اختلالات میکروبیومی به عنوان نشانه سندرم خستگی مزمن/آنسفالومیلیت میالژیک گزارش شده است


تحقیقات جدید تفاوت‌هایی را در میکروبیوم‌های روده افراد مبتلا به آنسفالومیلیت میالژیک/سندرم خستگی مزمن (ME/CFS) در مقایسه با افراد سالم نشان می‌دهد.

ME/CFS با خستگی ناتوان کننده غیرقابل توضیح، اختلال عملکرد شناختی، اختلالات گوارشی و سایر علائم مشخص می شود.

این مطالعه توسط دانشمندان مرکز عفونت و ایمنی (CII) در دانشکده بهداشت عمومی میلمن دانشگاه کلمبیا، به عنوان بخشی از مرکز راه حل‌های آنسفالومیلیت میالژیک/سندرم خستگی مزمن، یک گروه تحقیقاتی بین‌رشته‌ای و بین‌سازمانی انجام شد. اختصاص داده شده به درک بیولوژی بیماری به منظور ایجاد ابزارهای موثر برای تشخیص، درمان و پیشگیری از آن. یافته ها در مجله ظاهر می شوند میزبان سلولی و میکروب.

محققان آنالیزهای متاژنومی و متابولومیک نمونه های مدفوع جمع آوری شده از یک گروه جغرافیایی متنوع از 106 مورد و 91 فرد سالم را انجام دادند. نتایج تفاوت‌هایی را در تنوع میکروبیوم روده، فراوانی، مسیرهای بیولوژیکی عملکردی و تعامل بین باکتری‌ها نشان داد. موارد و شاهد از نظر سن، جنس، جغرافیا و وضعیت اجتماعی-اقتصادی همسان شدند.

باکتری های روده Faecalibacterium prausnitzii و یوباکتریوم رکتالکه معمولاً فراوان هستند و باعث ارتقای سلامتی می شوند، در شرکت کنندگان ME/CFS کاهش یافت. برای هر دو باکتری، محققان همچنین ظرفیت میکروبی کمی برای سنتز بوتیرات، سوخت اصلی سلول روده بزرگ بدن، با ME/CFS پیدا کردند. فراوانی Faecalibacterium prausnitzii با شدت خستگی رابطه معکوس داشت.

تنها گونه دیگری که با کاهش فراوانی نسبی در ME/CFS شناسایی شد، بود ج دومs، یک تولید کننده استات، که می تواند به کمبود خالص استات کمک کند که محققان در افراد ME/CFS یافتند. استات توسط باکتری های تولید کننده بوتیرات برای تولید بوتیرات استفاده می شود.

نه گونه دیگر، فراوانی نسبی در ME/CFS را در مقایسه با گروه کنترل سالم افزایش داده بود C. bolteae که در تحقیقات دیگر با خستگی در مولتیپل اسکلروزیس همبستگی دارد. یکی دیگر، R. gnavus، با بیماری التهابی روده مرتبط است.

میکروبیوم روده یک جامعه اکولوژیکی پیچیده است که مملو از فعل و انفعالات بین گونه ای متنوع است که می تواند مفید یا مضر باشد. برنت ویلیامز، نویسنده ارشد این مطالعه، دکترا، استادیار اپیدمیولوژی در CII در دانشکده بهداشت عمومی کلمبیا میلمن، می‌گوید: «تحقیق ما نشان می‌دهد که در افراد مبتلا به ME/CFS، شبکه‌های باکتری‌ها در این سیستم سیم‌کشی مجدد گسترده‌ای صورت می‌گیرد.

W. Ian Lipkin، MD، مدیر CII و جان اسنو، استاد اپیدمیولوژی در کلمبیا، می‌افزاید: «درک ارتباط بین ME/CFS و اختلالات در میکروبیوم روده ممکن است به راه‌هایی برای طبقه‌بندی بیماری و اهداف آزمایش‌های درمانی منجر شود». مدرسه میلمن.

اولین نویسنده این مطالعه چنگ گو، دکترا، تحلیلگر ارشد برنامه نویس در CII است. نویسندگان مشترک دیگری در نشریه ذکر شده است.

این تحقیق توسط کمک مالی مؤسسه ملی بهداشت به مرکز راه حل های ME/CFS در دانشگاه کلمبیا (شماره کمک هزینه 1U54AI138370)، کمک مالی NIH R56AI120724، و اهداکنندگان ناشناس از طریق پروژه کشف میکروب های جمعی تامین مالی شد.

نویسندگان اظهار کردند که هیچ علاقه ای به رقابت ندارند.

درباره ME/CFS

کارشناسان تخمین می زنند که بین 800000 تا 2 میلیون آمریکایی مبتلا به ME/CFS، یک اختلال پیچیده و ناتوان کننده است که با خستگی شدید پس از فعالیت و سایر علائم از جمله درد عضلانی و مفاصل، اختلال عملکرد شناختی، اختلال خواب و عدم تحمل ارتواستاتیک مشخص می شود. در حال حاضر هیچ آزمایش تشخیصی برای این بیماری وجود ندارد. در عوض، بیماران بر اساس معاینه بالینی و شرح حال و حذف سایر اختلالات تشخیص داده می شوند.

تحقیقات قبلی در مورد ME/CFS

در مطالعه‌ای در سال 2017، دانشمندان CII گزارش دادند که سطوح غیر طبیعی باکتری‌های روده مرتبط با ME/CFS در بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر، IBS، و بدون آن، کشف شده‌اند. یک سال بعد، مطالعه دیگری مجموعه‌ای از متابولیت‌های مرتبط با ME/CFS را شناسایی کرد که توانایی پیش‌بینی اینکه آیا فردی به این اختلال مبتلا است یا خیر را با اطمینان 84 درصد ارائه کرد.

در یک مطالعه در سال 2015، محققان CII تغییرات ایمنی مشخصی را در بیماران مبتلا به ME/CFS شناسایی کردند. این امضاهای ایمنی نشان دهنده اولین شواهد فیزیکی قوی است که نشان می دهد ME/CFS یک بیماری بیولوژیکی در مقابل یک اختلال روانی است و اولین شواهد مبنی بر اینکه بیماری دارای مراحل مشخصی است. در یک مطالعه در سال 2012، محققان ارتباط ادعایی بین یک رتروویروس موش به نام XMRV و ME/CFS را رد کردند.