آشنایی با رژیم غذایی کتوژنیک

در یک رژیم کتوژنیک معمولی، تغذیه شما بر روی غذاهای چرب متمرکز 3 نمونه ‌از انواع رژیم کتوژنیک یا کیتو دایت است. با این حال، آنچه برای یک فرد موثر است امکان دارد برای دیگری کارساز نباشد. آیا ممکن است این رژیم غذایی عوارضی برای بدن داشته باشد؟ آیا انجام ورزش در کتوژنیک مفید است و به ما در رسیدن به هدفمان کمک میکند؟ که در صورت استفاده از ورزش های متوسط و سبک، ممکن است مقداری بیشتر نیز شود. شاید برایتان سوال باشد که آیا میوه ها و سبزیجات نیز در این رژیم جایگاهی دارند یا خیر. شاید یکی از دلایل آن را می توان این دانست، که بدن به کالری بیشتری برای تبدیل چربی به انرژی نسبت به تبدیل کربوهیدرات، نیاز دارد. یکی دیگر از عوارض رژیم غذایی کتوژنیک می تواند افزایش کلسترول LDL باشد که آن هم می تواند بیماری های قلبی را به دنبال داشته باشد. اطلاعات این مقاله بیشتر در مورد رژیم غذایی استاندارد کتوژنیک (SKD) صدق میکند، اگرچه بسیاری از اصول مشابه در نسخههای دیگر نیز صادق هستند.

رژیم کتوژنیک برای لاغری

کتوژنیک و بدنسازی مارچوبه حاوی کلسیم استخوانساز و مواد معدنی دیگر از قبیل پتاسیم و منیزیم است. این ماده خوراکی سرشار از فیبر و چند ماده مغذی مثل پتاسیم است. آنها همچنین دارای بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله پتاسیم و ویتامین های B هستند. رژیم کتوژنیک همچنین می تواند تعادل آب و مواد معدنی بدن شما را تغییر دهد ، بنابراین اضافه کردن نمک اضافی به وعده های غذایی یا مصرف مکمل های معدنی می تواند کمک کند. این مسئله دقیقاً نکته طلایی رژیم کتوژنیک است خصوصاً افرادی که اضافه وزن زیادی دارند با این روش میزان کاهش فوق العاده ای را در وزن خود تجربه خواهند کرد. قبل از ایجاد هرگونه تغییر گسترده در رژیم غذایی خود (که طبیعت کتو است)، مهم است که با یک متخصص با تجربه مشورت کنید. رژیم کتوژنیک (رژیم کتو) یک رژیم کم کربوهیدرات و پرچرب است که تاثیر مثبت بسیاری بر سلامتی دارد. همچنین در دهه 1970، دکتر اتکینز رژیم غذایی کم کربوهیدراتی را برای کاهش وزن منتشر کرد که با یک فاز کتوژنیک دو هفتهای بسیار سخت شروع میشد. دکتر رکسانا عباسی، متخصص بیماری های داخلی و گوارشی و عضو انجمن طب داخلی آمریکا، با داشتن سابقه ای درخشان در ارائه و پیگیری رژیم های غذایی، از جمله رژیم کتوژنیک، می تواند شما را در مسیر لاغری و کاهش وزن بدون تجربه عوارض خطرناک یاری کند.

پس با استفاده از جراحی چاقی به کمک بهترین جراحان مانند دکتر سلیمی می توانید از تغییرات متابولیکی جلوگیری کنید، چون پس از عمل وعده های غذایی شما حجم بسیار کمی پیدا می کند و با همان حجم کم سیر می شوید. رژیم غذایی کتوژنیک بسیار کم کربوهیدرات، با چربی و پروتئین نسبتا بالاست که در برخی موارد فایده خیلی زیادی دارد و با کاهش سطح گرسنگی موجب لاغری شما خواهد شد؛ اما تأثیر کتوژنیک بر عملکرد ورزشی، مورد بحث است و اختلاف نظرهایی در این رابطه وجود دارد. بنابراین وارد شدن به رژیم کتوژنیک میتواند بر عملکرد ورزشی و سطح انرژی شما تأثیر منفی بگذارد، بهخصوص در ابتدا که بدن شما درحال سازگاری و انطباق با شرایط جدید است. این شرایط می تواند به دلیل تولید انسولین کمتر باشد و در نتیجه از تولید بیشتر کلسترول جلوگیری می کند. همچنین گفتنی است که میوه آووکادو بسیار کم کالری می باشد و در هر وعده تنها 138 کالری به بدن شما می رساند. به دنبال میوه های کم کربوهیدرات و پر فیبر باشید که کربوهیدرات خالص آن ها کم است. سبزیجات با برگ های سبز نیز بسیار مقوی بوده و حاوی مقدار زیادی فیبر هستند.

