دلیل مصرف قرص قند |لیست اسامی 10تا از بهترین قرص قند ایرانی و خارجی


دلیل مصرف قرص قند یا همان قرص متفورمین علاوه بر کاهش قند خون، کاهش وزن و لاغری است. نحوه مصرف این دارو برای درمان بیماران دیابتی نوع ۲ کاربرد دارد و در کنترل قند خون بالا بسیار موثر است. همچنین، قرص متفورمین ممکن است در درمان علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد. تیم حرفه ای مجموعه ای از دلایل مصرف قرص قند در این مقاله ای اختصاصی جمع آوری کرده و در اختیار شما و دیگر مخاطبان خود قرار داده اند. همچنین آن ها از شما دعوت می کنند تا از سایت بوفچه دیدن کرده و از مطالب مهیج آن بهره ببرید.

دلیل مصرف قرص قند
دلیل مصرف قرص قند

دلیل مصرف قرص قند (متفورمین)

دلیل مصرف قرص قند یا متفورمین همراه با رژیم غذایی و برنامه‌های تمرینی و داروهای دیگر برای کنترل قند خون بالا است. این دارو برای درمان بیماران دیابتی نوع ۲ کاربرد دارد و به کنترل قند خون بالا کمک می‌کند تا از مشکلات کلیوی، نابینایی، مشکلات عصبی، از دست دادن اندام و مشکلات عملکرد جنسی جلوگیری شود. همچنین کنترل مناسب دیابت ممکن است باعث کاهش خطر حمله قلبی و سکته شود.

چنانچه به بیماری شدید کلیه دچار هستید، اسیدوز متابولیک دارید یا کتواسیدوز دیابتی دارید؛ نباید متفورمین استفاده کنید. اگر می‌خواهید هر نوع x-ray یا سی تی اسکن انجام دهید که در آن از ماده رنگی استفاده می‌شود که به درون رگ شما تزریق می‌گردد، ممکن است نیاز داشته باشید که به‌طور موقت مصرف متفورمین را قطع کنید. با وجود آن که بسیار نادر است، اما ممکن است دچار اسیدوز لاکتیک شوید که افزایش خطرناک اسید لاکتیک در خون شماست. چنانچه به ماهیچه درد غیرطبیعی، مشکل در تنفس، درد شکمی، سرگیجه، احساس سرما، احساس ضعف یا خستگی دچتر شدید، با پزشک خود تماس بگیرید و یا از اورژانس پزشکی کمک بخواهید.

دلیل مصرف قرص قند
دلیل مصرف قرص قند

تاثیر قرص متفورمین برای کاهش وزن و لاغری

ارتباط لاغری با قرص متفورمین چیست؟ آیا قرص متفورمین به کاهش وزن کمک می‌کند؟

تا به حال هیچ تاییدیه رسمی از سمت هیچ موسسه یا سازمان رسمی برای لاغری با متفورمین منتشر نشده است. اما گزارش‌های تایید نشده‌ای وجود دارد که از جمله دلیل مصرف قرص قند (متفورمین) برای کاهش سایز و لاغری در پهلو و شکم است. برخی پزشکان معتقدند که مصرف متفورمین برای افراد دیابتی و حتی افراد سالم می‌تواند به کاهش وزن و لاغری کمک کند. اما در این بین برخی از ورزشکاران برای کاهش وزن و در دوره کات و عضله سازی، به سراغ قرص‌های متفورمین می‌روند.

این کار می‌تواند از جنبه‌های متفاوت به بدن شما آسیب برساند. مصرف متفورمین باید زیر نظر پزشک متخصص داخلی باشد و نباید تنها به گفته‌های مربی بدنساز و دیگران اعتماد کرد. به جای خرید متفورمین برای کاهش قند و چربی سوزی، می‌توانید مکمل‌های بدنسازی تخصصی کاهش وزن را امتحان کنید.

علاوه بر آن، در صورت مصرف متفورمین پس از ورزش سنگین یا فعالیت بدنی زیاد، ممکن است قند خون شما به طور ناگهانی پایین بیاید و حتی به کما بروید. این اتفاق، احتمال مرگ را برای فرد بالا می‌برد. مشاوره رژیم غذایی و کاهش وزن، باید توسط پزشک انجام شود و نباید به شکل خودسر، نسبت به مصرف متفورمین اقدام کرد.

متفورمین برای افرادی که دیابت ندارند هم مفید است؟

اگر پیش‌دیابت یا دیابت ندارید، پزشک شما به احتمال زیاد متفورمین را برای کمک به کاهش وزن تجویز نمی‌کند. یکی از موارد احتمالی دیگر که ممکن است پزشک متفورمین را برای کاهش وزن در نظر بگیرد، افراد بدون دیابت هستند که داروهای اسکیزوفرنی مصرف می‌کنند. دلیل این تجویز این است که داروهای ضد روان‌پریشی، مانند کلوزاپین و اولانزاپین، خطر بالایی برای افزایش وزن دارند.

