رژیم کتوژنیک (Ketogenic) چیست

مضرات کتوژنیک همچنین میزان پروتئین مجاز در رژیم کتوژنیک استاندارد روزانه حدود ۹۰ گرم 3 نمونه ‌از انواع رژیم کتوژنیک یا کیتو دایت است. اما در حال حاضر یکی از محبوب ترین رژیم ها برای کاهش وزن است. یکی از رژیم های لاغری محبوب رژیم دوبرو است. رژیم کتو برای بعضی بیماران از جمله افراد مبتلا به پانکراتیت (التهاب پانکراس) و نارسایی کبدی مضر است. مطالعه دیگر نشان داد که برخی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به کمک رژیم کتوژنیک می توانند مصرف داروهای دیابت را قطع کنند. ریزش مو یکی از عوارضی است که برخی افراد آن را گزارش کرده اند و برخی دیگر نیز با آن مواجه نشده اند. همانطور که از نام آن پیداست این رژیم سبب تولید کتون در بدن می گردد.کتون ها زمانی در بدن تولید می گردند که مقدار کمی کربوهیدرات وجود دارد و بدن لازم است انرژی خود را از شکستن اسیدهای چرب بدست آورد. یک مرور سیستماتیک در ۲۰۱۸ میلادی، ۱۶ پژوهش دربارهٔ رژیم کتوژنیک را در بالغین بررسی کرد و نتیجه گرفت که این روش، روزبهروز فراگیرتر میشود و نتایج آن مشابه کودکان است و عوارض خفیفتری نیز دارد.

یک فنجان شیر بادام هندی شیرین نشده، برنج گل کلم با بوقلمون آسیاب شده و آمینوهای مایع (جایگزین سس سویا بدون کربوهیدرات)، اسفناج، شش تکه بیکن بوقلمون، شش تخم مرغ و کمی سالسا. سس ها هم میتونن بدون محدودیت در این روش جای بگیرن. این رژیم بر مصرف غذاهای کامل مانند میوهها و سبزیجات، همراه با پروتئینهای بدون چربی شامل ماهی، تخم مرغ، لوبیا و حبوبات و چربیهای سالم با کیفیت بالا مانند آجیل و آووکادو تاکید دارد. تخم مرغ یکی از غذاهای سالم و پرکاربرد روی کره زمین است. یک وعده غذایی معمولی در رژیم کتوژنیک کلاسیک شامل خامه فرم گرفته، غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت، سبزیجات کم کربوهیدرات و چربیهایی مانند کره یا روغن نباتی است. را برای یک میان وعده سیرکننده در طول روز توصیه میکنیم. اما او تمایل دارد از “منابع کم گلیسمی کربوهیدرات ها در وعده های غذایی من، زمانی که آنها را در طول تمرین اوج مصرف می کنم” ترجیح می دهد. تمشک همچنین حاوی ویتامین C و منگنز و همچنین آنتی اکسیدان هستند که آنها را به یک رژیم غذایی کتو تبدیل می کند.آلو یک آلوی کامل 75 گرمی حاوی 8.5 گرم کربوهیدرات و حدود 1 گرم فیبر است که کربوهیدرات خالص 7.5 گرم را فراهم می کند.

آیا رژیم کتوژنیک باعث اسهال میشود

یک رژیم کتوژنیک میتواند تعادل آب و املاح معدنی بدن را دچار تغییر کند، پس افزودن مقداری نمک به وعدههای غذایی و مصرف مکملهای حاوی املاح معدنی کمککننده است. ۵. رژیم لاغری کتوژنیک تقریبا برای اکثر افراد مناسب است اما بهتر است افراد زیر سن ۱۸ سال و بالای ۵۰ سال و افراد دارای بیماری خاص قبل از اقدام به استفاده از این رژیم غذایی حتما با پزشک مربوطه و متخصص تغذیه مشورت کنند. همانطور که گفته شد ، اگر یک رژیم غذایی با چربی بالا ، پروتئین کم و کربوهیدرات بسیار کم مصرف کنید ، می توانید حالت کتون زدگی را به طور مرتب حفظ کنید. نسبت چربی به سایر مواد غذایی یک به چهار است. راهکار این مشکل این است که دکتر تغذیه قرص های مکمل به شما بدهد. برای ورزشکاران استقامتی، استفاده طولانی مدت از رژیم های کتوژنیک می تواند نه تنها عملکرد، بلکه سلامت کلی را نیز افزایش دهد. بیشتر به این دلیل که افراد در مدت زمان کوتاهی وزن قابل توجهی از دست می­دهند. نیاز دارید که روزهای آزاد در میان رژیمتان داشته باشید؟ در این میان فقط تعداد کمی از رژیم های کاهش وزن سریع ورست و اصولی هستند و به صورت تخصصی تنظیم شده اند که رژیم کتوژنیک سریع ترین و بهترین آن ها برای کم کردن وزن می باشد.