آووکادو یکی از بهترین میوه های مناسب رژیم کتوژنیک می باشد که حاوی کربوهیدرات پایین، چربی و فیبر بالا است. شاید کمی تعجب آور باشد اما شکلات تلخ یکی از غذاهایی است که می توانید در رژیم کتوژنیک مصرف کنید. غذا در رژیم کتوژنتیک براساس سایت healthline به غذاهایی اشاره کرده که باید در رژیم کتو پرهیز کرد در زیر آمده که برخی از آنها ممکن است شما را شگفت زده کند. غذاهایی که شیرینکننده دارند: نوشابه، آبمیوه صنعتی، کیک، بستنی، آبنبات و از این دست خوراکیها. بر اساس نتایج تحقیقات، کسانی که از رژیم کتوژنیک کم کربوهیدرات پیروی می کنند (نسبت به رژیم های غذایی متعادل تر) در ۳ تا ۶ ماهه اول وزن بیشتری را از دست می دهند. همه میوه ها منبع سرشار از کربوهیدرات تلقی می شوند اما می توانید میوه های ریز مانند توت را به مقدار کم میل نمایید. مکمل های BCAAs به روند تمرینات و ریکاوری شما کمک می کند ، در طول تمرینات از این مکمل استفاده نمایید اما در مصرف آن زیاده روی نکنید! در این مدت لازم است تا شما با مشورت پزشک، از مکمل ها و ویتامین های مورد نیاز برای کاهش ریزش مو استفاده کنید. اگر بدون مشورت با یک متخصص تغذیه اقدام به پیروی از این رژیم کنید، تعداد این عوارض حتی شاید بیشتر شود.

شاید تعجب کنید که چنین رژیمی با مصرف چربی بالا، نه تنها برای قلب و عروق ضرری ندارد بلکه باعث افزایش چربی های مفید و کاهش چربی های مضر می شود. مطالعهای روی 22 ورزشکار نشان داد که پیروی از رژیم کتوژنیک باعث افزایش چربی سوزی در یک دوره 4 هفتهای میشود. یک مطالعه نشان داد که رژیم کتوژنیک و مصرف غذاهای کتو، به مدت ۲۴ هفته، سطح گلیسرید، کلسترول LDL و گلوکز خون را در چند درصد از بیماران کاهش داد در حالی که در همان زمان، باعث افزایش سطح کلسترول خوب بدن یا همان HDL نیز می شود. رژیمی که کتو است (اصطلاح کوتاه “کتوژنیک”) رژیمی است که از طریق فرآیندی به نام کتوژنز باعث تحریک تولید کتون در کبد می شود. مشکلات کبدی. رژیم غذایی حاوی چربی زیاد میتواند شرایط موجود کبد را بدتر کند. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این امر بستگی به شرایط اختصاصی فرد استفاده کننده از رژیم و میزان پشتکار وی دارد. همچنین کاهش مصرف کربوهیدرات ها که با شرایط پوستی ارتباط دارند، در این مورد بی تاثیر نیست.

این روغن ها شامل روغن زیتون، آووکادو، کانولا، آجیل و روغن دانه مانند روغن کتان و کنف است. می توانید این روغن را به ماست اضافه کنید تا سطح کتون و انرژی تان در طول روز افزایش پیدا کند. علاوه بر این، گیاهانی مانند نعناع، پونه کوهی، آویشن، شوید، جعفری، گشنیز، ریحان و رزماری عطر و طعم عالی به غذا میدهند بدون اینکه کربوهیدرات به غذا اضافه کنند. برخی افراد ممکن است علائمی را تحت عنوان “آنفولانزای کتو” تجربه کنند. خارش پوستی رژیم کتوژنیک می تواند با علائمی مانند قرمزی و التهاب پوست همراه باشد که به این عارضه کتوراش نیز گفته می شود. رژیم کتوژنیک به کنترل و درمان بیماری های دیگری مانند پارکینسون، آلزایمر و اختلالات خواب نیز کمک می کند. اگرچه پنیر، کره و خامه مواد اصلی روزمره هستند، اما به طرز شگفت انگیزی می توان بدون لبنیات کتو کرد. در این رژیم محدودیت غذایی آزار دهنده وجود ندارد و فرد تنها با محدود کردن مصرف کربوهیدارت و اندکی ورزش می تواند نتایج شگفت انگیزی را رقم بزند. در این مطلب از فیتامین تاثیر ورزش در کتوژنیک را بررسی خواهیم کرد و فواید و معایب آن را با شما درمیان میگذاریم.

