زینک چگونه باعث تقویت مو و شادابی پوست می شود؟


زینک یکی از مواد معدنی ضروری برای تقویت سیستم ایمنی، تولید مثل، و بهبود زخم و سلامت پوست، مو و ناخن و سایر عملکردهای بسیار مهم است.

کمبود زینک و ریزش مو

یکی از عوارض جانبی قابل توجه کمبود زینک ممکن است ریزش مو باشد. در نتیجه، مکمل های زینک اغلب به عنوان یک درمان بالقوه ریزش مو در نظر گرفته می شوند.

چه چیزی باعث ریزش مو می شود؟

ریزش مو بیشتر در مردان دیده می شود (معروف به طاسی با الگوی مردانه)، اما ریزش مو با الگوی زنانه نیز می تواند در برخی از زنان رخ دهد. هر کسی که ریزش مو را تجربه کرده است، ممکن است داروهای بی‌شماری را برای تقویت رشد مو امتحان کرده باشد.

طیف گسترده ای از مکمل های رشد مو وجود دارد که برای افرادی که موهای نازک دارند مانند بیوتین و کلاژن به بازار عرضه می شوند.

اما آیا عوامل تغذیه ای مانند مقدار زینک مصرفی می تواند در رشد موی سالم نقش داشته باشد؟

زینک یک ریز مغذی ضروری است که نقش مهمی در عملکردهای آنزیمی، ساختاری و تنظیمی بدن دارد. در واقع، بیش از ۵۰ آنزیم مختلف به دلیل توانایی آنها در انجام صحیح کار خود در سراسر بدن انسان به زینک وابسته هستند. این آنزیم ها در عملکردهای متابولیکی بسیار مهم شرکت می کنند.

Images 1704292841 659571E97Bc65Images 1704292841 659571E97Bc65

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که فولیکول‌های مو با بخش‌هایی از سیستم ایمنی که از رشد موی سالم حمایت می‌کنند، در هم تنیده شده‌اند. در نتیجه، تصور می شود کمبود زینک با ریزش مو مرتبط است. به همین دلیل، مکمل های زینک در طول تاریخ به عنوان یک درمان ریزش مو توصیه شده است. اما آیا زینک واقعا موثر است؟ به نظر می رسد که هنوز مورد بحث است.

مطالعات اثر درمانی زینک بر ریزش مو

در مطالعه ایی، به ۱۵ بیمار ریزش مو (آلوپسی) با سطح سرمی زینک پایین به مدت ۱۲ هفته مکمل زینک داده شد. از ۱۵ بیمار، ۷ بیمار بهبود قابل توجهی را نشان دادند، به این معنی که بیش از ۶۰ درصد رشد مجدد مو را افراد مبتلا به ریزش مو تجربه کردند.

نکته جالبی که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که افراد مورد مطالعه در ابتدا سطح زینک پایینی داشتند. این بدان معنی است که زینک اضافی ممکن است تا آنجا که کمبودهای اساسی موجود را اصلاح می کند، مؤثر بوده است.

بسیاری از مطالعات اثر وابسته به دوز مواد مغذی را مورد بررسی قرار داده‌اند و این حقیقت را آشکار می‌کنند که دوز بالاتر از حد مجاز همیشه بهتر نیست. همانطور که زینک کم ممکن است سیستم ایمنی بدن را مختل کند، زینک بیش از حد ممکن است همین کار را انجام دهد. و در حالی که مقدار بسیار کم زینک ممکن است بر رشد مو تأثیر منفی بگذارد، برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که مصرف زینک اضافی می تواند منجر به ریزش مو شود.

اینکه زینک بر رشد مو تأثیر مثبت می‌گذارد ممکن است به عوامل زیادی بستگی داشته باشد و تحقیقات بیشتری برای ایجاد ارتباط مستقیم مورد نیاز است.

کاربرد زینک در شادابی پوست و درمان آکنه

در پوست، کاربرد موضعی زینک به طور گسترده در درمان بیماری های پوستی مختلف با علل مختلف مورد استفاده قرار گرفته است، زیرا زینک دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است و همچنین نقش محافظت از نور را بدون ایجاد عوارض جانبی دارد.

آکنه ولگاریس

در بیماریزایی آکنه ولگاریس، هورمون ها و افزایش کراتین سطح پوست باعث انسداد غدد چربی می شود. بنابراین، امکان تکثیر باکتری Propionibacterium acnes را فراهم می کند. تجمع سلول های التهابی در محل، منجر به متابولیسم چربی سبوم می شود که چربی را آزاد و کمپلکس واسطه های التهابی را تشکیل می دهد و در نتیجه باعث تحریک می شود.

Images 1704292841 659571E982F0EImages 1704292841 659571E982F0E

تاثیر زینک روی آکنه (جوش صورت)

پروتکل های درمانی برای مقابله با آکنه دارای عوارض جانبی متنوعی بر روی پوست و اندام های داخلی هستند، بنابراین مکمل بی ضرر و مفید زینک مورد توجه قرار گرفته است.از طریق چندین آزمایش بالینی، ثابت شده است که زینک دارای پتانسیل کاهش آکنه با مهار تکثیر P. acnes، سرکوب فعالیت غدد چربی، تنظیم DNA و RNA پلیمرازها و رونویسی ژن است. مشخص شد که ترکیب زینک موضعی با اریترومایسین نسبت به کلیندامایسین موضعی یا اریترومایسین به تنهایی در درمان آکنه برتری دارد و اثری برابر با تتراسایکلین دارد. مشاهده شده است که کرم حاوی اکسید زینک، آکنه را به همان اندازه بنزوئیل پراکسید با عوارض جانبی کمتر بهبود می بخشد. زینک خوراکی به همراه ویتامین A خوراکی به مصرف ویتامین A به تنهایی برتری دارد.

تاثیر زینک روی اشعه های مضر خورشید

قرار گرفتن در معرض اشعه های مضر خورشید (UV) باعث ایجاد رادیکال های آزاد می شود که باعث پیری پوست انسان و سرطان زایی می گردد و سرکوب سیستم ایمنی را ترویج می کند.

به عنوان یک عامل مسدود کننده اشعه ماوراء بنفش، زینک اکساید مورد تایید FDA به طور گسترده در فرمولاسیون ضد آفتاب ها به عنوان یک عامل غیر تحریک کننده و نامحلول استفاده شده است که می تواند اشعه ماوراء بنفش ۲۹۰-۳۸۰ نانومتر را که مسئول تحریک استرس اکسیداتیو شدید است جذب، پراکنده و منعکس کند.

قرص زینک پلاس مکملی کامل جهت تقویت سیستم ایمنی و سلامت پوست، مو و ناخن می باشد. شرکت اکسون فارمد ایرانیان، زینک پلاس را از شرکتی سوئیسی به نام “DSM” به صورت پریمیکس وارد کرده و محصول در کارخانه کیش‌مدیفارم بسته‌بندی می‌گردد. این مکمل حاوی زینک، ویتامین های B3, B2,B1، B12,B6، بیوتین، اسید فولیک و پانتوتنیک اسید می باشد. زینک پلاس سوپرابیون به دلیل داشتن ملح سولفات با جذب بالا و همچنین ترکیبات کامل و کیفیت عالی تبدیل به قرصی منحصربه فرد در موارد ذکر شده می باشد.

موارد مصرف زینک پلاس شامل:

  • تقویت سیستم ایمنی
  • تقویت مو و پیشگیری از ریزش مو
  • سلامت پوست و درمان آکنه
  • استحکام ناخن
  • درمان کمبود زینک
  • بهبود ترمیم زخم



Source link