دلپیچه نوزاد و 9 روش درمان نفخ معده شیرخوار | برای درمان دلپیچه فرزندم چیکار کنم؟


دلپیچه نوزاد از مشکلات رایج کودکان بوده و در این دوران والدین به ویژه مادر وظیفه سختی در آرام کردن نوزاد را بر عهده دارد. به طور معمول نفخ معده ، دلپیچه و دل درد نوزاد، از روز 10 پس از تولد و  در ساعت نزدیک غروب آفتاب و شب بروز می کند.

طی این مقاله اختصاصی از بلاگ به جمع آوری مطالبی درباره دلپیچه نوزاد و راه های درمان آن پرداخته است تا شما والدین با مطالعه و به کارگیری مطالب آن، دلپیچه فرزند خود را کم کنید. همچنین تیم ما از شما جهت مطالعه مطالب سایت بوفچه دعوت می کنند.

دلپیچه نوزاد

دلپیچه نوزاد

اصلی ترین دلایل دلپیچه نوزاد

سیستم گوارش نوزادان هنوز به غذای مایع و جامد عادت نداشته و این مسئله می تواند باعث تجمع گاز، اسهال، استفراغ، رفلاکس و یبوست برای آنها شود. در ادامه به معرفی اصلی ترین دلایل دلپیچه نوزاد پرداخته شده است.

یبوست نوزادی

یبوست نیز یکی از علل شایع دل درد نوزادان است. برای درمان یبوست معمولا به مادر توصیه به مصرف رژیم ملین و درصورت مصرف شیرخشک توصیه به مصرف شیرخشک مخصوص می شود. برای درمان یبوست نیز از ماساژ شکم کودک می توان کمک گرفت.

نفخ یا تجمع گاز در شکم نوزاد

نوزادان که با شیرخشک یا شیرمادر تغذیه شده و هر دو احتمال دچار تجمع گاز در شکم هستند. این دلپیچه ها بیشتر در نوزادان و شیرخواران تا چهارماهگی شایع است. زیرا دستگاه گوارش آنها همچنان در حال تکامل است. پس در چند ماه اول شایع ترین علت دلپیچه نوزاد یا دل درد، با تجمع گاز مرتبط است.

شیردهی نا مناسب

توصیه ما به همه مادرها آموزش شیردهی صحیح است زیرا به رشد و سلامت نوزاد بیشترین کمک را میذکند. شیردهی حتی با شیشه اصول خاص خود را داشته و شیردهی صحیح همچنین مانع بلعیدن گاز و نفخ معده کودک می شود.

حساسیت به لاکتوز

برخی نوزادان نمی توانند قند موجود در شیر مادر یا شیر خشک را تحمل کنند. ینایراین علائم حساسیت از خود نشان می دهند که لازم است برایشان از شیر خشک های مخصوص استفاده شود.

حساسیت به پروتئین گاوی

حساسیت به پروتئین گاوی یعنی بدن نوزاد به یکی از پروتئین های موجود در محصولات گاوی واکنش نشان داده و این حساسیت با شیر خشک های معمولی به نوزاد یا مصرف محصولات گاوی توسط مادر خود را نشان می دهد.

آلرژی به پروتئین گاوی با علائمی مثل: سرفه، خس خس سینه، اسهال، خون در مدفوع، استفراغ مکرر، اگزما و… خود را نشان می دهد. در صورت وجود علائم آلرژی به پروتئین گاوی باید برای کودک از شیر خشک مخصوص استفاده کرد  یا مادر رژیم آلرژی به پروتئین گاوی را رعایت کند.

دلپیچه نوزاد

دلپیچه و دل درد نوزاد

کولیک نوزادی

کولیک نوزادان معمولا خود را از سن ده روزگی نوزاد نشان داده و تا پایان چهار ماهگی همراه کودک است. معمولا درد کولیک به شکل غیر قابل کنترل حداقل سه روز در هفته و در ساعت های غروب دیده می شود. کولیک معمولا با درمان دارویی و راهکار های خانگی مثل ایجاد صدای سفید یا ماساژ شکم نوزاد کنترل می شود.