فروشگاه کتوژنیک شیراز

وقتی به سراغ این مطلب آمده اید، یعنی قصد کاهش وزن دارید و چیزهایی درباره رژیم کتوژنیک

شنیده اید. زمانی که کربوهیدرات ها برای مدت طولانی (یعنی ۲-۷ روز) محدود شوند، در نهایت وارد یک حالت متابولیک به نام کتوز تغذیه ای می شویم. در برخی از رژیم هایی که توسط افراد ناآگاه توصیه می شوند، با حذف مواد غذایی خاص کاهش وزن سریع به دست می آید. یک نصف فنجان (105 گرم) ماست ساده یونانی 4 گرم کربوهیدرات و 9 گرم پروتئین را تأمین می کند. برای مثال، ماست میتواند شما را برای مدت طولانیتری سیر نگه دارد و پروبیوتیکهای مفیدی برای روده شما فراهم کند. ماست یونانی و پنیر دلمه ای حاوی 5 گرم کربوهیدرات در هر وعده است. بنابراین درست مانند هر رژیم دیگری، اگر به دنبال کاهش وزن هستید، باید از قانون نقصان کالری پیروی کنید و کمتر از کالری مصرفیتان، کالری دریافت کنید. هر ۲۰۰۰ کالری در روز، ۱۶۵ گرم چربی، ۴۰ گرم کربوهیدرات و ۷۵ گرم پروتئین را شامل می شود. اما خوردن چربی های اشباع شده از روغن ها (نخل, نارگیل), گوشت گاو, کره و کره کاکائو آن هم به مقدار زیاد تشویق می شوند.پروتئین بخشی از رژیم کتو است, اما به طور معمول بین غذاهای پروتئین بدون چربی و منابع پروتئین پر چربی اشباع مانند گوشت گاو, گوشت خوک و بیکن تفاوت قائل نمی شود.

رژیم کتوژنیک در بارداری

این معمولا بین 3 تا 4 روز طول میکشد. کتواسیدوز خطرناک است، اما کتوز در رژیم کتوژنیک معمولا برای افراد سالم مناسب است. بنابراین، رژیم کتوژنیک ممکن است یک درمان جایگزین برای مقابله با چاقی باشد. همچنین این وضعیت با کتواسیدوز تفاوت زیادی دارد و ماجرا کاملا برعکس اتفاق می افتد؛ زیرا در آن اجسام کتونی غلظت های بسیار بزرگی دارند و PH خون را به حالت اسیدی تغییر می دهند، بنابراین کتواسیدوز یک موفقعیت تهید کننده می باشد. رژیم کتوژنیک هدفمند: پیرو این نوع برنامه لاغری کتوژنیک در روزهایی که فعالیت زیادی داشته اید، می توانید کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید. رژیم کتوژنیک دوره ای: رژیم کتوژنیک چرخه ای شامل رعایت برنامه کتوژنیک استاندارد به مدت ۵ تا ۶ روز در هفته و به دنبال آن، ۱ تا ۲ روز مصرف کربوهیدرات بیشتر از حد استاندارد است. زمانی که شما در دوره رژیم کتو هستید، کربوهیدرات کمتری را مصرف می نمایید.

نحوه شروع رژیم کتوژنیک

Th is ᠎da᠎ta w᠎as g ener​ated ᠎with the help of GSA Content ᠎Gene ra​tor  DEMO᠎.

برای تهیه غذاهای رژیم کتو میتوانید از موادی مانند انواع گوشت، سبزیجات، لبنیات با چربی بالا، آجیل و دانههای مختلف، شیرینکنندههای طبیعی، آووکادو، ادویه و چربیهای سالم مانند روغن زیتون و روغن نارگیل استفاده کنید. برخی مطالعات نشان دهنده برگشت کامل بیماری دیابت نوع ۲ با رژیم کتوژنیک بوده است، ( رژیم کتوژنیک برای دیابت ) که به دلیل کاهش سطح قند خون و کاهش نیاز به دارو در این افراد محقق شده است. تخممرغ حاوی دو ترکیب کامل پروتئین و چربی است. تخم مرغ منبعی آسان و مقرون به صرفه از چربی و پروتئین است و در عین حال کربوهیدرات کمی دارد و برای افرادی که از رژیم کتو پیروی می کنند انتخاب خوبی است. بسیاری از افرادی که از رژیم کتو پیروی می کنند، خارش پوست را تجربه کرده اند. با توجه به توضیحات اجمالی که گفته شد، رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن، کنترل دیابت و کسانی که به دنبال سلامت متابولیک هستند، مناسب می باشد.