاز است.

ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C

در حالی که ویتامین C دارای مزایای علمی زیادی است ، ادعاهای بی اساس زیادی نیز دارد که با شواهد ضعیف یا بدون شواهد پشتیبانی می شود. در اینجا برخی از ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C وجود دارد:
از سرماخوردگی جلوگیری می کند
در حالی که به نظر می رسد ویتامین C شدت سرماخوردگی و زمان بهبود را در بزرگسالان 8 درصد و در کودکان 14 درصد کاهش می دهد ، از آن جلوگیری نمی کند.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد
مطالعات کمی دریافت ویتامین C را با کاهش خطر ابتلا به سرطان های متعدد مرتبط کرده است. با این حال ، اکثر مطالعات نشان داده اند که ویتامین C بر خطر ابتلا به سرطان تأثیر نمی گذارد.
در برابر بیماریهای چشمی محافظت می کند
ویتامین C با کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن مرتبط است. با این حال مکمل های ویتامین C بر روند این بیماری ها تأثیر نمی گذارد یا حتی ممکن است مضر باشد.

می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند
اگرچه افراد مبتلا به مسمومیت با سرب دارای سطح پایینی از ویتامین C هستند ، اما شواهد قوی از مطالعات انسانی مبنی بر اینکه ویتامین C می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند ، وجود ندارد.

به طور کلی ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که باید از رژیم غذایی یا مکمل ها دریافت شود. این ماده با بسیاری از مزایای سلامتی مانند افزایش سطح آنتی اکسیدان ، کاهش فشار خون ، محافظت در برابر حملات نقرس ، جذب آهن ، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش بیماری های قلبی و خطر زوال عقل مرتبط است.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین C عوارض جانبی دارد؟

ویتامین C یک ماده غذایی بسیار مهم است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات به وفور یافت می شود. مصرف مناسب این ویتامین برای حفظ سیستم ایمنی بسیار مهم است. همچنین نقش مهمی در بهبود زخم ، استحکام استخوان ها و تقویت عملکرد مغز دارد. جالب اینجاست که برخی ادعا می کنند مکمل های ویتامین C فواید بیشتری نسبت به دریافت این ویتامین از غذاها دارند. یکی از رایج ترین دلایلی که افراد از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند.

مصرف بیش از 2000 میلی گرم ویتامین C در روز می تواند باعث ناراحتی های گوارشی از جمله علائمی مانند اسهال و حالت تهوع شود.

از آنجا که ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد ، مصرف بیش از حد آن می تواند برای افرادی که سطح آهن آنها به طور طبیعی بالا است مشکل ایجاد کند.

مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند میزان اگزالات در کلیه ها را افزایش دهد که می تواند منجر به سنگ کلیه شود.

چقدر ویتامین C کافی است؟
از آنجا که ویتامین C محلول در آب است و بدن مقادیر زیادی از آن را پس از چند ساعت مصرف آزاد می کند ، مصرف زیاد آن به ندرت مشکلاتی را برای بدن ایجاد می کند. در حقیقت ، تقریبا غیرممکن است که ویتامین C اضافی رژیم غذایی به یک مشکل تبدیل شود. در افراد سالم ، ویتامین C اضافی ، که بیشتر از میزان توصیه شده روزانه مصرف می کند ، به راحتی از بدن دفع می شود. به عبارت دیگر ، شما باید 29 پرتقال یا 13 عدد فلفل دلمه ای بخورید تا به حداکثر مجاز برسید.
با این حال ، افراد در هنگام مصرف مکمل ها بیشتر در معرض مصرف بیش از حد ویتامین C هستند و در برخی موارد مصرف بیش از حد ویتامین C امکان پذیر است.

به نظر می رسد همه عوارض جانبی ویتامین C از جمله سوء هاضمه و سنگ کلیه هنگامی که افراد آن را در دوزهای بالاتر از 2000 میلی گرم مصرف می کنند رخ می دهد. بنابراین مکمل های ویتامین C را تنها در صورت تجویز پزشک مصرف کنید.

خلاصه
ویتامین C به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر است. به خصوص اگر به جای مکمل ها استفاده شود. افرادی که از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند بیشتر در معرض مصرف بیش از حد قرار دارند و عوارض جانبی را تجربه می کنند که شایع ترین آنها علائم گوارشی است. با این حال ، عواقب جدی تری مانند اضافه بار آهن و سنگ کلیه نیز می تواند ناشی از مصرف مقدار زیادی ویتامین C باشد.

مژده رحمانیان ، عضو انجمن غذای ایران
کلینیک زیبایی و هارمونی اسلیمیگا

دیدگاهتان را بنویسید