معایب رژیم بدون کربن


آگاهی از خطرات رژیم بدون کربوهیدرات

بدن انسان به گونه ای ساخته شده است که در ترکیب متوازن و متناسب از غذاها عمل کند. متأسفانه برخی رژیم ها وجود دارند که سعی می کنند با حذف یک نوع غذا مانند کربوهیدرات ها وزن خود را کاهش دهند. رژیم غذایی محدود در مصرف کربوهیدرات برای بدن مفید نیست و می تواند باعث انواع بیماری ها شود که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است. مضرات رژیم بدون کربوهیدرات:

1- سنگ کلیه

سنگ کلیه هنگامی تشکیل می شود که اسید اوره و اگزالات کلسیم در کلیه متبلور شده و به مرور زمان سنگ تشکیل می دهند. تنها فیبر نامحلول موجود در کربوهیدراتها باعث کاهش جذب کلسیم ، کاهش میزان کلسیم در ادرار و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه می شود. توصیه می شود روزانه حداقل 30 گرم فیبر در رژیم غذایی خود داشته باشید. این امر با رژیم های کم کربوهیدرات امکان پذیر نیست.

2- آرامش و عملکرد نامناسب روده

برای عملکرد صحیح روده ها ، بدن ما حداقل به 30 گرم فیبر در روز احتیاج دارد. الیاف به دو نوع تقسیم می شوند: دسته اول ، الیاف محلول در آب و دسته دوم ، گونه های نامحلول در آب. فیبر نامحلول نقش مهمی در تولید مدفوع و کاهش زمان دفع دارد. رژیم های کم کربوهیدرات دارای فیبر نامحلول کمی هستند که خطر ابتلا به یبوست را افزایش می دهد و یبوست مکرر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. توصیه می شود غلات کامل ، حبوبات ، میوه ها ، سبزیجات و جو را در رژیم غذایی خود غنی از فیبرهای محلول و نامحلول قرار دهید. مصرف فیبر خطر ابتلا به یبوست ، سندرم روده تحریک پذیر ، بواسیر و سرطان روده را کاهش می دهد.

3- افزایش کلسترول

رژیم غذایی کم کربوهیدرات و فیبر کم خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. این رژیم ها افراد را تشویق می کند تا مقدار زیادی پروتئین حیوانی بخورند که دارای کلسترول بالا و چربی های اشباع شده است. افزایش مصرف این نوع غذا منجر به افزایش میزان کلسترول بد (LDL) می شود که خطر سفت شدن دیواره عروق و سکته های قلبی را افزایش می دهد. فیبر که سرشار از رژیم های کربوهیدرات است ، خطر سفت شدن عروق ، بسته شدن و لخته شدن را کاهش می دهد و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. رژیم غذایی سالم حاوی 10-15٪ پروتئین ، 55-65٪ کربوهیدرات حاوی فیبر و 35-25٪ چربی است.

4- پوکی استخوان

پوکی استخوان ، زمانی رخ می دهد که تراکم استخوان کاهش می یابد. به دلیل از دست دادن کلسیم به مدت طولانی رخ می دهد. بسیاری از عوامل غذایی باعث پوکی استخوان می شوند. وقتی میزان پروتئین مصرفی در رژیم غذایی روزانه بسیار زیاد است. کلسیم دفع شده از طریق ادرار نیز افزایش می یابد. تحقیقات نشان داده است که اگر از رژیم غذایی سرشار از پروتئین و کربوهیدرات کم پیروی کنید. خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد. واقعیت این است که کمبود منابع پروتئینی نیز باعث پوکی استخوان می شود. و به همین دلیل است که رژیم غذایی سالم شامل رژیم متعادل همه گروه های غذایی است.

معایب رژیم بدون رژیم پرستار اصفهانا

از دست دادن توده عضلانی و کاهش متابولیسم

هرگونه رژیم غذایی که در دراز مدت بدن را از کالری لازم محروم کند. منجر به کاهش متابولیسم و ​​از دست دادن توده عضلانی می شود. از دست دادن عضلات یکی از عوامل اصلی افزایش وزن است. اگر سعی کنیم در مدت زمان کوتاهی وزن خود را کاهش دهیم ، ماهیچه های خود را از دست می دهیم. رژیم هایی که وعده کاهش وزن در مدت زمان کوتاه را می دهند عواقبی مشابه دارند.

6- کمی ورزش کنید

کربوهیدراتها منبع اصلی انرژی بدن هستند. و منبع تغذیه برای ماهیچه ها و مغز هستند. خوردن رژیم کم کربوهیدرات مقدار کمی گلیکوژن در ماهیچه ها و کبد تولید می کند که به نوبه خود عملکرد ماهیچه ها را کاهش داده و باعث ضعف و خستگی می شود. ATP منبع اصلی انرژی ماهیچه ها است. وقتی ماهیچه ای حرکت می کند ، یک مکانیسم شیمیایی ATP را تجزیه می کند تا انرژی را از آن آزاد کند. فقط مقدار کمی ATP در هر عضله برای چند انقباض و گسترش ذخیره می شود. و ماهیچه ها به ATP بیشتری نیاز دارند. کربوهیدراتها منبع اصلی تامین ATP هستند و در صورت عدم وجود آنها ، از اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه استفاده می شود.

این درمان ها چندان م effectiveثر نیستند و به همین دلیل احساس خستگی می کنید. و نمی توانید ورزش کنید و فعالیت بدنی کافی برای کاهش وزن داشته باشید. کربوهیدرات هایی که فیبر بالایی دارند و قند خون را به آرامی بالا می برند. آنها منابع خوبی از انرژی هستند. این به شما انرژی لازم برای ورزش را می دهد.
بنابراین ، رژیم های غذایی برای کاهش وزن بر اساس مصرف کم کربوهیدرات. آنها به دلیل انرژی ناکافی برای عضلات و مغز و احساس ضعف و خستگی و در نتیجه ناتوانی در ورزش ، گزینه مناسبی برای کاهش وزن نیستند. رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن رژیمی است که در آن همه گروه های غذایی کافی باشند و فرد احساس ضعف ، خستگی یا گرسنگی نکند.


دکتر رضا اطمینانانی

پرستار اصفهانا


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها

رابطه بین تغذیه و خلق و خو



دیدگاهتان را بنویسید