مروری بر رژیم لاغری محبوب کتوژنیک + مزایا و معایب آن

رژیم کتوژنیک و فشار خون خیلی از محققین باور دارند مزیت اصلی رژیمهای کتوژنیک به خاطر کاهش کربوهیدرات یا افزایش کتونها نیست بلکه مرتبط با مصرف بیشتر 3 نمونه ‌از انواع رژیم کتوژنیک یا کیتو دایت پروتئین است. مشکل دیگر میزان پروتئین دریافتی است. به عنوان مثال، در حالی که میگوها و اکثر خرچنگ ها فاقد کربوهیدرات هستند، اما انواع دیگر صدف های دریایی حاوی کربوهیدرات هستند. آجیل را جایگزین آووکادو کرده و به جای انواع ماهی و گوشت قرمز که گرانتر هستند از مرغ و گوشتهای ارزانتر استفاده کنید. برای کاهش خطر ابتلا به این عوارض، ما باید چند هفته اول را با برنامه رژیمی کم کربوهیدرات شروع کنیم. باید بدانید که استرس نهتنها به برنامه کاهش وزن شما آسیب میزند بلکه سلامت کلی بدن را در خطر میاندازد. در رژیم کتوژنیک بدن سوخت خود را بهجای کربوهیدرات از چربی بهدست می آورد و در نهایت این روند باعث کاهش وزن می شود. به عنوان مثال: اگر شما کالری منفی داشته باشید و وزن زیادی از دست بدهید همانطور که قبلاً در مطلب (چطور سوخت و سازی انعطاف پذیر داشته باشیم) توضیح دادم شاهد تغییر سطح هورمونها خواهید بود که باعث تغییر نرخ سوخت و ساز در حالت استراحت، تغییر اثر حرارتی ناشی از تمرینات ورزشی، تغییر اثر حرارتی ناشی از مواد غذایی و کاهش اثر گرمایی فعالیتهای غیر ورزشی خواهید بود.

خرید کتاب رژیم غذایی کتوژنیک

کاهش انسولین ناشی از این رژیم (انسولین به کلیهها دستور میدهد تا آب را جذب کند) و کمبود آب ناشی از کتونها، باعث میشود شاهد افت شدید آب در بدن باشیم. برای مثال یک عدد فلفل دلمه ای قادر به تامین 107% از ویتامین C مورد نیاز روزانه است. کمبود مواد مغذی: اگر طیف گستردهای از سبزیجات، میوهها و غلات را مصرف نکنید، ممکن است در معرض کمبود ریزمغذیها، از جمله سلنیوم، منیزیم، فسفر و ویتامین C قرار بگیرید. از این رو باید گاهی اوقات در برنامه غذایی قرار بگیرن. شاید خیلی پیش اومده باشه که رژیم های متعدد گرفته باشین و نتیجه دلخواه رو نگرفته باشین ، ما اینجا رژیمی به شما پیشنهاد میکنیم که یکی از محبوب ترین رژیم غذایی در جهان هست؛ رژیم کتو یا رژیم کتوژنیک (Ketogenic Diet) که به دلیل کاهش مصرف کربوهیدرات باعث لاغری سریع میشه، همچنین ممکن است به درمان سرطان های خاص، بیماری آلزایمر و سایر شرایط کمک کند. اگه این سوالها را داخل یک کلینک لاغری (از اونهایی که صبح تا شب تبلیغش رو میبینید) از من میپرسیدند تعجب نمیکردم اما بدنساز و رژیم کتو!

آیا رژیم کتو باعث کاهش وزن میشود؟ طبق تحقیقات متخصصین تغذیه و همچنین تجربه افرادی که از رژیم کتوژنیک 28 روزه رایگان استفاده کردهاند، چهار هفته اول میتواند در کاهش وزن شما بسیار تأثیرگذار باشد و این دوره از اهمیت ویژهای برخوردار است چرا که در این دوره بدن آرامآرام باید با رژیم کتوژنیک تطابق پیدا کند. همه میدانیم که مصرف کربوهیدرات باعث افزایش سطح قند و گلیکوژن میشود و انرژی کلی بدن هم افزایش پیدا میکند. میدانیم که مصرف بیشتر پروتئین مزایای بیشتری نسبت به رژیم با پروتئین کمتر دارد. همانطور که گفته شد ، اگر یک رژیم غذایی با چربی بالا ، پروتئین کم و کربوهیدرات بسیار کم مصرف کنید ، می توانید حالت کتون زدگی را به طور مرتب حفظ کنید. بپردازیم. همانطور که پیش از این نیز گفته شد، در حالت کلی، اساس رژیم کتوژنیک ایجاد حالت کتوزیس، تبدیل مولکول های چربی به کتون و تبدیل کتون به انرژی (به جای مصرف گلوکز) می باشد. مشکلی که اغلب این افراد دارند مسئله حساسیت به انسولین است. البته تحقیقاتی وجود دارند که به بررسی تغییرات بافتهای چربی و عضلانی پرداختهاند و این تحقیقات نشان میدهند رژیم کم کربوهیدرات میتواند باعث از دست رفتن بیشتر بافت چربی شود.

