آلودگی هوا باعث از دست دادن استخوان در اثر پوکی استخوان می شود: مطالعه بزرگ


بر اساس تحقیقات جدیدی که توسط دانشمندان دانشکده بهداشت عمومی میلمن دانشگاه کلمبیا انجام شده است، افزایش سطح آلاینده های هوا با آسیب های استخوانی در زنان یائسه مرتبط است. این اثرات بیشتر روی ستون فقرات کمری مشهود بود، زیرا اکسیدهای نیتروژن دو برابر بیشتر از افزایش سن طبیعی به این ناحیه آسیب می رساند.

یافته های تحقیق در مجله با داوری همتایان ظاهر می شود پزشکی الکترونیکی، بخشی از مجموعه مجلات با دسترسی آزاد The Lancet Discovery Science.

مطالعات قبلی بر روی آلاینده های فردی اثرات نامطلوب بر تراکم مواد معدنی استخوان، خطر پوکی استخوان و شکستگی در افراد مسن نشان داده است. این مطالعه جدید اولین مطالعه ای است که ارتباط بین آلودگی هوا و تراکم مواد معدنی استخوان را به طور خاص در زنان یائسه بررسی می کند و اولین مطالعه ای است که اثرات مخلوط های آلودگی هوا بر نتایج استخوان را بررسی می کند.

محققان داده‌های جمع‌آوری‌شده از طریق مطالعه ابتکاری بهداشت زنان، یک گروه نژادی متنوع از 161808 زن یائسه را تجزیه و تحلیل کردند. آنها آلودگی هوا (PM10، NO، NO2 و SO2) را بر اساس آدرس خانه شرکت کنندگان تخمین زدند. آنها تراکم مواد معدنی استخوان (BMD؛ کل بدن، کل باسن، گردن فمور و ستون فقرات کمری) را هنگام ثبت‌نام در پیگیری در سال اول، سال سوم و سال ششم با استفاده از جذب سنجی اشعه ایکس با انرژی دوگانه اندازه‌گیری کردند.

بزرگی اثرات اکسیدهای نیتروژن بر BMD ستون فقرات کمری به میزان 1.22 درصد کاهش سالانه خواهد بود که تقریباً دو برابر اثرات سالانه سن در هر یک از نقاط تشریحی ارزیابی شده است. اعتقاد بر این است که این اثرات از طریق مرگ سلول های استخوانی از طریق آسیب اکسیداتیو و مکانیسم های دیگر اتفاق می افتد.

یافته‌های ما تأیید می‌کند که کیفیت پایین هوا ممکن است یک عامل خطر برای از دست دادن استخوان باشد، مستقل از عوامل اجتماعی-اقتصادی یا جمعیتی. برای اولین بار، ما شواهدی داریم که نشان می دهد اکسیدهای نیتروژن، به ویژه، عامل اصلی آسیب استخوان هستند و ستون فقرات کمری یکی از مستعدترین مکان های این آسیب است. دانشمند پژوهشی دانشیار در بخش علوم بهداشت محیطی در دانشکده بهداشت عمومی میلمن کلمبیا.

بهبود قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، به ویژه اکسیدهای نیتروژن، آسیب های استخوانی را در زنان یائسه کاهش می دهد، از شکستگی استخوان جلوگیری می کند و هزینه سلامت مرتبط با پوکی استخوان را در زنان یائسه کاهش می دهد. آندریا باکارلی، نویسنده اصلی، MD، PhD، رئیس بخش علوم بهداشت محیطی در دانشکده بهداشت عمومی کلمبیا میلمن، می‌گوید: تلاش‌های بیشتر باید بر شناسایی افرادی که در معرض خطر آسیب‌های استخوانی مرتبط با آلودگی هوا هستند متمرکز شود.

اگزوز خودروها و کامیون‌ها منبع اصلی اکسیدهای نیتروژن است، همانطور که گازهای گلخانه‌ای از نیروگاه‌های تولید برق نیز وجود دارد.

تقریباً 2.1 میلیون شکستگی استخوان مربوط به پوکی استخوان سالانه رخ می دهد که منجر به 20.3 میلیارد دلار هزینه مستقیم سلامت سالانه می شود. پوکی استخوان زنان را بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می دهد، به طوری که 80 درصد از 10 میلیون آمریکایی مبتلا به پوکی استخوان را زنان تشکیل می دهند. زنان یائسه در معرض خطر بیشتری هستند، به طوری که از هر دو زن بالای 50 سال، یک نفر به دلیل پوکی استخوان دچار شکستگی استخوان می شود.

پیش از این، محققان کلمبیا نشان داده بودند که قرار گرفتن در معرض طولانی مدت آلودگی هوا باعث کاهش تراکم استخوان و افزایش خطر شکستگی استخوان در زندگی بعدی می شود. متعاقباً، این یافته ها در مطالعات متعدد انسانی تأیید شده است.

از نویسندگان این مطالعه می توان به Carolyn J. Crandall در UCLA اشاره کرد. آلیسون کوپسکو، ماریانتی-آنا کیومورتزوگلو، یایک شن، گری میلر، ایولیانا یونیتا-لازا در کلمبیا میلمن؛ جیمز دی. استوارت، اریک آ. ویتسل در UNC Chapel Hill; Duanping Liao و Jeff D. Yanosky در علوم بهداشت عمومی، Hershey، PA. آندریا رامیرز از دانشگاه ملی خودمختار مکزیک؛ و ژان واکتوسکی وند در SUNY Buffalo.

این تحقیق توسط کمک‌های مالی مؤسسه ملی بهداشت (ES030163, TR00187, ES020836, ES025225, ES009089, AG069120, ES032242, ES027747, ES027747, ES031688,408, ES027747, ES031688,408, ES031688,408, ES027747, ES031688,4080) انجام شد.