کتوی کثیف هم در میان گزینههای شماست. بهتر است میوه کتو را در حد اعتدال مصرف کنیدبه خاطر داشته باشید که اگرچه گزینههای فراوانی برای میوههای دوستدار کتو وجود دارد، مصرف میوه در رژیم کتو همچنان باید محدود باشد. برای کسانی که فعالیت های هوازی کم تا متوسط، انعطاف پذیری و ثبات را ترجیح می دهند، پیروی از یک برنامه غذایی رژیم کتو گزینه خوبی است. ولی خودمان می توانیم با حذف انواع دود، الکل و غذاهای حاوی کربوهیدرات از یک طرف و ورزش و سبک زندگی سالم از طرف دیگر تا حد زیادی مانع از بروز استرس و در نتیجه کاهش رادیکال های آزاد بدن شویم. سالم خوری اصل زندگی شماست؟ اکثر چربی های سالم هیچ کربوهیدراتی ندارند مخصوصا آن هایی که در لیست زیر برای شما نام بردیم. مصرف آن محدودیت سنی ندارد و برای همه افراد و گروه های سنی مفید است. اما در واقع تعداد انواع این رژیم بیشتر است.

رژیم کتوژنیک و بدنسازی

درباره این عوارض در ادامه این مطلب مفصل صحبت خواهیم کرد. البته برنامه غذایی برای چاق شدن را میتوانید در این مطلب نیز مشاهده کنید. داشتن رژیم غذایی پرکربوهیدرات میتواند تعادل باکتریهای روده را به هم بزند و در نتیجه باعث نوسان قند خون شود. در مقابل، در رژیم کتوژنیک درصد کربوهیدرات بسیار محدودتر میشود. همچنین روغن نارگیل باعث افزایش سرعت متابولیک بدن، کاهش وزن و سوزاندن چربی ناحیه شکمی میشود. چربیهای اشباع نشده امگا 6 است که این اسید چرب در بسیاری از گوشتها، غلات و حبوبات و روغنهای گیاهی از جمله روغن ذرت یافت میشود. در ابتدا پیاز را نگینی خرد کرده و با روغن به خوبی تفت داده تا رنگ پیاز طلایی شود، سپس سیر له شده را با پیاز تفت دهید. در رژیم کتوژنیک مدیترانهای بر انواعی از چربی تأکید میشود که به کاهش کلسترول کمک کنند و سرشار از امگا 3 باشند؛ مثل ماهی چرب و زیتون.

در نتیجه در بدن، به جای قند، چربی سوزانده میشود. پروتئین دریافتی در این رژیم به رشد ماهیچههای فرد کمک میکند و افزایش پروتئین باعث میشود که قدرت انتخابتان دربارۀ غذاها افزایش پیدا کند. این گلوکز به سراسر بدنتان و به خصوص مغز میرود و به عنوان منبع انرژی سوزانده میشود. بدن مقداری گلوکز را برای بعد به عنوان گلیکوژن ذخیره می کند. در واقع با استفاده از این رژیم کوتاه بدن خیلی سریع مقدار زیادی کتون تولید میکنه که این هم برای کاهش وزن و هم برای انرژی مورد استفاده مغز مفیده. در کتوژنیک تنبل تنها چیزی که شما به آن توجه میکنید مصرف کربوهیدرات است. مکمل های منیزیم نیز برای یبوست مفید و سودمند است. کربوهیدرات های بینوا هم که مقدارشون هیچ تغییری نمیکنه. اما برخی کودکان وقتی این رژیم غذایی را دنبال می کنند، هیچ حمله ای را تجربه نمی کنند. مانند گوشت قرمز ارگانیک، تخم مرغ رسمی، آب قلم، دل و جگر گوسفند و برخی از لبنیات پرچرب که ترجیحا ارگانیک باشند. رژیم کتو به دلیل محدودیت های بسیار موجب ایجاد استرس در برخی افراد می شود. همچنین میزان پروتئین دریافتی در رژیم کتو پایینتر از رژیم کم کربوهیدرات است. بله، اما ممکن است فرایند عضله سازی به خوبی زمانی که رژیم غذایی شما حاوی مقادیری از کربوهیدرات است پیش نرود.

