تفاوت برنج دم سیاه و هاشمی


برنج دم سیاه و هاشمی هر دو جزو برنج‌های پر تقاضا هستند و به دلیل ویژگی‌های خاصی که در میزان پخت، عطر و طعم آن‌ها وجود دارد مشتری‌های خودشان را دارند. برنج دم سیاه و هاشمی شباهت زیادی به هم دارند و همین امر موجب تردید در انتخاب یکی از آن‌ها برای مشتریان شده. تفاوت این دو برنج را می‌توان بعد از پخت بررسی کرد، قد برنج دم سیاه بعد پخت کمی بلندتر از هاشمی است و از لحاظ عطر و طعم نیز، برنج دم سیاه عطری‌تر است. برای خرید برنج دم سیاه و هاشمی باید با دانستن ویژگی‌های آن‌ها، قیمت و درجه یک بودن، هرکدام را بررسی کرده و انتخاب کنید. در ادامه این مقاله شما را با ویژگی‌های خاص این برنج‌ها آشنا کرده تا در انتخاب به شما کمک کنیم.

برنج دم سیاه کاویشبرنج دم سیاه کاویش

ویژگی‌های برنج دم سیاه

برنج دم سیاه از مرغوب‌ترین برنج‌ها از خانواده برنج صدری به شمار می‌رود که اولین بار در گیلان کشت شد. کشاورزانی که دارای شالیزارهای حاصل‌خیز و مرغوب هستند اقدام به کشت این برنج می‌کنند که همین امر موجب کیفیت زیاد این برنج شده است. برنج دم سیاه از جمله برنج‌های کم محصول است که حتی از برنج هاشمی و طارم نیز کم محصول تر است.

علت نامگذاری دم سیاه ظاهر و ریشه سیاه رنگ یا شلتوک قهوه ای آن است که می‌توان گفت تنها راه تشخیص آن نیز هست. از ویژگی‌های این برنج به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

·        قد برنج دم سیاه ۷.۵ میلی متر است و بعد از پخت تا ۱۳ میلی متر قد می‌کشد.

·        عدم تغییر رنگ و از دست دادن کیفیت بعد از گرم شدن.

·        رنگ این برنج سفید مایل به کرم است.

·        نرم شدن بعد از پخت و خوش عطر و طعم بودن

·        فاقد کلسترول و حاوی مواد معدنی و کربوهیدرات

·        حاوی ویتامین‌های B و  D، آهن، کلسیم، فیبر و … است.

برنج دم سیاه از خانواده برنج صدری است و نوع خاص دیگری ندارد. این برنج به دلیل داشتن قد خوب بعد پخت و خوش طعم و عطر بودن می‌تواند در مجالس و مهمانی‌ها استفاده شود.

ویژگی‌های برنج هاشمی

برنج هاشمی نیز بسیار مرغوب است و در فریدونکنار و آستانه اشرفیه کشت می‌شود. میزان کیفیت این برنج مانند هر برنج دیگری بسیار به منطقه کشت و شالیزار بستگی دارد. برنج هاشمی به دو صورت گرم و سرد برداشت می شود. برداشت نوع سرد حدود دو هفته نسبت به نوع گرم دیرتر است و همین موضوع باعث می شود ظاهر این دو برنج با یکدیگر متفاوت باشد. معمولاً برنج هاشمی نوع گرم کوتاه تر و کمی چاق تر است. درحالی که از نظر قیمت هیچ تفاوتی ندارند. اما نوع سرد بلند تر و کمی حالت روغنی دارد و عطر آن نسبت به نوع دیگر دلنشین تر و خوش پخت تر است. به این نوع برنج معمولاً برنج هاشمی معطر یا برنج هاشمی عطری می گویند.

از ویژگی‌های دیگر برنج هاشمی ساقه ضخیم گونه گرم آن است که از ورود حشره و کرم جلوگیری می‌کند، به همین دلیل کمتر از سایر برنج‌ها به سمپاشی نیاز دارد و ارگانیک‌تر است.

ترکیب برنج هاشمی و طارم نوعی برنج به نام طارم هاشمی است که عطر و طعم بسیار خوبی دارد و خیلی خوش پخت است. این برنج دارای دانه‌های کشیده و قلمی، ارزش غذایی و عطر و طعم بالایی است و بسیار پرطرفدار است.

برنج هاشمی ایرانیبرنج هاشمی ایرانی

روش‌های خرید برنج دم سیاه و هاشمی

خرید برنج هم به روش‌های سنتی و هم مانند هر کالای دیگری به صورت آنلاین انجام می‌شود. خرید آنلاین از جهت راحتی در خرید و انتخاب، بررسی انواع برنج به همراه خصوصیات درج شده، مقایسه قیمت و راحتی حمل و نقل امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته. شما ‌می‌توانید خرید خود را از هرکجا که هستید و حتی در هنگام کار، از یک سایت معتبر مانند “کاویش” انجام داده و از مصرف برنج اعلا لذت ببرید.

