رژیم غذایی کتوژنیک (کتون زا) چیست و چه مزایایی دارد؟

در رژیم کتوژنیک میزان مصرف کربو هیدرات تا حد زیادی کاهش یافته و مصرف چربی جایگزین آن می 3 نمونه ‌از انواع رژیم کتوژنیک یا کیتو دایت شود. این جریانی که در بدن شما اتفاق می افتد باعث می شود تا رشد سلول های سرطانی با سرعت کم تری انجام بگیرد و یا از ساخته شدن آن ها در بدن پیشگیری شود و در مقابل چنین آسیب هایی مقاوم باشید. وزن شاد” دارند. او اعتراف میکند که این مسئله منحصر به فرد است و می تواند کمی آزمایش و خطا را دربر بگیرد. او می گوید: “اولین کاری که من انجام میدهم این است که وزن خود را کمی افزایش دهم و ببینم آیا اینکار موثر است؟ چه خطرات و عواقبی ممکن است دامن شما را بگیرد؟ البته اگر دیابت نوع ۱ دارید، باید بدانید که سطح بالای کتون میتواند برای شما مضر باشد، پس در این مورد حتما باید با پزشک خود مشورت کنید. بدن ما در حالت عادی برای تامین انرژی مورد نیاز خود، سراغ گلوکز میرود. وقتی تست مثبت شود به این معنی است که وارد حالت کتوز شدهاید. اگر بیکار هستید و میخواهید یک رژیم تازه را تست کنید، این رژیم را امتحان کنید! اگر به دیابت مبتلا هستید برای هر نوع تغییر در سبک زندگی، حتماً باید با پزشک معالج خود صحبت کنید.

عوارض رژیم کتوژنیک چیست بنابر این افرادی که به بیماری های مزمن کلیه مبتلا هستند باید از گرفتن رژیم کتوژنیک خودداری کنند، زیرا هم میزان پروتئین دریافتی در این رژیم بالا است و هم اینکه کلیه نمیتواند برای تنظیم میزان اسیدی و بازی بودن خون نقش خود را به خوبی ایفا کند و در نتیجه سبب وخیم تر شدن وضعیت بیماری میشود. حالا به جای سوزاندن کربوهیدرات برای به دست آوردن انرژی، بدن از چربی های ذخیره شده، تغذیه می کند. اگر برای تان سخت است و گرسنه می شوید می توانید بین ۱۰ تا ۲۰ گرم کربوهیدرات را به طور روزانه مصرف کنید. همه ی میوه ها سرشار از کربوهیدرات هستند, اما می توانید میوه های خاصی (معمولاً انواع توت ها) در بخش های کوچک از وعده های غذایی خود داشته باشید. از آنجا که در طول رژیم غذایی کتو، میزان بیشتری سدیم و کلسیم از دست می دهید، می تواند منجر به تخریب انسولین، مقاومت به انسولین، توقف رشد، کاهش میزان متابولیسم و غیره شود. بدن تمام ذخایر گلوکز خود را از دست میدهد، میزان کتون ناگهان افزایش مییابد و در مدت زمان بسیار کوتاهی، وارد فاز کتوز میشوید.

خرید کتاب کتوژنیک

مواد معدنی: زمانی که تازه رژیم کتوژنیک را شروع میکنید، ممکن است تعادل آب و مواد معدنی در بدنتان دستخوش تغییراتی شود؛ بنابراین افزودن نمک و سایر مواد معدنی اهمیت ویژهای مییابد. طرفداران کتو معتقدند رژیم کتو تاثیر مثبتی بر پوست دارد، چون با مصرف چربیهای سالم و کاهش مصرف قند، التهاب و استرس اکسیداتیو کاهش مییابد و ظاهر پوست را هم بهبود میبخشد. کتوژنیکیها مدعیاند که این رژیمِ غذایی گرسنگی ندارد، باعث چربیسوزی است و عملکرد ورزشی شما را بهبود میدهد. همچنین به دوستان و اعضای خانواده تان پیشنهاد دهید تا در کنار شما از رژیم کتو لذت ببرند. شما نیاز دارین که در طول دوره رژیم یک کارشناس و مشاور رو در کنار خودتون داشته باشید. این رژیم همانطور که در متن گفتیم بیشتر برای کسانی استفاده میشود که صرع دارند و یا اینکه بیماریهای دیگری دارند که این رژیم در کنار داروهای آنها بهتر عمل میکند. به ویژه کسانی که از بیماریهای مزمنی مثل دیابت، فشار خون، مشکلات قلبی و نارسایی کبدی یا کبد چرب رنج میبرند. حتی رژیم کتوژنیک برای افراد مبتلا به بیماریهای قلبی و نیز کسانی که در معرض خطر بالای آن هستند، ممنوع است.

