چرا مراقبت از دندان شیری از سنین کودکی اهمیت دارد؟


مراقبت از دندان ها در هر دوره سنی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به طوری که در هر رده سنی اگر از دندان ها مراقبت نشود و یا به آن ها رسیدگی نشود و درمان به موقعی روی دندان ها انجام نشود، ممکن است در آینده فرد دچار مشکلات و آسیب های دهانی و دندانی متعددی گردد. یکی از دوره های حیاتی که باید مراقبت از دندان ها به صورت اصولی و تحت نظر متخصص دندانپزشکی اطفال باشد دوره کودکی است. به عبارتی بسیاری از مشکلات دندانی که فرد در سنین بالاتر ممکن است با آن ها رو به رو شود، ریشه در عدم مراقبت از دندان ها از سنین کودکی دارد.

درمان دندان درد کودکان

راهنمای مطالعه

چرا مراقبت از دندان شیری کودکان اهمیت دارد؟

دندان های اولیه کودک دندان های شیری نامیده می‌شوند که تا سن ۱۲ سالگی افتاده و جای خود را به دندان های دائمی می دهند. اهمیت مراقبت و نگهداری از دندان های شیری به اندازه مراقبت از دندان های دائمی بسیار بالا است، زیرا نقش مهمی در تغذیه، درست صحبت کردن و اعتماد به نفس کودک دارند.

نقش مهم متخصص دندانپزشکی اطفال

یکی از مهمترین افرادی که در سلامت دندان کودک نقش  مهمی را ایفا می‌کند، دندانپزشک اطفال است. در درجه اول نقش مهم دندانپزشک اطفال در نحوه برخورد با کودک است. دندانپزشک کودکان باید در علم روانشناختی رفتار با کودکان کاملا مهارت داشته باشد و در اولین جلسه مواجه شدن کودک با محیط و وسایل دندانپزشکی به خوبی بتواند اعتماد کودک را به دست آورد و با برقراری رابطه دوستانه با کودک اطمینان او را برای انجام درمان جلب کند.

چرا مراقبت از دندان شیری

انواع خدمات مربوط به متخصص دندانپزشکی اطفال چه مواردی است؟

  • انجام معاینات و بررسی کامل وضعیت دهان و دندان کودک
  • درمان دندان درد کودکان
  • راهنمایی و ارائه اطلاعات لازم در جهت حفظ بهداشت دهان و نگهداری و مراقبت از دندان شیری کودک
  • انجام درمان های تخصصی دندانپزشکی اطفال برای مراقبت از دندان های شیری تا دندان های دائمی
  • ارائه مشاوره های لازم درمورد ترک عادات کودکان مانند پستانک، مکیدن انگشت و …
  • ترمیم دندان شکسته در کودکان
  • ترمیم حفره های دندانی
  • روکش مخصوص دندان شیری کودکان S.CROWN (اس اس کرون اطفال)
  • عصب کشی دندان شیری
  • مدیریت و درمان مشکلات و بیماری یا زخم در لثه
  • و…

در جواب این سوالِ اکثر والدین باید گفت بهترین زمان مراجعه به دندانپزشکی کودکان، همزمان با رویش اولین دندان شیری و در زمانی است که دندان‌ها سر از لثه بیرون می آورند. در این هنگام لثه ها دچار خارش می‌شوند و ممکن است ملتهب شوند که بهتر است والدین از خوراکی ها و وسایل تجویز شده توسط دندانپزشک کودکان استفاده کنند.

زمان مهم دیگری که باید به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید سن ۲ سالگی و زمانی است که دندان ها ممکن است دچار پوسیدگی شوند. در این سنین به علت اینکه رعایت بهداشت دندان کودکان دشوار است باید به توصیه های مراقبتی و بهداشتی دندانپزشک متخصص کودکان عمل کنید.

چه عواملی ممکن است باعث پوسیدگی دندان شیری کودک و به دنبال آن دندان درد کودک شود؟

  • عوامل ژنتیکی
  • تغذیه نامناسب مادر در دوران بارداری
  • مصرف بیش از اندازه شیرینی جات و کربوهیدرات
  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • عدم استفاده از نخ دندان توسط والدین
  • تماس بزاق آلوده با دهان کودک
  • عدم مراجعه منظم به دندانپزشک متخصص کودکان و انجام درمان های لازم در جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان

اگر دندان کودک به طور اتفاقی دچار شکستگی شد چکار کنیم؟

یکی از اتفاقات شایعی که ممکن است برای بیشتر کودکان اتفاق بیوفتد، شکستگی دندان بر اثر زمین خوردن، تصادف و یا گاز گرفتن یک جسم سفت باشد. در  این شرایط در درجه اول باید آرامش خود را حفظ کنید و کودک را که متحمل درد و شوک است آرام کنید.

غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی

دندان شکسته شده اگر از قسمت تاج باشد و یا کاملا از حفره خارج شده باشد در ساعات اولیه بعد از شکسته شدن در صورتی که اقدامات لازم و صحیحی بلافاصله بعد از شکسته شدن توسط والدین انجام شود شانس ترمیم و بازسازی بسیار بالایی دارد .

اقدامات لازم بعد از شکستگی دندان کودکان

  • ابتدا دهان کودک را شست و شو دهید.
  • تکه ی دندان جدا شده را نگه دارید، البته به خاطر داشته باشید که باید آن را داخل بزاق یا شیر و یا سرم فیزیولوژی قرار دهید. زیرا دندان اگر خشک شود شکننده می‌شود و قابل استفاده نیست، سپس قطعه‌ی شکسته را به دندانپزشک کودکان نشان دهید ، تا در صورت ممکن بتواند دندان شکسته را ترمیم کند.
  • در صورت خونریزی یک قطعه گاز استریل به کودک دهید تا آن‌را گاز بگیرد و خون ریزی متوقف شود.
  • در اسرع وقت به دندانپزشک کودکان مراجعه کنید.

ترمیم دندان شکسته در کودکان چگونه است ؟

در طی درمان ترمیم دندان شکسته در کودکان در ابتدا باید لایه ای از سطح دندان برداشته شود که توانایی عمل ترمیم دندان با ونیر کامپوزیت وجود داشته باشد. ونیر کامپوزیت نباید دارای ضخامت بیشتر از یک میلی‌متر جز در قسمت هایی که شکستگی رخ داده باشد. ونیر در ترمیم دندان شکسته در کودکان  با ماده ای مخصوص به دندان ها متصل می‌شود تا دندان به شکل قبلی خود بازگردد.

درمان دندان درد کودکان در کلینیک تخصصی دندانپزشکی اطفال

باقی ماندن ذرات خوراکی در میان دندان‌های کودکان باعث رشد باکتری و به وجود آمدن پلاک دندان می‌شوند. باقی ماندن پلاک روی دندان ها و عدم از بین بردن پلاک دندان با مسواک و نخ دندان به مرور باعث پوسیدگی دندان شیری و بیماری لثه می‌شود و پیشرفت این دو باعث آسیب به عصب دندان و ایجاد حس دندان درد در کودکان می‌شود که در این هنگام با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی کودکان باید هرچه زودتر فرآیند درمان دندان درد کودکان انجام شود.

غلبه بر ترس کودکان از دندانپزشکی

ترس کودکان از دندانپزشکی و عدم همکاری کودک با دندانپزشک باعث  عدم انجام درمان و یا کاهش کیفیت درمان های دندانپزشکی برای کودک می‌شود. در برخی از مراکز درمان دستیار و والدین با استفاده از مهار فیزیکی و نگه داشتن به اجبار کودک در حالت بی حرکت برای انجام درمان موجب تاثیرات منفی در روان کودک می‌شوند. توصیه می‌شود در زمان‌های معین و در زمان هایی که کودک متحمل هیچگونه دردی نیست، کودک به همراه والدین جهت چکاپ های دوره ای به دندانپزشک مراجعه کند تا بتواند به خوبی با وسایل دندانپزشکی و پزشک و محیط دندانپزشکی ارتباط برقرار کند .مناسب ترین راه حل برای کنترل ترس کودکان از دندانپزشکی، مراجعات منظم به متخصص دندانپزشکی اطفال جهت چکاپ دندان‌ها بعد از رویش اولین دندان شیری باشد. دندانپزشک متخصص کودکان با ارائه اطلاعات لازم جهت حفظ بهداشت دهان و دندان و آموزش نکات مراقبتی لازم، والدین را در جهت حفظ سلامت دندان ها راهنمایی خواهد کرد.

 

با مراجعه به کلینیک تخصصی دندانپزشکی اطفال و ملاقات با بهترین دندانپزشک اطفال می‌توانید نکات مهمی را در جهت مراقبت از دندان های کودکان خود بیاموزید.

اقدامات لازم بعد از شکستگی دندان کودکان

در کلینیک تخصصی دندانپزشکی سبز، می‌توانید تمامی درمان‌های تخصصی دندانپزشکی کودکانِ خود را توسط متخصص دندانپزشک اطفال به صورت کاملا تخصصی انجام دهید. جهت تعیین وقت ویزیت با بهترین متخصص دندانپزشکی کودکان در تهران با پذیرش کلینیک دندانپزشکی سبز تماس بگیرید.



Source link