چگونه رژیم کتوژنیک برای لاغری بگیریم؟

کتوژنیک در ماه رمضان 5) درمان صرع – شاید تعجب کنید اما رژیم کتوژنیک از دیرباز (حدود دهه 1920 میلادی) به عنوان درمانی سنتی برای صرع به کار میرفته و معمولا برای کودکانی که به صرع غیر قابل کنترل با دارو دچار 3 نمونه ‌از انواع رژیم کتوژنیک یا کیتو دایت بودند تجویز میشود. همانطور که اشاره کردیم در این رژیم چربیسوزی به صورت قابل ملاحظهای افزایش مییابد و در عین حال ترشح انسولین که باعث ذخیره شدن چربی در بدن میشود کاهش مییابد. بسیاری از مطالعات نشان میدهد که این رژیم میتواند به کاهش وزن و بهبودی سلامت عمومی افراد کمک کند، حتی این رژیم قادر است برای مقابله با دیابت، سرطان، صرع و آلزایمر مفید باشد. ذخیره قند بدن در شرایط فعالیت فیزیکی شدید تنها چندساعت دوام میآورد، اما ذخایر چربی شما میتوانند به راحتی چند روز تا حتی چند ماه دوام آورده و انرژی مورد نیاز شما را تامین کنند. از همین رو نیاز است اگر علائم دوران کتوز بیشتر از یک هفته طول کشید تحت نظارت یک پزشک این رژیم را دنبال کنند. الکترولیت ها (مانند سدیم، پتاسیم، منیزیم) در دوران کتوزیس بیشتر از طریق کلیه ها دفع می شوند که این یکی از دلایلی است که افراد در رژیم کتوژنیک وزن زیادی را از طریق دفع آب بدن خود از دست می دهند.

کتوژنیک یا گیاهخواری

اما برای کسانی که دچار مشکلات جدی متابولیکی هستند مانند بیماری کلیوی و دیابت، بهتر است با مشورت با پزشک خود اقدام به گرفتن

این رژیم کنند تا علائم منفی دوران کتوز را به راحتی پشت سر بگذارند. تا به حال به این فکر کرده اید که چطور می توانید در رژیم کتو سبزیجات را به وفور مصرف کنید بدون این که نگران افزایش کربوهیدرات دریافتی باشید؟ نکته ای که رژیم کتوژنیک را از سایر رژیم های کم کربوهیدرات دیگر جدا می کند این است که پروتئین جای کربوهیدرات را نگرفته است. این رژیم لاغری طرفداران بسیاری در جهان دارد و برای همه نوع افرادی مناسب است، مثلا برای افرادی که تحت جراحی چاقی قرار گرفته اند نیز مناسب است و می توانند از میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک استفاده کنند. اما این بسیار قابل اهمیت است در ابتدا تامین انرژی مغز از طریق عمل کتوزیس سخت است، اما بررسی ها نشان داده است مغز پس از مدتی قادر به دریافت 60 درصد انرژی خود از طریق فرآیند کتوز رژیم کتوژنیک برای کودکان است.

لاغری کتوژنیک چیست

معمولا گرفتن رژیم کتوژنیک باعث بهبود شرایط بیماری صرع و کاهش نیاز به استفاده از داروها میشود. این رژیم برای اکثر مردم مشکلی ایجاد نمیکند، اما افراد دارای مشکلات زیر بهتر است سراغ این رژیم نیایند یا حداقل با پزشک یا متخصص تغذیه خود درباره آن مشورت کنند: – افراد دارای بیماری دیابت (بخصوص دیابت نوع 1) – افرادی که از فشار خون رنج میبرند. به این صورت شرایط ایدهآل برای سوزاندن چربیها بدون ایجاد احساس ضعف و گرسنگی در فرد ایجاد میشود. در این حالت بدن مجبور به یافتن منبع سوخت دیگری برای ادامه فعالیت های روزانه خود می باشد و چربی را جایگزین می کند. اما مانند هر رژیم دیگری میتواند معایبی هم داشتهباشد. در رژیم کتوژنیک باید روزانه کمتر از ۵۰ گرم از کربوهیدراتها را مصرف کنید، در نهایت انرژی بدن شما (قندخون که بدن میتواند سریع مصرف کند) تمام میشود. همین موضوع باعث کاهش سطح انسولین و در نهایت کاهش ابتلا به فشار خون، نارسایی قلبی، انسداد عروق و سایر بیماری های قلبی می شود.