رژیم کتوژنیک برای کبد چرب

اگر به بیماریهای دیابت نوع ۲، سندرم متابولیک، سرطان یا بیماریهای عصبی دچار هستید، رژیم کتو برای شما مناسب است. مشکلات کبدی: به دلیل وجود چربی زیاد برای متابولیزه کردن، این رژیم میتواند بیماریهای قبلی کبد را تشدید کند. با این وجود برای از گرفتن کمر باریک باید این رفتار را انصراف کنید را و وعده های غذایی کمتر بخورید. ویتامین های خانواده B مثل ویتامین B12، تیامین، ریبوفلاوین و نیاسین برای تامین انرژی، سلامت ذهنی و روحی و فرآیندهای متابولیکی بدن بسیار مهم هستند. قبل از ایجاد هرگونه تغییر گسترده در رژیم غذایی خود (که طبیعت کتو است)، مهم است که با یک متخصص با تجربه مشورت کنید. اما عدهای این سبک را پسندیده و آن را بهعنوان روال زندگی خود برگزیدند. با خوردن غذاهای پرچرب و محدود کردن کربوهیدراتها، بدن شما میتواند با خیال راحت دچار کتوز شود، حالتی که در آن بدن شما از چربی (به شکل کتون) بهجای کربوهیدراتها به عنوان سوخت استفاده میکند. این کاهش مصرف کربوهیدرات (۲۰ تا ۵۰ گرم کربوهیدرات در روز) بدن شما را در یک حالت متابولیک به نام کتوز قرار میدهد. چگونه دوره ی پریود را در رژیم کتو به حالت نرمال برگردانیم؟ برای افرادی که تمرینات سنگین و قدرتی انجام می دهند ، رژیم کتو ممکن است باعث ایجاد اختلال در عملکرد آنها شود.

قرار دادن لیپیدها در دمای بالا باعث افزایش تولید اسیدهای چرب ترانس می شود. در این فرایند کتون تولید میشود. در این فرایند اسیدهای کتون برای تامین انرژی تولید میشوند. تستهای آمادهای برای اندازهگیری میزان کتون موجود در ادرار، وجود دارد. بهترین راه برای افزایش سطح کتون رژیم کتوژنیک است. در روزهای آتی رژیم کتوژنیک، مصرف قند مصنوعی را کاهش دهید. در رژیم کتوژنیک، فرد مصرف کربوهیدرات را محدود میکند. اگر بدنتان زیادی جوش میزند یک رژیم کم کربوهیدرات مثل کتو باعث کاهش اثرات جوش پوستی میشود. تحلیلهای مختلفی دربارهی اثرات مثبت و منفی این برنامه بر سلامتی، وجود دارد. مثلاً افرادی که ناگهان تمام کربوهیدراتها را از برنامه غذایی خود حذف و حجم زیادی از چربی را وارد رژیم خود میکنند. چربی های طبیعی و سس های پرچرب گزینه خوبی برای برنامه غذایی کتو هستن. برای غذا خوردن در بیرون از منزل به سراغ غذاهای حاوی گوشت، تخم مرغ یا ماهی های پرچرب بروید و به جای مصرف کربو هیدرات ها از سبزیجات بیشتر استفاده کرده و به عنوان دسر پنیر میل کنید. در حالت عادی، قندهای موجود در غذا در بدن انسان به گلوکز مبدل شده و در سرتاسر بدن بهویژه مغز پخش میشود تا به عنوان منبع انرژی، سوزانده شود. This has been gener at ed by GSA​ Conte nt G en​erat᠎or ᠎DE MO!

غذاهای ممنوع در آن هم زیاد است و هم جزء نیازهای طبیعی و ضروری بدن انسان محسوب میشود. صبح بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب یک لیوان آب بنوشید و در طول روز هم از مصرف آن غافل نشوید. هر روز باید ۷ تا ۱۰ فنجون سبزیجات – اونم فقط سبزیجات کتویی – مصرف کنید. در هر دو گروه شاهد تغییری در بافت عضلانی و چربی هم نبودیم! در گروه منوسدیم گلوتامات نسبت به شاهد مشاهده شد. نسبت درشت مغذیها در رژیم پروتئین بالا: 60 درصد چربی، 35 درصد پروتئین، ۵ درصد کربوهیدرات. 1. 20% درصد پروتئین: ماهی، به خصوص سالمون و ساردین. در حقیقت، شواهد حتی نشان میدهد که رژیم کتوژنیک میتواند مقاومت به انسولین را و اثرات بهداشتی دیابت را کاهش دهد. بعضی از این افرادی که دست به تبلیغ رژیم کتو در باشگاههای بدنسازی میزنند، میگویند که ما تمام اثرات منفی این رژیم را با مصرف بیشتر پروتئین جبران میکنیم. اما در مجموع هیچ آزمایش طولانیمدتی وجود ندارد که اثرات رژیم کتوژنیک را در طول زمان بر دیابت و کلسترول بالا بررسی کرده باشد. بهعنوان مثال در کنترل فشار خون بالا، کاهش قند خون و چربی بدن مؤثر است و سطح کلسترول خوب خون را افزایش میدهد.

