آشنایی با رژیم غذایی کتوژنیک ، فواید و عوارض آن – دکتر رویا خادمیان

رژیم کتوژنیک و فشار خون در مقابل، در رژیم کتوژنیک درصد کربوهیدرات بسیار محدودتر 3 نمونه ‌از انواع رژیم کتوژنیک یا کیتو دایت میشود. شیر قهوه: شیر قهوه، لاته و کاپوچینو کربوهیدرات بسیار بالایی دارند. اگر چه تمام آجیل ها و دانههای مغذی مقدار کربوهیدرات خالص اندکی دارند، اما مقدارش در بین انواع مختلف آجیل ودانهها متفاوت است.میزان کربوهیدرات برای 1 اونس (28 گرم) انواع آجیل و دانه عبارت از:بادام: 3 گرم کربوهیدرات خالص (6 گرم کل کربوهیدرات)آجیل برزیلی: 1 گرم کربوهیدرات خالص (3 گرم کل کربوهیدرات)بادام هندی: 8 گرم کربوهیدرات خالص (9 گرم کل کربوهیدرات)ماکادمیا(فندق استرالیایی): 2 گرم کربوهیدرات خالص (4 گرم کل کربوهیدرات)گردو آمریکایی پکان: 1 گرم کربوهیدرات خالص (4 گرم کل کربوهیدرات)پسته: 5 گرم کربوهیدرات خالص (8 گرم کل کربوهیدرات)گردو: 2 گرم کربوهیدرات خالص (4 گرم کل کربوهیدرات)دانه های چیا: 1 گرم کربوهیدرات خالص (12 گرم کل کربوهیدرات)تخم کتان: فاقد گرم کربوهیدرات خالص (8 گرم کل کربوهیدرات)دانه کدو حلوایی: 4 گرم کربوهیدرات خالص (5 گرم کل کربوهیدرات)دانه کنجد: 3 گرم کربوهیدرات خالص (7 گرم کل کربوهیدرات)خلاصه:آجیل و دانه ها فیبر زیادی دارند و برای سلامت قلب بسیار مفید هستند و حتی باعث میشوند افراد، پیری سالمتری را تجربه کنند. مخترعان كتوژنیک، برای کسانی که حال و حوصله محاسبۀ نسبت مواد غذایی را ندارند هم فکری کردهاند. در ترکیبات پیشنهادی این رژیم چربی کاهش پیدا میکند و نسبت مواد غذایی در کتو 2.0 به این صورت است: 50 درصد چربی، 30 درصد پروئین و 20 درصد کربوهیدرات. Data has been c᠎re​at ed ᠎wi th t he  he lp of G SA Content Generat or DEMO !

مطالعه ای که بر روی کودکان مبتلا به صرع تحت درمان

با رژیم کتو صورت گرفت مشاهده شد ۶۸% این افراد دارای تراکم استخوانی کمتری نسبت به افراد عادی بودند مطالعه دیگری که بر روی ۳۰ نفر از افراد مختلف صورت گرفت مشاهده شد پس از یک ماه پیروی از رژیم کتوژنیک شاخص های احتمال شکستگی استخوان در آنها به طور معنی داری نسبت به افرادی که از رژیم غذایی متعادل استفاده میکردند افزایش پیدا کرد. خواهید کرد میتوانید این ورزش ۵ دقیقه ای را ۳ بار در روز تکرار کنید را انتخاب کنید و انتخاب کنید به همان اندازه انتهای ماه،تنظیم جسمی شخصی را ببینید. چون به صورت دورهای میتوانید به خودتان استراحت دهید و رژیم متعادلتری را دنبال کنید. اگر خواستید رژیم کتوژنیک بگیرید و سریعا وزن کم کنید، حتما باید زیر نظر یک پزشک تغذیه و متخصص، این کار را انجام دهید تا با مشکلی مواجه نشوید.

فروشگاه کتوژنیک شیراز

​Post has been gen erat ed ᠎by G᠎SA​ Con​tent Ge᠎ne᠎rator ​DE MO!

بیشتر سایتها و منابع، این رژیم را به چهار دسته اصلی طبقهبندی کردهاند. درواقع هدف اصلی این نوع رژیم درمان است. این روش، شاید جالبترین و سادهترین نوع رژیم کتوژنیک باشد. در این نوع رژیم لاغری امکان اضافه کردن کربوهیدرات در حین ورزش وجود دارد. • 2 گرم فیبر نیز در یک لیوان وجود دارد. همچنین میزان پروتئین مجاز در رژیم کتوژنیک استاندارد روزانه حدود ۹۰ گرم است. بر اساس برنامه رژیم کتوژنیک، چربی ها بین ۶۰ تا ۸۰ درصد و پروتئین ها ۱۵ تا ۲۰ درصد از کالری روزانه شما را تشکیل می دهند. نسبت مواد غذایی در یک رژیم استاندارد کتوژنیک به این صورت است: ۷۵ درصد چربی، ۱۵ تا ۲۰ درصد پروتئین، ۵ تا ۱۰ درصد کربوهیدرات. باید مراقب باشید که علاوه بر کنار گذاشتن شیرینیجات و مواد نشاستهای، سبزیها و میوههای کمقند و کمکالری هم بخورید. در رژیم کتوژنیک مدیترانهای بر انواعی از چربی تأکید میشود که به کاهش کلسترول کمک کنند و سرشار از امگا 3 باشند؛ مثل ماهی چرب و زیتون. گفته میشود که این مقدار معادل سهچهارم فنجان روغن زیتون است؛ یا سه برابر چیزی است که در یک رژیم نرمال وجود دارد. This po᠎st h᠎as  be​en do ne by GSA Con​tent᠎ Generat᠎or Demov​ersi᠎on !