در نهایت اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی کالری مصرف می کنید، چراکه کمبود کالری می تواند موجب خستگی، تمرکز ضعیف، عدم تعادل روانی، افزایش ولع گرسنگی می شود. وقتی بدن به مقدارکافی برای تولید انرژی گلوکز نداشته باشد فرآیند سوخت و ساز چربی های ذخیره شده آغاز می گردد در نتیجه کتونها در بدن تولید می گردند که نوعی اسید هستند. و زمانی که شما به میزان کافی چربی مصرف کرده باشید به اصطلاح بدنتان Keto adapted شده ، به این معنا که با رژیم کتوژنیک اخت گرفته است و احتمالا در این زمان دیگر نشانه های مرحله کتوز به اتمام رسیده است. برای مثال شما به راحتی می توانید از منوی رستوران ها، آپشن هایی را بیابید که با رژیم غذایی شما هماهنگ است. رژیم کتوژنیک متابولیسم بدن شما را به گونه ای تغییر می دهد که سوخت بدن شما از کربوهیدرات ها به چربی ها تغییر می کند.این تغییرات متابولیکی در بدن شما و ورود به مرحله کتوز موجب بروز برخی از عوارض جانبی در بدن شما می شود تا بدن شما به این وضعیت عادت کند که سوخت موردنیاز خود را به جای کربوهیدرات ها از چربی ها تأمین کند. اگر بدن انسان متکی به کربوهیدراتها برای ذخیره انرژی است، یک فرد میخواهد 31 کیلوگرم (67.5 لیتر) از گلیکوژن هیدراته را حمل کند که نیروی حیاتی برابر با 4.6 پوند کیلوگرم (10) چربی داشته باشد.

از آنجایی که رژیم کتو دارای محدودیت دریافت کربوهیدرات است بنابر این احتمال دریافت فیبر غذایی که در اکثرا در غذاهایی نظیر میوه ها و حبوبات و سبزیجات وجود دارد کم است، در نتیجه رژیم کتو میتواند سبب ایجاد یبوست در افراد شود. با این حال، برای جلوگیری از ایجاد استرس لوزالمعده، مهم است که از شکر یا شیرین کننده های مصنوعی استفاده نکنید. این شامل آنتی اکسیدان های لوتئین و زاگزانتین است که به محافظت از سلامت چشم کمک می کنند. هنگامی که سطح کتون خون به نقطه خاصی می رسید شما وارد حالت کتوز می شوید. با این حساب کتوزیس یک برنامه کاهش وزن کم کربوهیدرات است که علاوه بر کمک به چربی سوزی، می تواند باعث شود کمتر احساس گرسنگی کنید. اگر رفتن به باشگاه گزینه مناسبی برای شما نیست، انجام برخی از تمرینات مانند پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری یا شنا برای کاهش وزن و سلامت عمومی میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک بسیار مفید است. از اونجایی که قند و غذاهای فرآوری شده کنار گذاشته میشه، شما دیگه با جوش های گاه و بیگاه روز تولدتون یا شب خواستگاری تون مواجه نمیشید. اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی چربی مصرف می کنید، اما کربوهیدرات و پروتئین را زیاد مصرف نکنید.

مصرف پروتئین زیاد هم میتونه وارد شدن به مرحله کتوز رو سخت کنه. این امر نتایج فوق العادهای برای رشد عضلانی به همراه خواهد داشت – با فرض اینکه شما نیز سخت تمرین میکنید تا رشد عضلانی تحریک شود. در حالت سخت گیرانه رژیم کتوژنیک چربی ها معمولا حدود 70-80 درصد کل کالری روزانه، پروتئین حدود 15-20 درصد و کربوهیدرات حدود 5 درصد است. گرم فیبر – کل کربوهیدرات. منظور از کربوهیدرات خالص این است که میزان کل کربوهیدرات را از گرم فیبر کم کنید. از آنجایی که چربی منبع اصلی تغذیه در رژیم غذایی کتوژنیک است، بنابراین مهم است که منبع چربیها با کیفیت بالا و سالم باشند. البته جالب است بدانید که که مصرف کربوهیدرات زیاد برای عملکرد خوب مغز ضروری است، اما تنها در صورتی که مغز به کتونها دسترسی نداشته باشد. مزایای گرفتن این رژیم مثل سایر برنامههای غذایی با کربوهیدرات بسیار محدود هستند، هر چند به دلیل کنترل شده بودن مصرف پروتئین در این رژیم احتمالا شاهد تشدید این مزایا خواهید بود.

