پیامد و عوارض چاقی در کودکان چیست؟


چاقی یکی از مشکلات شایع در جوامع مدرن است که می‌تواند پیامدهای منفی زیادی را برای سلامت کودکان داشته باشد. عوارض این بیماری شامل اضافه وزن، بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، مشکلات استخوانی و درد مفاصل، عدم تعادل هورمونی، سرطان و… است. چاقی می‌تواند باعث کاهش عملکرد تحصیلی کودکان، تضعیف اعتماد به نفس و کیفیت زندگی آنها شود. رسیدگی به این مشکل در کودکان بسیار مهم است و باعث جلوگیری از پیامدهای منفی آن می شود.

راهنمای مطالعه

دیابت نوع ۲

این بیماری بر اثر چاقی و سبک زندگی کم تحرک ایجاد شده و بر نحوه استفاده بدن کودک از قند یا گلوکز تاثیر می گذارد. بدین ترتیب کودک باید از انسولین استفاده کرده و مصرف شیرینی را به حداقل برساند که احتمالا برایش خیلی سخت است. دیابت نوع دو به جز چاقی عوارض دیگری هم دارد. برای مثال ممکن است باعث بیماری های چشمی، اختلال در عملکرد کلیه و آسیب عصبی شود.

Db03Db21 17Ef 454F A3E4 C7D0E6Abcf03Db03Db21 17Ef 454F A3E4 C7D0E6Abcf03

فشار خون و کلسترول بالا

یکی رژیم غذایی نامناسب باعث افزایش کلسترول و فشار خون می شود. افراد چاق پرخوری های زیادی دارند. این پرخوری ها باعث ایجاد پلاک در شریان ها می شود. بدین ترتیب با تنگ شدن شریان ها احتمال خطر بروز سکته یا حمله قلبی در بزرگسالی افزایش پیدا می کند. برای جلوگیری از افزایش کلسترول و فشار خون باید مصرف غذاهای چرب و شور در کودکان کنترل شود‌. در غیر این صورت احتمال ابتلا به سکته مغزی و بیماری های قلبی بیشتر می شود.

درد مفاصل

یکی از رایج ترین عوارض چاقی در کودکان ایجاد درد مفاصل در هنگام بزرگسالی است. اضافه وزن و چاقی باعث می شود فشار زیادی بر روی باسن و زانو ها وارد شود. چاقی دوران کودکی به زانو، کمر و لگن آسیب رسانده و باعث ایجاد درد و گاهی آسیب در این نواحی می شود. از طرفی دامنه حرکتی عضلات هم محدود شده و در برخی موارد فرد نمی تواند به درستی یا به اندازه کافی راه برود.

بیماری کبد چرب

کبد چرب غیر الکلی یا NAFLD یکی از عوارض چاقی در کودکان است. این بیماری نشانه خاصی ندارد و با ایجاد رسوبات چربی در کبد، باعث ایجاد زخم و بروز آسیب به این ناحیه می شود.

Ceb6Efc3 733F 49E5 Beaf A4E02A8Dacb8Ceb6Efc3 733F 49E5 Beaf A4E02A8Dacb8

عوارض عاطفی و اجتماعی

کودکانی که کمی اضافه وزن داشته و به اصطلاح چاق هستند، معمولا توسط همسن و سالان خود مورد تمسخر قرار گرفته و اذیت می شوند. بدین ترتیب کودک از اطرافیان خود کناره گرفته و گوشه گیر می شود. از طرفی اعتماد به نفس او کاهش پیدا کرده و در معرض خطر افسردگی قرار می گیرد. اضطراب، افسردگی، مورد تمسخر قرار گرفتن، گوشه گیری و انزوا، عزت نفس پایین و… از جمله عوارض چاقی در کودکان هستند که از لحاظ روانی فرد را تحت فشار قرار می دهند.

پیشنهاد ما خرید سرسره خانگی کودک برای ارتباط گرفتن کودک با بچه های دیگر است. این گونه هم فرزند شما تحرک دارد و می تواند اضافه وزن خود را درمان کند، هم اینکه از طریق ارتباط گرفتن با بچه های دیگر احساس تنهایی نمی کند.

مشکلات تنفسی

مشکلات تنفسی در کودکان چاق بیشتر دیده می شود. کودکانی که اضافه وزن دارند، بیشتر از کودکان عادی در معرض ابتلا به آپنه انسدادی خواب قرار دارند. این اختلال در طول خواب شروع شده و باعث قطع تنفس کودک به طور مکرر می شود. به طور کلی چاقی وضعیت کودکان مبتلا به آسم و التهاب ریه را بدتر می کند.

A35C709B 3759 47Db B792 3866478Fd1D1A35C709B 3759 47Db B792 3866478Fd1D1

کمبود ویتامین و مواد معدنی

درست است که کودکان چاق اضافه وزن دارند اما به این معنا نیست که سیستم ایمنی بدن آن ها قوی است. معمولا این کودکان تنقلات و شیرینی و غذاهای چرب زیادی می خورند. از این رو دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی هستند.

مشکلات گوارشی

معمولا کودکانی که دچار اضافه وزن هستند، بیشتر دچار سوزش سر دل و رفلاکس معده می شوند. معمولا این کودکان پرخوری های زیادی دارند و خیلی تند غذا می خورند. از این رو گوارش آن ها به درستی انجام نمی شود و کودک همیشه می گوید که دل درد یا دل پیچه دارد.

D5Fcf072 C85F 4D02 Bee1 315448Ebccf4D5Fcf072 C85F 4D02 Bee1 315448Ebccf4

مشکلات بیهوشی حین جراحی

یکی دیگر از عوارض چاقی در کودکان ایجاد مشکلات بیهوشی در حین جراحی است. بدین ترتیب اگر کودک به عمل یا جراحی نیاز داشته باشد، پزشک برای بیهوش کردن او با مشکل مواجه می شود.

مشکلات پوستی

چاقی در کودکان احتمال ابتلا به مشکلات پوستی مثل عرق سوز شدن، آکنه و… را افزایش می دهد.

آرتروز

یکی دیگر از عوارض چاقی در کودکان، آرتروز است که در سنین بزرگسالی رخ می دهد. این بیماری به دلیل فشار زیادی که بر روی مفاصل وجود دارد، ایجاد می شود و ممکن است تا مدت ها شما را درگیر کند؛ چون تقریبا درمان مشخصی ندارد.

اختلالات خواب

کودکانی که دچار چاقی هستند و در ناحیه گردن چربی اضافه دارند، در معرض خطر مسدود شدن مجاری تنفسی هستند. این عارضه باعث ایست تنفسی در هنگام خواب شده و در بعضی موارد باعث خروپف بیش از حد هم می شود.



Source link