نحوه بهبود بلع در سالمندان


خوردن برای بیشتر ما لذت بخش است، اما زمانی که بلعیدن دشوار می شود، این تجربه می تواند ناخوشایند شود. آیا تا به حال هنگام مرور مقالات و فیدهای رسانه های اجتماعی با اصطلاح “دیسفاژی” برخورد کرده اید؟ اگر پرستار یا پرستار سالمند هستید حتما باید با این مسئله برخورد کرده باشید. پرستار سالمند اصفهان و پرستار اصفهان رویای آرامش به شما در بهبود بلع کمک زیادی کرده.

دیسفاژی وضعیتی است که در آن فرد در بلع مشکل دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری و اینکه چگونه گفتار درمانی مناسب می تواند به جلوگیری از دیسفاژی و تقویت ماهیچه ها برای بازیابی توانایی بلع کمک کند، مطالعه کنید.

راهنمای مطالعه

چرا مشکلات بلع در سالمندان شایع تر است؟

با افزایش سن، بدن ما از جمله ماهیچه های دهان شروع به کند شدن و ضعیف شدن می کند. عضلات مورد استفاده برای بلع با افزایش سن ضعیف تر می شوند، که یکی از دلایل شایع تر شدن مشکلات بلع در بین افراد است.

یکی دیگر از دلایلی که می تواند روی بلع تاثیر بگذارد “فقدان دندان یا تغییر موقعیت دندان است که بر نحوه “آماده سازی” غذا برای بلع تاثیر می گذارد. با افزایش سن، از دست دادن دندان طبیعی است. لرزش دندان ها و زوال استخوان فک تنها برخی از دلایل از دست دادن دندان در سالمندان است.

به طور کلی، به طور طبیعی به پیری بدن ما بستگی دارد، زیرا استخوان ها و ماهیچه ها تمایل به کوچک شدن و از دست دادن توده دارند. با این حال، مشکلات مربوط به بلع قابل درمان است و مهم است که در صورت مشاهده علائم و نشانه های هشدار دهنده با پزشک عمومی خود در تماس باشید.

نحوه بهبود بلع در سالمنداننحوه بهبود بلع در سالمندان

چرا مشکلات بلع را باید جدی گرفت؟

گاهی اوقات، ما متوجه نمی شویم که بلع چقدر می تواند بر زندگی ما تأثیر بگذارد. هنگامی که بلعیدن به ویژه در میان سالمندان مشکل می شود، یک نگرانی واقعی است، زیرا مصرف مواد مغذی و مایعات مهم است.

با افزایش سن، کاهش اشتها و کاهش مصرف مایعات طبیعی است، اما مشکلات بلع می تواند به این امر کمک کند. هنگامی که نمی توانید غذا را به درستی قورت دهید، این مقدار تغذیه ای را که بدن شما دریافت می کند محدود می کند. این همچنین می تواند منجر به کم آبی، کاهش وزن و عفونت قفسه سینه شود.

بلع همچنین می تواند بر نحوه مصرف دارو تأثیر بگذارد زیرا بلعیدن برخی از قرص ها یا مایعات ممکن است سخت باشد. در این صورت، با پزشک عمومی خود تماس بگیرید، که می‌تواند داروهایی را برای شما تجویز کند که مصرف آن آسان است، مانند قرص‌های قابل حل.

دیسفاژی چیست؟

دیسفاژی مشکل در بلعیدن است زمانی اتفاق می افتد که حرکت غذا یا مایعات از غذا به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارد. دهانت به شکمت.» ممکن است دردناک باشد، اما درمان‌هایی در دسترس است. اگر نیاز به مراقبت از بیمار اصفهان دارید کافیست با ما تماس گرفته تا به مشکلات شما رسیدگی کنیم.

این بیماری در هر سنی ممکن است رخ دهد، با این حال، این وضعیتی است که در نسل قدیمی‌تر برجسته است. این یک وضعیت پزشکی جدی است و اگر بدتر شود، به درمان نیاز خواهید داشت.

این وضعیت «معمولاً با دارو یا جراحی قابل اصلاح نیست»، اما سه راه برای مدیریت آن وجود دارد: بلع درمانی، تغییرات رژیم غذایی و لوله های تغذیه.

بلع درمانی زمانی است که پزشک عمومی شما را به یک درمانگر گفتار و زبان ارجاع می دهد. آنها تکنیک ها و تمرین هایی را برای کمک به بلع در اختیار شما قرار می دهند.