خرید نان کتوژنیک

پروتئین وی به عضله سازی نیز کمک زیادی خواهد کرد. رژیم کتوژنیک به کاهش وزن، حفظ توده عضلانی و بهبود نشانه های بسیاری از بیماری ها کمک زیادی می کند. خیلی از ورزشکاران به ویژه رشته های قدرتی و از جمله بدنسازان طی هفته های اول دچار افت قدرت و بازدهی می شوند و این تا وقتی که بدن به تغییر دادن منبع تامین انرژی از کربوهیدرات به چربی عادت کند ادامه دارد و اجتناب ناپذیر است. البته گفتنی است که حبوبات نیز از رژیم کتو حذف میشوند. ماهی های چرب مانند سالمون، ساردین و قزل آلا برای رژیم کتو بهترین انتخاب هستند این گروه های غذایی سرشار از ویتامین های گروه ب و پتاسیم هستند. روز اول غذا باید حتما شامل مواد غذایی غنی از فیبر و سالم باشد تا بدن در همان روز اول طعم کتو را بگیرد و در روزهای آینده خودش را تنظیم کند. در روزهای آزادِ رژیم دورهای استفاده از کربوهیدراتهای سالم مثل میوه و سبزیهای قنددار و نشاستهای، غلات کامل و … امروز هم میگویند که این رژیم برای بعضی از بیماریهای خاص مثل دیابت، سندروم تخمدان پلی کیستیک، کبد چرب و … Th is w as g​en​erated by GSA C onte᠎nt Generat᠎or᠎ D em​over᠎sion​!

رژیم های کتوژنیک

روزه کتوژنیک در پایان این ۶ ماه، افراد شرکت کننده تونستن ۱۴ کیلو از وزنشون رو کم کنن و مقدار زیادی از التهاب وارد شده به کبد رو بهبود بدن . چربی در کبد به اجسام کتونی تبدیل میشود که در غیاب گلوکز به عنوان سوخت مورد استفاده قرار میگیرد. شاید جالب باشد بدانید کتوژنیک خودش به چند دسته تقسیم میشود. این روش، شاید جالبترین و سادهترین نوع رژیم کتوژنیک باشد. مطالعه دیگری روی 349 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که افرادی که از رژیم کتوژنیک پیروی می کردند به طور متوسط 11.9 کیلوگرم (26.2 پوند) وزن در یک دوره 2 ساله از دست دادند. کارشناسان تغذیه ما در سیرا تغییرات بیوشیمیایی شما را کاملا تحت نظر قرار می دهند و یک برنامه غذایی متناسب با شرایط سلامتی تان تنظیم می کنند. ما در این برنامه، میزان کالری وعدههای غذایی شما را نیز محاسبه کردیم. در این مقاله 10 میوه کتویی را به شما معرفی کردیم.

بهترین روش رژیم کتوژنیک

قصد داریم در مجله سلامت حال به شما بگوییم: رژیم كتوژنيک چیست؛ چگونه شما را لاغر میکند؛ غذاهای مجاز و ممنوع در این رژیم چه مواردی هستند؛ این رژیم برای چه کسانی مفید یا مضر است؛ و عوارض آن چیست. تنها کافی است بعد از اضافهکردن مواد در قابلمه را ببندید و آن را با شعله ملایم حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه روی حرارت بگذارید. بسیاری ممکن است تصور کنند که صرفاً با کم مصرف کردن کربوهیدرات، رژیم کتوژنیک گرفتهاند. مصرف بیشتر پروتئین برای کاهشوزن و سلامت متابولیک مفید است. بهترین گزینه اضافه کردن میوه، لبنیات و یا غذاهای بر پایهی غلات است. اساس این رژیم از نظر علم و متخصصان بر کارآیی موثر سوخت و ساز سلولی، سلامت عمومی بدن، چربی سوزی و از بین بردن بیماری ها است. یکی از نکات مهم این است که در رژیم کتوژنیک باید از غذاهایی که کربوهیدرات یا قند بالایی دارند پرهیز کنید.