راهنمای رژیم کتوژنیک

طی یک تحقیق علمی مشخص شد، مصرف روزانه یک آووکادو فاکتورهای خطر قلبی/متابولیکی آنها از جمله LDL (کلسترول بد) را کاهش میدهد. افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ که انسولین مصرف میکنند در صورت عدم دریافت کافی کربوهیدرات در رژیم غذایی میتوانند در معرض هایپوگلایسمی قرار گیرند و رژیم کتو بخاطر محدودیت شدید کربوهیدرات این خطر را افزایش میدهد. چه کسانی در معرض خطر آن هستند؟ رژیم کتوژنیک هم از آن رژیمهای سخت است. برای مقایسه عادلانه رژیمهای کتوژنیک و غیر کتوژنیک باید میزان پروتئین را در هر دو رژیم یکسان کنیم و بعد میزان کربوهیدرات و چربی را تغییر دهیم. آنها به ۲ گروه با رژیمهای کتوژنیک و کم کربوهیدرات و کربوهیدرات متوسط و غیر کتوژنیک تقسیم شدند. همچنین میزان پروتئین را در حد متوسط در رژیم غذایی خود نگهدارید. MCT مخفف تری گلیسیرید زنجیره ای متوسط است. تری گلیسیرید و فشار خون نیز کاهش مییابند. به گفته محققان در مورد کاهشوزن هیچ عدد متوسطی وجود ندارد که آن را به همه نسبت دهیم، بلکه علاوهبر تفاوت در ویژگیهای فیزیکی بدن هر فرد، نحوه پایبندی افراد و واکنش بدن آنها به رژیم غذایی نیز متفاوت است.

مصرف شود. همانطور که در ابتدا گفته شد میزان مصرف پروتئین در این نوع رژیم کتوژنیک میزان متوسطی می باشد. در این مقاله اثراتی که رژیم کتوژنتیک بر روی عادت ماهانه می گذارد را بررسی میکنیم. اما روش کار رژیم کتوژنیک مصرف چربی و کاهش مصرف کربوهیدرات است که همین موضوع میتواند بر روی سلامت کلی بدن تاثیر منفی بگذارد. هرچقدر مقدار کربوهیدرات مصرفی شما کمتر باشد، تاثیر این رژیم هم بیشتر خواهد بود. یعنی منبع سوختوساز بدن شما چربی خواهد بود. تنها چیزی که واقعاً مشخص است، موفقیت در کاهش وزن و چربی است. اگر چه یکی از علل اصلی چاقی وراثت است، اما نمی توان تاثیر عوامل محیطی در این امر را بی اهمیت در نظر گرفت. بنابراین رژیم کتوژنیک ممکن است، سرعت این کاهش را چند برابر کند. وقتی بهیکباره تصمیم به تغییرات گسترده در رژیم غذایی خود بگیرید، ممکن است نشانههای شدیدی را تجربه کنید. نشانههای این تغییرات سریع و گسترده معمولاً ناخوشایند است و در اصطلاح آنفولانزای کتو نامیده میشود. ممکن است این تغییرات آنقدر به آرامی انجام شود که اصلاً آنفولانزای کتو را تجربه نکنید. فراموش نکنید که این چربی ها باید اکثر وعده های روزانه شما را در رژیم کتو تشکیل دهد. سس کچاپ، سس باربیکیو و سس فلفل دلمه ای شیرین چند نمونه از چاشنی های بسته بندی شده با شکر هستند که از نظر مواد مغذی یا فیبر چندانی ندارند. ​This conte᠎nt has be en cre ated ​by G᠎SA᠎ Con​te​nt Gen erator DEMO.

در غیر این صورت، با عدم دریافت فیبر کافی، دچار یبوست خواهید شد. آقای دکتر کریس مور که یک متخصص تغذیه ورزشی است میگوید: کربوهیدرات مصرفی خود را از میان سبزیجات پر از فیبر انتخاب کنید. به جای عجله و تغییرات شتابزده، بهآرامی رژیم غذایی خود را به کتوژنیک تغییر دهید. کربوهیدراتها را بهتدریج و در یک بازهی زمانی طولانی، کاهش دهید. اگر این رژیم را نادرست یا بدون نظارت صحیح انجام دهید ممکن است مضر باشد. البته باید اصول و قواعد تغذیه در این رژیم را رعایت کنید تا نتیجه مطلوب به دست بیاورید. متخصصین تغذیه معتقدند، موادی مثل کلسیم، ویتامین D، منیزیم و اسید فولیک در رژیمهای کتوژنیک بهندرت یافت میشوند. یکی از ویژگیهای اغلب سلولهای سرطانی این است که گلوکز خون را برای رشد خود تغذیه میکنند. اما در حات عادی بدن سوخت خود را کربوهیدراتهای ساده و گلوکز تامین میکند. همانطور که گفته شد گرچه این رژیم جزو رژیمهای کاربردی دستهبندی شده که برای افراد چاق و مبتلا به دیابت نوع دو مناسب و در همهجا از محبوبیت برخوردار است اما برای همه افراد مناسب نیست. اما اگر سالم هستید و بدنسازی کار میکنید رژیم کتوژنیک مناسب شما نیست. اگر جزء این دستهها هستید احتیاط کنید.