مقایسه قیمت برنج دم‌سیاه و هاشمی

از آنجا که برنج دم سیاه کم محصول است قیمت بالاتری نسبت به دیگر برنج‌ها دارد. برخی افراد برنج دم سیاه را با هاشمی به خاطر ظاهر یکسان اشتباه می‌گیرند اما دم سیاه کمی هم خوش پخت‌تر است و هم قیمت بالاتری دارد.

برنج هاشمی از جمله برنج‌های با کیفیت و گران به شمار می‌رود که البته به خاطر میزان عرضه و محبوبیت آن است. به طور تقریبی برنج‌های صدری، طارم، هاشمی و دم سیاه از لحاظ قیمت و کیفیت با اختلاف کمی هم رده محسوب می‌شوند.

روش پخت برنج دم سیاه و هاشمی

روش پخت برنج‌های ایرانی معمولا تفاوتی با هم ندارند و به دو صورت دم پخت و آبکشی انجام می‌شود. برای اینکه از عطر و طعم برنج بعد پخت به خوبی بهره ببرید نیاز است تا به درستی مراحل آن را انجام دهید. در ادامه این دو روش جزئی تر شرح داده شده:

روش پخت آبکشی

برای پخت نیاز به آب و نمک دارید. برنج را با آب چند مرتبه بشویید تا گرد و خاک و آلودگی آن از بین برود. سپس با مقداری نمک به مدت دو تا ۳ ساعت خیس کنید. یک قابلمه متناسب با میزان برنج مورد نظرتان انتخاب کنید و دو سوم درون آن آب بریزید. بعد از به جوش آمدن آب برنج را اضافه کرده و برای نچسبیدن دانه‌ها به هم ۲ قاشق غذاخوری روغن اضافه کنید(اضافه کردن روغن برای برنج های مرغوب ضرورتی ندارد). برنج را چند دقیقه تا جایی که دانه‌ها نه خام باشند نه له درون آب بپزید. سپس محتویات قابلمه را درون آبکش بریزید تا آب آن تخلیه شود. حال می‌توانید کف قابلمه را کمی چرب و سیب زمینی یا نان گذاشته و برنج را روی آن بریزید تا ته دیگ خوش مزه‌ای داشته باشید. اجازه دهید برنج با شعله کم حدود ۴۰ دقیقه دم بکشد.

برای پخت برنج چند نکته را باید مدنظر قرار دهید: اگر برنج شما کهنه باشد برای یک پیمانه برنج نیاز به یک و نیم پیمانه آب دارید. اما برای برنج نو باید مقدار کمتری آب یعنی به ازای یک پیمانه برنج، یک پیمانه آب نیاز دارید. نکته بعدی این که هنگام دم کردن برنج پس از آبکشی نیاز است حدود پنج دقیقه شعله برنج کمی زیاد باشد و سپس دمکنی گذاشته و شعله را کم کنید تا برنج به خوبی پخته و دم بکشد.

12C2C847 B439 49F4 89F9 0468E26Ffa8312C2C847 B439 49F4 89F9 0468E26Ffa83

روش پخت کته

برای پخت برنج به روش کته مراحل شستشو برنج و خیساندن آن مانند آبکشی است اما برای پختن به طور مستقیم درون برنج آب میریزیم ( با طوری که سطح آب به اندازه یک بند انگشت از سطح برنج بالاتر باشد) ودر صورت تمایل با اضافه کردن کمی روغن روی شعله گاز قرار داده تا آب برنج خشک شود، سپس دمکنی بگذارید، شعله را کم کنید و اجازه دهید برنج دم بکشد.

نکته مهم در نمک ریختن درون برنج است. برای روش آبکشی حدود یک و نیم برابر بیشتر از کته نمک بریزید. در کته نیز بعد ریختن نمک آن را بچشید که آب برنج شور نباشد.

نتیجه گیری

برنج دم سیاه و هاشمی هردو از پرطرفدارترین و کیفی‌ترین برنج‌ها به شمار می‌روند. تفاوت ظاهری این دو نوع در برنج دم سیاه به علت شلتوک قهوه ای قابل مشاهده است و بعد از پخت نیز برنج دم سیاه ممکن است کمی قد بلندتر از هاشمی شود. هردو این برنج‌ها بسیار خوش پخت هستند اما برنج دم سیاه طبق تجربیات منتشر شده دارای عطر بیشتری است.



Source link