کتوژنیک ویکی پدیا

رژیم Volumetrics توسط باربارا رولز، پروفسور تغذیه دانشگاه پن استیت ایجاد شده است و قرار است به جای یک رژیم غذایی سخت، تغییر سبک زندگی طولانی مدت باشد. دلیلش خیلی واضح است سری به یخچال بزنید اگر قرار باشد کربوهیدرات نخورید تقریباً تنها گزینه در دسترس شما برای سیر کردن شکم، پروتئینها هستند! در رژیم کتوژنیک تلاش برای کم کردن گلوکز(قند) است. این رژیم میخواهد تا سطح کتوزها در بدن ثابت باقی بماند و منبع اصلی انرژی بدن هم کتون باشد نه گلوکز. مثلا 5 روز از رژیم کتوژنیک پیروی میکنید و در 2 روز باقی مانده مصرف کربوهیدرات را افزایش میدهید. در شرایط معمولی که در خانه نشستهاید و کارهای روزانهتان را انجام میدهید یک تعادل در بدن برقرار است. او میخواست کاری کند که افراد بدون اینکه به خود گرسنگی بدهند، شاهد این اثر در بدن خود باشند. بنابراین اگر میخواهید با این رژیم لاغر شوید و یا به علت سایر بیماری ها ، مانند دیابت ، بیماریهای قلبی یا فشار خون بالا ، میخواهید این نوع رژیم را تجربه کنید ؛ حتما حتما قبل از هرگونه تغییر در برنامه غذایی خود با پزشکتان در این مورد مشورت کنید . به این خاطر طولانی است که کلی مطلب در مورد رژیم کتوژنیک در اینترنت مشاهده میکنید که مدعی اثرات معجزه آسای رژیم کتو هستند.

اون هم اینکه اخیراً مشاهده کردم سوالهای زیادی هم داخل باشگاه و هم داخل وبسایت در مورد این رژیم پرسیده میشد. همانطور که قبلاً در مطلب (چطور یک بدنساز باید بر تنبلی غلبه کند) اشاره کردم مردم تمایل دارند سطح غذایی را که خوردهاند کمتر گزارش کنند. مشکل این نوع تحقیقات این است که اغلب آنها براساس گزارش خود سوژهها به بررسی میزان کالری مصرفی شرکت کنندهها پرداختهاند. خیلی از بدنسازان در کنار برنامه بدنسازی خود به دنبال رژیم های متفاوت هستند. محققان متغیرهای مختلفی را مورد بررسی قرار دادند شامل: چربی سوزی، حساسیت به انسولین، سطح چربی خون، التهاب و سطح انرژی و نرخ سوخت و ساز در حالت استراحت. مزایایی شامل: افزایش حس سیری، بهبود نرخ سوخت و ساز موقع رژیم گرفتن، سطح بهتر قند خون، کاهش کمتر عضله. اگر فکر میکنید رژیم کتوژنیک یا رژیم کتو میتواند به کاهش چربی و عضله سازی منجر شود، توصیه میکنم این مطلب را حتماً بخوانید. سبزیجات (همچنین سرشار از کربوهیدرات) محدود به برگ سبزیجات (مانند کلم, چغنندر سوئیسی, اسفناج), گل کلم, کلم بروکلی, جوانه بروکسل, مارچوبه, فلفل, پیاز, سیر, قارچ, خیار, کرفس و کدو است.

کاهش وزن با کتوژنیک

رژیم کتوژنیک در اصل از چربی بدن شما به عنوان منبع انرژی استفاده می کند، بنابراین مزیت وجود کاهش وزن آشکار است. میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک چقدر است؟ ⭐️نسخه صوتی مقاله در کست باکس: آیا رژیم کتوژنیک به درد بدنسازی می خورد؟ رژیم کتوژنیک یک رژیم ساده برای اضافه کردن اصولی چربی به رژیم روزانه است. تحقیقات نشان میدهد که رژیمهای با کربوهیدرات و چربی بالا ممکن است باعث افزایش احتمال سرطان شوند حتی بعضی شواهد نشان میدهد بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار دارند با دنبال کردن رژیم کتوژنیک زودتر بهبود مییابند. به راحتی می توانید با اضافه کردن مکمل های معدنی به کاهش عوارض جانبی رژیم کتوژنیک کمک کنید. گاهی اوقات با یک سری افراد روبهرو میشوم که لاغر هستند و میخواهند از شر یک سری چربی اضافه خلاص شوند اما مرتب از سخت بودن این کار شکایت میکنند. مواد معدنی: بدلیل تغییر در تعادل آب و مواد معدنی می توانید نمک و سایر املاح معدنی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اگر حرفم را باور نمیکنید، میزان مصرف کربوهیدرات خود را برای یک هفته نصف کنید! مطالعات اولین نشان داد که این رژیم برای درمان صرع به شدت موثر است اما در سال ۱۹۳۸ دارویی به نام فینتوئین به بازار معرفی شد که دردسر رژیم گرفتن را نداشت اما برای درمان صرع خیلی موثر بود.