رژیم کتوژنیک و کرونا

به نفعتون هم هست که برید سراغ چربی های سالم مثل روغن زیتون و کنجد و نارگیل. این موضوع به این خاطر اتفاق می افتد که این رژیم فوق العاده باعث می شود میزان انسولین تولیدی در بدن افراد کاهش چشمگیری داشته باشد و در نتیجه کلسترول خون نیز در یک حد مشخص و ثابتی قرار می گیرد. همین موضوع ممکن است بر سلامت پوست ما اثرگذار باشد. گاهی جوشهای پوستی ما با قند خونمان در ارتباط است. میوهها: اکثر میوهها به جز میوههایی که قند پایین دارند، مثل توت فرنگی. در واقع باید از همان اصولی پیروی کنید که در رژیمهای کمکربوهیدرات دیگر مثل رژیم اتکینز وجود دارند و به خاطر داشته باشید که در این رژیم باید چربی بیشتر مصرف شود نه پروتئین. رژیم کتوژنیک را میتوانید به صورت پایدار ادامه دهید، اما گرسنگی را نه. ماهی قزل آلا و سایر ماهی ها نه تنها تقریباً بدون کربوهیدرات هستند، بلکه سرشار از ویتامین های گروه B، پتاسیم و سلنیوم هستند. نسبت چربی به سایر مواد غذایی یک به چهار است. کسانی که این رژیم را دنبال میکنند، برایشان مهم نیست که چربی دریافتیشان حتما از مواد غذایی سالم باشد. این همان رژیمی است که برای اولین بار در دهۀ 1920 برای درمان صرع ابداع شد.  This post was w​ri​tten by GSA C᠎ontent Ge​nerato​r DEMO .

نقطۀ مقابل کتوی کثیف، رژیم کتوژنیک تمیز یا پاک است.

به تازگی برای کاهش وزن سریع یا به عنوان شوکی برای خروج از استپ وزن مورد توجه رژیم شناسان قرارگرفته است. یعنی در بدن چربی سوزی اتفاق میافتد و همین، رمز لاغر شدن سریع با رژیم کتوژنیک است. در این وضعیت بدن از چربی به عنوان سوخت پشتیبان استفاده میکند؛ یعنی چربی دریافتی از غذا و همچنین چربی بدنتان را به کتون تبدیل میکند. مطالعات نشان میدهد که گرفتن رژیم کتو و تولید کتون در بدن باعث محافظت از مغز و سیستم عصبی میشود. این رژیم با سیستم 5 به 2 پیش میره. پروتئین دریافتی در این رژیم به رشد ماهیچههای فرد کمک میکند و افزایش پروتئین باعث میشود که قدرت انتخابتان دربارۀ غذاها افزایش پیدا کند. زیرا فرد از انجام رژیم خسته میشود و پس از رها کردن آن وزن بیشتری از قبل پیدا میکند. 5- اگر مدام خسته یا ضعیف باشم چه؟ نقطۀ مقابل کتوی کثیف، رژیم کتوژنیک تمیز یا پاک است. مواد غذایی ارگانیک، غذاهای گیاهی، گوشت دامهای علفخوار و پرورشیافته، در مراتع طبیعی در رژیم کتوژنیک پاک مورد توجه هستند.

در این رژیم نسبت

مواد غذایی تقریباً به این صورت است: 35 درصد پروتئین، 60 درصد چربی و 5 درصد کربوهیدرات. پیترمن در ۱۹۲۵ میلادی گزارش کرد که ۹۵٪ از ۳۷ بیمار جوان او، کنترل موفقیتآمیزی در تشنجهایشان داشتهاند و ۶۰٪ شان از بند این بیماری رهایی یافتهاند. در حالی که آنها حاوی مقداری کربوهیدرات هستند، می توانید آنها را در حد اعتدال روی کتو مصرف کنید. مصرف روغن MCT یا کتون نیز می تواند به کاهش چنین عوارضی کمک کند. در چنین مواقعی، چربی برای دریافت انرژی سووخت میشود و به کتون ها تبدیل میشود که همین مورد باعث فراهم شدن انرژی لازم برای مغز می گردد. این کتون به مغز میرود و جایگزین گلوکز میشود. شلغم نیز به عنوان جایگزین سیب زمینی سرشار از کربوهیدرات در این رژیم کاربرد فراوانی دارد. این نوع رژیم مثل کتوی استاندارد است، با این تفاوت که به چربیهای خاصی اولویت میدهد. این رژیم مورد علاقهی همه ی سلبریتیها نیست، مثلا کلی ریپا (هنرپیشه و مجری اهل ایالات متحده) معتقد است که ما نباید خودمان را به هیچ غذای خاصی محدود کنیم. ممکن است یک پزشک برای مدت محدودی آن را برای مدیریت بیماری صرع یا درمان نوع خاصی از سرطان هم تجویز کند.