راه های تشخیص دلپیچه نوزاد

نوزادان با بروز چند علامت دلپیچه و دل درد خود را نشان می دهند که اصلی ترین آن ها عبارت هستند از:

  • گریه و بی قراری
  • استفراغ و اسهال یا یبوست
  • بیخوابی
  • خوب شیر و غذا نخوردن
  • قوس بدن و جمع کردن پا ها درشکم
  • جیغ کشیدن

درمان خانگی دلپیچه نوزاد

درمان های متفاوتی برای بهبود درد نوزادان از جمله دارو های شیمیایی، درمان های گیاهی، اصلاح سبک زندگی توصیه شده‌است. در ادامه به معرفی برخی از روش های موثر درمان دلپیچه نوزاد پرداخته شده است.

گرفتن آروغ نوزاد

والدین بعد از هر بار شیردهی نوزاد باید اورا به آغوش کشیده و با ماساژ و ضربه های آرام به پشت شیرخوار به خروج گازها از معده او کمک کنند.

حمام کردن نوزاد

حمام کردن برای نوزادان با آب ولرم نیز به ریلکس شدن عضلات و ارامش بدن او کمک کرده و باعث کاهش درد های گوارشی می شود. والدین می توانند برای حال بهتر نوزاد از ترکیب ماساژ با حمام نیز استفاده کنند.

محصولات پروبیوتیک

یکی از راه های درمانی نوین برای شیرخواران پروبیوتیک ها هستند که در کنترل دلپیچه و دل درد نوزادان انقلاب بزرگی بوده اند. برای کنترل بهتر دلپیچه و درد نوزادان طبق دستور پزشک از قطره های پروبیوتیک میتوان استفاده کرد.

ماساژ شکم نوزاد

ماساژ نوزاد می تواند کمک به آرامش عصبی و عضلانی، هضم بهتر شیر،خروج راحت گاز های روده و معده، خواب بهتر نوزاد کند.

نوازش و تکان دادن شیرخوار

نوازش و تکان دادن یا حرکات تکراری برای کاهش درد نوزادان بسیار موثر است. مثلا قرار دادن نوزاد در گهواره یا ماشین  می تواند به کاهش درد او کمک کند. همچنین تکان دادن و نوازش کردن شیرخوار در آغوش نیز به دفع گاز ها کمک می کند.

کمپرس گرم

راه دیگر برای تسکین دلپیچه نوزاد و دل درد این است که وقتی نوزاد به خاطر دل درد گریه می کند، کمپرس گرم را روی شکم کودک فشار دهید. این روش می تواند در طول روز و شب 2 تا 3 بار تکرار شود.

ماساژ با استفاده از روغن خردل

کودک را به پشت خوابانده و شکم را با استفاده از روغن خردل به آرامی ماساژ دهید. البته آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید . این به تحریک سیستم گوارشی کمک کرده و درد معده بچه به دام می افتد. ماساژ دادن پوست نوزاد هر روز بسیار اهمیت دارد.

دوچرخه

دلپیچه نوزاد

دلپیچه نوزاد

والدین زمانی که کودک روی پشتش دراز کشیده، پا های کوچکش را مثل حرکت دوچرخه، عقب و جلو حرکت دهند. چرخش پاها به صورت دوچرخه به کاهش گاز معده کمک می کند.

بازتاب شناسی پا

برخی از روش ها را می توان برای چندین عصب در پا ها اعمال کرد که باعث آرامش در بخش های دیگر بدن می شوند. منطقه شکم متناسب با قوس مرکزی پای چپ است. بنابراین والدین پای چپ کودک را در کف دست راست بگیرند ، فشار ثابت را با انگشت خود اعمال کنند.

 



Source link