خواص زعفران چیست؟ (۱۰ خاصیت مهم زعفران)


زعفران، یکی از گیاهان دارویی معطر محسوب شده که اثرات دارویی زیادی دارد.به همین علت، هم زعفران را به ‌عنوان ادویه در غذا استفاده می ‌کنند و هم در تهیه انواع نوشیدنی ها از خواص آن بهره می ‌برند‌.در ادامه به چند مورد از اصلی ‌ترین خواص گیاه شگفت انگیز زعفران اشاره می ‌کنیم. با ما همراه باشید.

پیشنهاد می کنیم: شما می توانید با خیال راحت، زعفران اصل و باکیفیت را از فروشگاه اینترنتی زعفران به آدرس www.zaferanet.com تهیه کنید.

راهنمای مطالعه

۱ – کاهش دهنده علائم پیش از قاعدگی (پی ام اس)

پی ام اس، بیماری سندروم قبل از قاعدگی است که یک الی دو هفته قبل از شروع قاعدگی، علائمی همچون نوسانات خلقی و ناراحتی های جسمی را برای زنان به ‌همراه دارد.

شدت این علائم در همه یکسان نیست. برخی از زنان بیشتر از بقیه تحت تأثیر قرار می ‌گیرند.

زنانی که نمی خواهند از داروهای شیمیایی استفاده کنند، می ‌توانند چند دوره متوالی از زعفران استفاده کنند. چون زعفران می ‌تواند به آزاد شدن هورمون‌ سروتونین در بدن کمک کند.

سروتونین که به هورمون شادی معروف است، به کاهش شدت تغییرات خلق و خو کمک می‌ کند و از این طریق علائم اذیت کننده سندروم پیش از قاعدگی را به مقدار قابل توجهی کاهش داده و تسکین می بخشد.

۲ – تنظیم کننده قاعدگی

قاعدگی یکی از مهم ‌ترین مسائل مربوط به بانوان ‌است. ایجاد بی ‌نظمی‌ در آن می‌‌ تواند موجب بروز استرس‌ و اضطراب شود و اثرات منفی بر زندگی تمام اعضای خانواده داشته باشد.

یکی از خواص زعفران برای زنان، قابلیت تحریک ‌کنندگی قاعدگی (قاعده آور بودن) است و مصرف آن پیش از زمان بروز قاعدگی می‌تواند به تحریک قاعدگی و ایجاد نظم در آن کمک کند.

پی ام اس و قاعدگی

۳ – بهبود دهنده متابولیسم بدن (لاغر کننده)

برخی از تحقیقات علمی نشان می دهند که مصرف زعفران می‌تواند منجر به بهبود متابولیسم در بدن انسان شود.

در واقع مصرف زعفران می ‌‌تواند متابولیسم بدن را از لحاظ وجود چربی و گلوگز بهبود بخشد. همچنین از طرف دیگر سوخت و ساز چربی ‌های دریافتی از طریق غذا را کاهش می ‌‌دهد و سوخت و ساز گلوگز را بهینه می‌‌ کند.

بدین ترتیب انرژی فرد افزایش یافته و حتی از ابتلای وی به دیابت جلوگیری می‌‌ شود. در نتیجه توده‌ های چربی در بدن فرد تجمع نمی ‌‌کند و وزن او کاهش می ‌‌یابد.

۴ – تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

زعفران دارای ویتامین ‌های گروه B (مثل: B1، B2، B6) و همچنین ویتامین C (اسید اسکوربیک) است که همگی برای داشتن یک سیستم ایمنی قدرتمند، مفید هستند.

گلبول ‌های سفید، اولین خط دفاعی بدن در برابر بیماری ها هستند. ویتامین ث (اسید اسکوربیک) موجود در زعفران، روند تولید گلبول های سفید خون را افزایش می دهند و به این طریق، سیستم دفاعی و ایمنی بدن تقویت می شود.

۵ – کاهش دهنده علام افسردگی (شادی آور)

زعفران، نشاط‌ آور است و احتمالاً می ‌‌تواند به ترشح هورمون سروتونین در بدن کمک کرده و از این طریق علائم افسردگی خفیف تا متوسط را کاهش دهد.

سروتونین، یکی از مهم ‌ترین انتقال‌ دهنده ‌‌های عصبی موجود در بدن انسان است که نقش مهمی در کنترل و بهبود افسردگی دارد.

بسیاری از داروهای شیمیایی برای درمان افسردگی (مثل: فلوکستین، و…) با مکانیسم کنترل سروتونین تولید شده و کار می کنند.

ولی تفاوت مهم زعفران با این داروهای شیمیایی، در عوارض جانبی آن ها است. بعبارتی زعفران نه تنها عوارض جانبی خاصی برای بیمار ندارد بلکه می ‌تواند عوارض ناشی شده از دیگر داروهای شیمیایی (مثل: اختلالات جنسی، اختلالات خواب، و…) را نیز تا حدودی جبران کند.