چه چیزی باعث دیسفاژی می شود؟

دلایل زیادی برای دیسفاژی وجود دارد. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

وضعیتی که بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد مانند سکته مغزی، زوال عقل و ام اس

تومورهای مغزی

سرطان – برخی سرطان‌ها مانند سرطان دهان یا گلو و درمان رادیوتراپی می‌توانند بر بلع شما تأثیر بگذارند

فلج مغزی

ضعیف شدن عضلات دهان و گلو

مشکلات بلع سالمندانمشکلات بلع سالمندان

درمان مشکلات بلع

اگر مشخص شد که عزیزتان از دیسفاژی رنج می‌برد، نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند تا وضعیت او را به طور مؤثر مدیریت کنید:

تجویز صحیح دارو

به افراد مبتلا به آفازی نباید قرص داده شود تا با آب مصرف شود. این می تواند خطر خفگی آنها را افزایش دهد.

در عوض، قرص های آنها باید با مایع غلیظی مانند اسموتی مصرف شود.

هیدراتاسیون را حفظ کنید

زمانی که افراد مسن از دیسفاژی رنج می برند، کم آبی بدنشان آسان است. اگر آنها نتوانند آب ساده بنوشند، ممکن است اصلاً چیزی ننوشند.

برای اینکه به کسی که دوستش دارید کمک کنید هیدراته بماند، نوشیدنی های او باید غلیظ شوند. محصولات زیادی از جمله پودرهای غلیظ کننده و ژل وجود دارد که نوشیدنی های آنها را برای بلعیدن ایمن می کند.

از نی پرهیز کنید

به عزیزتان مایعات را از طریق نی ننوشید. نی ها مقدار مایعی را که می توانند در یک زمان مصرف کنند افزایش می دهد.

این ممکن است در ابتدا ایده خوبی به نظر برسد، اما در واقع می تواند زندگی را برای عزیزتان سخت تر کند. اگر به یکباره بیش از حد مایع دریافت کنند، احتمال خفگی و مشکل در بلع آنها بیشتر است.

تغییرات رژیم غذایی

علاوه بر تغییر نوشیدنی های آنها، باید نوع غذایی که عزیزانتان مصرف می کند نیز تغییر دهید. فرد مورد علاقه شما باید غذاهایی بخورد که نرم و راحت مصرف شوند.

ماست، کره بادام زمینی، سبزیجات پوره شده و سوپ غلیظ همگی گزینه های خوبی هستند.

روی دادن غذاهای پرکالری و غنی از مواد مغذی به عزیزانتان تمرکز کنید، به خصوص اگر آنها وزن زیادی از دست می دهند. افزودن این غذاها به رژیم غذایی آنها به حفظ وزن و جلوگیری از کمبود مواد مغذی کمک می کند.

بهبود وضعیت بدن

زمانی که عزیز شما در حال خوردن یا نوشیدن است، باید مستقیم روی تخت خود یا روی ویلچر خود بنشیند.

این باعث می‌شود که غذا و نوشیدنی‌های آن‌ها راحت‌تر کم شود و خطر خفگی را کاهش دهد. ممکن است لازم باشد پشت آنها را تنظیم کنید یا سرشان را بالا نگه دارید تا در هنگام خوردن یا نوشیدن از آنها حمایت کنید.

بلع درمانی

ممکن است فرد مورد علاقه شما از درمان بلع نیز بهره مند شود. این می تواند به ویژه در صورتی مفید باشد که دیسفاژی آنها به سکته مغزی یا سایر شرایط پزشکی مربوط باشد. آنها ممکن است بتوانند با یک متخصص کار کنند تا شدت بیماری خود را به حداقل برسانند و کیفیت زندگی خود را حفظ کنند.

لوله های تغذیه

در موارد شدید، افراد مبتلا به دیسفاژی ممکن است نیاز به استفاده از لوله تغذیه برای دریافت مواد مغذی کافی به روش ایمن داشته باشند. این لوله ها با جراحی کاشته می شوند و به طور معمول به عنوان آخرین راه حل دیده می شوند.

با یک حرفه ای کار کنید

همانطور که می بینید، هنگام مراقبت از یک عزیز مبتلا به دیسفاژی، موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

اگر از همه این تکنیک‌ها و گزینه‌های مختلف درمانی غرق شده‌اید، ممکن است بخواهید یک دستیار بهداشتی در خانه استخدام کنید یا عزیزتان را در یک مرکز زندگی کمکی زندگی کنید.

به این ترتیب، آنها همیشه مراقبت های مورد نیاز خود را دریافت می کنند و توسط یک متخصص انجام می شود.



Source link