در نتیجه بخش عمدهای از این کربوهیدرات راهی کبد میشود و در آنجا تبدیل به چربی خواهد شد! این یک فرآیند تهاجمی است که به متخصصین عصب مداخله گر، روانشناس اعصاب، فیزیولوژیست اعصاب، تکنسین EEG، متخصص بیهوشی و بسیاری از خدمه نیاز دارد. پنیر همچنین حاوی اسید لینولئیک مزدوج است، که چربی است که با کاهش چربی و بهبود ترکیب بدن ارتباط دارد. پنیر حاوی اسید لینولئیک مزدوج یا CLA است که باعث کاهش چربی بدن، بهبود ساختار و ترکیب آن میشود. فیبر در بدن ما هضم نمیشود، بنابراین نباید آن را به عنوان کربوهیدرات به حساب آورد. دکتر گیلین از دنیا رفت اما سالها بعد به خصوص در دهه دوم قرن ۲۱ام، به یکباره این رژیم دوباره محبوب شد. امروز میخواهم داستان رژیمی را برای شما بگویم که در سال ۱۹۲۱ برای درمان بیماری صرع توسط یک پزشک فرانسوی به نام هنری گیلین ابداع شد! یک مطالعه دیگر روی 34 فرد مسن نشان داد کسانی که رژیم کتوژنیک را به مدت هشت هفته دنبال کردند، تقریبا پنج برابر بیشتر از افرادی که رژیم کم چربی داشتند، چربی کل بدن خود را از دست دادند. یک بدنساز مرد ۸۶ کیلوگرمی که عضلات خوبی هم دارد، مرتب تمرین میکند و رژیمی با کربوهیدرات بالا دارد احتمالاً حدود ۸۰۰ گرم گلیکوژن در عضلات خود دارد.

بنابراین میزان کربوهیدرات و پروتئین بسیار محدود است.

رژیم کتو معمولاً کربوهیدرات ها را به 20 تا 50 گرم در روز محدود می کند. به این فرایند سنتز پروتئین میگویند. بنابراین میزان کربوهیدرات و پروتئین بسیار محدود است. رژیم کتوژنیک میتوانید سطح الکترولیت بدن را تغییر دهد و در نتیجه ممکن است افراد دچار کمبود برخی از مواد معدنی همچون منیزیم، پتاسیم و سدیم شوند. افزایش مصرف کربوهیدرات باعث افزایش سطح گلیکوژن میشود. همین باعث میشود تا مقایسه تغییر وزن در این رژیم بیمعنی باشد. بله کاهش کربوهیدرات میتواند باعث کاهش وزن شود اما این میتواند با پدیده از دست رفتن آب بدن اشتباهی گرفته شود. این تحقیق نشان میدهد برای بعضیها پایین آوردن کربوهیدرات میتواند مزایای سلامتی داشته باشد. برای بررسی این موضوع به تحقیق مهمی که سال ۲۰۰۶ صورت گرفته اشاره خواهم کرد. حرف من را باور نمیکنید مشکلی نداره اما نتایج بررسی روی ۱۹ تحقیق مهم نشان میدهد که کاهش یا افزایش مصرف کربوهیدرات ارتباطی با کاهش چربی بدن ندارد. در رژیم کتوژنتیک بهتر است مصرف برنج و نان کنار گذاشته شود و از گوشت کم چرب یا چربیهای سالم مثل روغن زیتون، روغن نارگیل و …

در دسته روغن ها هم روغن ذرت، روغن آفتابگردان و روغن گلرنگ باید گاهی استفاده بشن. استثنائاتی نیز وجود دارد که از جمله آووکادو ، میوه های ستاره ای و انواع توت ها را می توان در حد اعتدال مصرف نمود. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است برای برخی سرطان ها، بیماری آلزایمر و سایر بیماری ها نیز مفید باشد. حرف آخرم این است که رژیم کتو برای عضله سازی مفید نیست. چطور عضله ساخته میشود؟ حذف کامل آن باعث بروز سردرد کتو میشود. رژیم کتوژنیک یک نوع رژیم غذایی است که احتمالا نام آن را بسیار شنیدهاید. گوجه سبز در رژیم کتوژنیک؟ گوجه سبز جزو سبزیها محسوب نمیشود. روغنهایی مثل زیتون و کنجد جزو این دسته هستند. تو این رژیم روزانه میزان چربی مصرفی باید چیزی معادل سه چهارم فنجان روغن زیتون باشه . روغنهایی که نمیتوان استفاده کرد روغن آفتابگردان و روغنهای مضر هستند. به طور کلی در این رژیم می بایست غذاهایی مثل گوشت، تخم مرغ، ماهی، آجیل، کره، انواع روغن های سالم، آووکادو و مقدار زیادی سبزیجات کم کربوهیدرات مصرف کنید. افزایش مقاومت به انسولین باعث کاهش توانایی عضلات برای جذب کربوهیدرات میشود.  This has be en gen᠎erat᠎ed by GSA  Con᠎tent  G᠎ener​at or  Demoversion!