توصیه می کنیم: شما می توانید با خیال راحت، برای خرید زعفران به سایت https://zaferanet.com/buy-saffron مراجعه کنید.

کاهش استرس و اضطراب و افسردگی

۶ – کاهش دهنده استرس و اضطراب (آرام بخش)

از دیگر خواص زعفران، می ‌‌توان به ایجاد آرامش اشاره کرد. زمانی که فرد آرام است کمتر دچار اضطراب و عوارض بعدی ناشی از آن می ‌‌شود.

علاوه بر این زعفران با طبع گرمی‌ که دارد می‌‌تواند سیستم عصبی فرد را تنظیم کند و عملکرد آن را بهبود بخشد. بدین ترتیب حتی اگر فرد در معرض استرس‌ های محیطی باشد تا حدی می ‌تواند آرامش خود را حفظ نماید.

با این حال، برخی تحقیقات نشان می ‌دهند که مصرف مداوم زعفران (به مدت ۸ الی ۱۲ هفته) می ‌تواند علائم اضطراب را در برخی افراد کاهش دهد.

۷ – برطرف کننده رادیکال های آزاد

یکی از مهم ترین مشکلاتی که سلامت قلبی و عروقی انسان را به خطر می ‌اندازد، افزایش تولید رادیکال‌ های آزاد در بدن است.

این رادیکال‌ های آزاد بخاطر سبک زندگی نامناسب، به مقدار زیادی تولید می ‌شوند و منجر به اکسید شدن چربی ‌ها در عروق کرونر قلبی می ‌شوند.

از طرفی زعفران، دارای مقادیر زیادی از آنتی‌ اکسیدان ‌ها (مثل: کروسین، کروستین، سافرانال، و…) است که وظیفه آن ها خنثی کردن رادیکال ‌های آزاد و به تبع آن تضمین سلامت عمومی بدن انسان است.

۸ – محافظت کننده قلب

پتاسیم، گشاد کننده عروق بدن است و باعث جلوگیری از افزایش فشار خون و فشار روی شریان ها می شود.

بنابراین یک راه ساده برای محافظت از سلامت قلب و عروق، مصرف مواد خوراکی دارای پتاسیم (مثل: زعفران، و…) است. چون می تواند احتمال حملات قلبی و مغزی را کاهش دهد.

محافظت از قلب

۹ – کنترل کننده دیابت

دیابت یکی از خطرناک ترین و شایع ترین بیماری های امروزی است.

مقدار قابل توجه منگنز موجود در زعفران، می‌ تواند به بدن انسان کمک کرده تا سطح قند خون کنترل شود.

۱۰ – تقویت کننده استخوان

برخی از مواد معدنی و ترکیبات آلی زعفران، باعث افزایش جذب مواد مغذی بهینه (مثل: کلسیم، و…) در بدن انسان می شوند.

بنابراین وقتی میزان جذب کلسیم موجود در مواد غذایی بیشتر می شود، فرصتی برای بهبود تراکم استخوان ایجاد شده و از بیماری هایی مثل پوکی استخوان جلوگیری می شود.

از کجا زعفران مطمئن بخریم؟ (پیشنهاد ما)

اگر به دنبال محصولات اصل و با کیفیت تضمین شده هستید «فروشگاه اینترنتی زعفرانت» با دارا بودن اینماد (نماد اعتماد الکترونیکی) و پروانه کسب (عضو اتحادیه کشوری کسب ‌و کارهای مجازی) یکی از گزینه های مناسب و مطمئن برای خرید زعفران است.

خرید اینترنتی زعفران

زعفرانِت، یک فروشگاه زعفران بر بستر اینترنت است که می توانید طبق سلیقه و نیاز خود، به خرید زعفران از آن اقدام کنید.

این فروشگاه تخصصی زعفران که در پایتخت پرآوازه زعفران ایران (قائنات) مستقر است، با کیفیت ‌ترین نوع زعفران قائنات را مستقیم از کشاورزان خریداری کرده و آن را بی ‌واسطه با پست پیشتاز (رایگان) به دست شما در سراسر ایران می رساند.

از دست ندهید: شما می توانید با خیال راحت، زعفران اصل و باکیفیت را از فروشگاه آنلاین زعفران به آدرس https://zaferanet.com تهیه کنید.

توجه: این مطلب، صرفاً جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و توصیه پزشکی محسوب نمی شود. بنابراین نباید آن‌ را جایگزین مراجعه به پزشک، جهت تشخیص و درمان دانست. قطعاً نظر پزشک، همیشه مقدم بر هر نظریه و مطلب دیگر است.



Source link