برای نتیجهی بهتر در روزهای آزاد از کربوهیدراتهای سالم مثل میوهها، سبزیجات نشاستهای، لبنیات و غلات کامل (به غیر از غذاهای یا فرآوری شده یا شیرین) استفاده کنید. سبزیجات تازه(به خصوص سبزیجات سبز رنگ) مثل: آووکادو، قارچ، تربچه، آرتیشو، یونجه، خیار، کلم، جیکاما، گندم، کلم بروکلی، اورگانو، سیر، زنجبیل، لوبیا سبز، گوجه فرنگی، کلم، بروکسل و کرفس. در این لیست کوتاه تقریبا همه ی غذاهای مورد علاقه شما که حاوی کربوهیدرات هستند مانند غلات ، برنج ، لوبیا ، سیب زمینی ، شیرینی ، شیر، میوه ها و حتی برخی سبزیجات حذف می شود. اکثر چربی های سالم هیچ کربوهیدراتی ندارند مخصوصا آن هایی که در لیست زیر برای شما نام بردیم. گوشت و مرغ از جمله غذا های مجاز و اصلی برای مصرف در رژیم کتوژنیک محسوب می شوند. نکته مهم دیگری که در رژیم کتو نباید آن را فراموش کنید مصرف آب به اندازه کافی می باشد. سعی کنید تا در رژیم غذایی خود خوراکی های خام را بگنجانید تا آنزیم های بیشتری به بدنتان برسد. اغلب چربی های سالم تقریبا کربوهیدرات ندارند. در اغلب اوقات، کاهش وزن در حد نیم تا یک کیلوگرم در هفته برای موثرترین مدیریت وزن در طولانی مدت توصیه میشود.

معایب و مزایای رژیم کتوژنیک

همچنین کاهش مصرف کربوهیدرات ها که با شرایط پوستی ارتباط دارند، در این مورد بی تاثیر نیست. آیا در مورد زمان بندی رژیم کیتو کنجکاو

هستید؟ کتوژنیک، رژیم کیتو یا رژیم کتونزا (Ke o Die )، یک برنامه غذایی با چربی بالا؛ رژیم کم کربوهیدرات و پروتئین متوسط است که برای کاهش وزن سریع بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در رژیم کتوژنیک میزان دریافت کربوهیدرات به حدود ۲۰ تا ۵۰ گرم در روز کاهش پیدا میکند، از آنجایی که بسیاری از غذاهایی که ما مصرف میکنیم دارای کربوهیدرات است محدودیت کربوهیدرات میتواند یک چالش به شمار رود. وقتی منبع سوخت اصلی بدن شما مثل اکثر افراد کربوهیدراتها باشند، نمیتوانید به راحتی از ذخایر چربی خود استفاده کنید و مغزتان هم نمیتواند از آنها انرژی بگیرد. توصیهی ما این است که برای نتیجه بهتر، در روزهای آزاد از کربوهیدراتهای سالم، مثل میوهها، سبزیهای نشاستهای، لبنیات و غلات کامل (به جز غذاهای فرآوری شده یا شیرین) استفاده کنید.

سوءتغذیه: اگر بهطور معمول از سبزیجات و میوهها منظم استفاده میکنید، ممکن است با شروع این رژیم دچار سوءتغذیهی ریزمغذیهایی مثل منیزیوم، سلنیوم، فسفر، ویتامین B و C شوید. مواد معدنی: زمانی که تازه رژیم کتوژنیک را شروع میکنید، ممکن است تعادل آب و مواد معدنی در بدنتان دستخوش تغییراتی شود. اگر در مورد تعادل الکترولیت ها در بدن دقت نکنید ممکن است علائمی مانند خستگی، گرفتگی عضلات، سردرد و یبوست را تجربه کنید. با این حال، 7 مورد از آنها فیبر هستند، بنابراین تعداد کربوهیدرات خالص آن فقط 2 گرم است. در این ویدئو دکتر محمدحسن افتخاری متخصص تغذیه در مورد اینکه عوارض رژیم کتوژنیک چیست با شما صحبت میکنند. اگر شما از این دستورالعمل ها به درستی پیروی نکنید نمی توانید وارد مرحله کتوز شوید و در آن باقی بمانید و احتمالا کاهش وزن هم تجربه نخواهید کرد. به علاوه در این رژیم خبری از جهشهای قند خون نیست و معمولا به همین دلیل کسانی که این رژیم را رعایت میکنند احساس تمرکز بیشتر و عملکرد ذهنی بهتر دارند. در واقع بسیاری از افراد از این رژیم برای بهبود عملکرد ذهنی خود، و نه کاهش وزن، استفاده میکنند. نسبت دقیق مواد مغذی توصیه شده در رژیم کتو (اندازه گیری کربوهیدرات ها در مقابل چربی ها و پروتئین ها) بسته به هدف افراد، قد، وزن، سن، وضعیت فعلی سلامت و سطح فعالیت بدنی متغیر و متفاوت است.

Th is data h​as been g ener᠎ated ᠎by GSA Content

 Ge nerato᠎r  DE MO!