در حقیقت پژوهش های بسیار زیادی به مقایسه رژیم های کم چرب و رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن پرداخته اند. این رژیم برای افرادی که فعالیت بدنی زیادی دارند مناسب است. یکی از نکات مهم این است که در رژیم کتوژنیک باید از غذاهایی که کربوهیدرات یا قند بالایی دارند پرهیز کنید. هریک از این انواع رژیم، قواعد و ترکیب غذایی متفاوتی دارند. میگویند که رژیم کتوی مدیترانهای دوستدار قلب است؛ این رژیم غذاهایی را پیشنهاد میکند که برای سلامت قلب مفیدند. کتوژنیک از اول هم برای درمان ابداع شده بود، پس حتما فوایدی دارد که به آنها اشاره خواهیم کرد. اگر میخواهید قهوه بنوشید حتما آن را ساده و یا با کمی خامه مصرف کنید. البته در این باره مطالعات بیشتری مورد نیاز است و اگر قرار است فرد مبتلا به دیابت رژیم کتو بگیرد، حتما باید زیر نظر پزشک باشد. مطالعه دیگری روی 349 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که افرادی که از رژیم کتوژنیک پیروی می کردند به طور متوسط 11.9 کیلوگرم (26.2 پوند) وزن در یک دوره 2 ساله از دست دادند. یکی از روشهای سادهتر، تصویر بهتری از آن به دست میآورد که شامل بالاترین مواد غذایی برای خوردن در حین رژیم غذایی کتوژنیک است.

در پایان یادآور می شویم که موفقیت در این راه تنها زمانی ارزشمند تر خواهد شد که دست آوردهای آن به خوبی مورد محافظت قرار گیرد و فرد با برگشت سریع به رژیم غذایی گذشته آنچه رشته است را پنبه نکند. در رژیم کتوژنیک (Ketogenic diet) غذاهایی مجاز است که این ترکیبات را داشته باشد: مقدار زیادی چربی سالم، مقدار کافی پروتئین و مقدار کمی کربوهیدرات (قند). این رژیم یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات و پرچرب است که شباهتهای زیادی با رژیمهای اتکینز و کم کربوهیدرات دارد. ½ پیمانه شاتوت، از چربی بالایی برخوردار نیست (چیزی کمتر از 0.5 گرم) ، اما این میوه لوکرب بوده و در نصف پیمانه از آن، تنها 3.1 گرم کربوهیدرات یافت می شود. اینطور نیست! البته درست است که رژیمی با کربوهیدارات کم، با رژیم کتوژنیک شباهتهایی دارد؛ اما این دو یکی نیستند. در بسیاری از مطالعات این موضوع به اثبات رسیده است، که این رژیم میتواند در از بین بردن وزن اضافه بدن و بهبود عملکرد بدن افراد چاق را یاری کند. این موضوع چگونه امکان پذیر است ؟ Post h᠎as been created  by G SA  C​onte​nt Gen erat​or DEMO .

نحوه اجرای رژیم کتوژنیک

درباره این عوارض در ادامه این مطلب مفصل صحبت خواهیم کرد. ما در این مطلب علاوه بر چهار دستۀ اصلی، به بعضی از انواع دیگر رژیم کتوژنیک هم اشاره میکنیم. به همین دلیل, در این مقاله از نشریه علمی شیمی فیزیک ما میخواهیم رژیم کتوژنیک که یکی از پرطرفدارترین رژیمهای غذایی است به شما معرفی کنیم و آن را بررسی کنیم. اما بعضی از افراد در این رژیم احساس خستگی زیاد و بی انرژی بودن کردهاند که باعث کاهش فعالیت ورزشی شده است. تغییر در تعادل آب و الکترولیت ها ، اثر مهاری مستقیم اسیدهای چرب از جمله PUFA89 ، تغییر نوروترانسمیترها و تغییر در متابولیسم انرژی نام برد. وقتی شما این رژیم را میگیرید، بدنتان انرژی مورد نیازش را به جای قند از چربیها دریافت میکند. توجه: این درصدها براساس رژیم غذایی کتوژنیک استاندارد (SKD) است. از طرفی این نوع رژیم غذایی در میزان خواب، استرس و میزان روابط عاطفی شما با اطرافیانتان تاثیرات منفی شدیدی دارد که اینها همگی جهت داشتن یک روند روتین و منظم در مسیر دستیابی به وزن دلخواه لازم هستند. از طرفی بدن ما به تمام گروههای غذایی، حتی کربوهیدرات نیاز دارد. این رفتار توی زندگی ما تبدیل به یه عادت میشه و دیگه حواسمون هست که چی قراره وارد کاهدونمون بشه.