عوارض جانبی متفورمین

مصرف متفورمین ممکن است منجر به عوارضی مانند تهوع، استفراغ، ناراحتی معده، اسهال، ضعف یا طعم گس دهان شود. اگر هر یک از این عوارض ادامه یافت یا بدتر شد به سرعت با پزشک خود تماس حاصل کنید. اگر ناراحتی معده پس از چند روز یا هفته مصرف این دارو در دوز یکسان بازگشت با فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. بروز ناراحتی معده بعد از روزهای اولیه مصرف این دارو ممکن است نشانه لاکتیک اسیدوز باشد.

در صورتی که پزشک داروی متفورمین را برای شما تجویز کرده است مطمئن باشید فوائد آن بیش از مضراتش بوده است. همچنین لازم است بدانید اکثر افرادی که داروی متفورمین را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند. معمولاً متفورمین باعث قند خون پایین (هیپوگلیسمی) می‌شود. اگر این دارو همراه با دیگر داروهای دیابت استفاده شود ممکن است موجب قند خون پایین شود. در مورد دوز مصرفی داروهای دیابت خود با پزشک یا دکتر داروساز مشورت نمایید.

موارد مصرف متوفورمین

ممکن است حین مصرف این دارو دچار تاری دید، سرگیجه و خواب‌آلودگی ناشی از قند خون پایین یا بالا شوید. لذا از رانندگی و فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری دارند، تا زمانی که در هوشیاری کامل به سر ببرید اجتناب کنید. هنگام مصرف متفورمین از خوردن الکل پرهیز کنید زیرا خطر ابتلا به لاکتیک اسیدوز را افزایش می‌دهد و باعث قند خون پایین می‌شود.

تب بالا، مصرف قرص‌های آب (دیورتیک‌ها مانند هیدروکلروتیازید)، تعرق زیاد، اسهال یا استفراغ باعث از دست دادن مقدار زیادی از آب بدن می‌شوند و خطر ابتلا به لاکتیک اسیدوز را بالا می‌برند. اگر دچار اسهال یا استفراغ طولانی مدت شدید، مصرف این دارو را قطع کنید و سریعا با پزشک تماس بگیرید. توصیه می‌شود مایعات زیادی مصرف کنید تا از کم‌آبی بدن جلوگیری کنید. برای راهنمایی بیشتر با پزشک مشورت کنید.

مشکلات بدن (مانند تب، عفونت، آسیب‌دیدگی و جراحی) باعث می‌شود کنترل قند خون دشوارتر شود. در صورت بروز این عوارض با پزشک خود مشورت کنید زیرا ممکن است لازم باشد در درمان تغییراتی به وجود آید یا آزمایش‌های قند خون لازم باشد. سالمندان ممکن است در مقابل عوارض جانبی مانند قند خون پایین و لاکتیک اسیدوز حساسیت بیشتر از خود نشان دهند.

در زمان بارداری این دارو فقط زمانی که مورد نیاز است و پزشک تجویز کرده باشد مصرف کنید، در مورد مزایا و خطرات آن با پزشک مشورت کنید. ممکن است پزشک داروی شما را با انسولین در زمان بارداری عوض کند. از دستورات پزشک به دقت پیروی کنید.

متفورمین ممکن است باعث تغییراتی در دوره قاعدگی (افزایش تخمک‌گذاری) شود و احتمال بارداری را افزایش دهد. هنگام مصرف متفورمین در مورد راه‌های مطمئن جلوگیری از بارداری با پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید.

متفورمین به اندازه کمی از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود. در مورد شیردهی به نوزاد هنگام مصرف این دارو با پزشک مشورت نمایید.

انواع داروهای ضد دیابت نوع یک

دقت داشته باشید هیچ یک از داروهای معرفی‌شده در این مطلب را نمی‌توانید بدون تجویز پزشک مصرف کنید. پیشنهاد می‌شود  از دکتر غدد یا دکتر داخلی مشاوره دیابت دریافت نمایید.

  • انسولین کوتاه اثر
  •  انسولین سریع الاثر
  •  انسولین با اثر متوسط
  •  انسولین با اثر طولانی مدت
  • انسولین های ترکیبی
  • داروی آمیلینومیمتیک
  • سایر داروهای ضد دیابت نوع یک مانند پراملینتید و لانتوس

انواع داروهای ضد دیابت نوع دو

  • داروهای مهارکننده آلفا گلوکوزیداز
  • بیگوانیدها مانند متفورمین
  • داروهای ضد دیابت آنالوگ آمیلین
  • مهارکننده های دیپپتیدیل پپتیداز ۴
  • داروهای مقلد اینکرتین
  • مگلیتینیدها
  • داروهای غیر سولفونیل اوره
  • داروهای سولفونیل اوره
  • مهارکننده‎ های ناقل سدیم-گلوکز (SGLT-۲)
  •  تیازولیدین دیون ها
دلیل مصرف قرص قند متفورمین
دلیل مصرف قرص قند متفورمین

 



Source link