آیا بستن رگ اشتها روشی استاندارد برای کاهش وزن است؟


روشی تحت عنوان بستن رگ اشتها برای کاهش وزن وجود ندارد. این روش در مرحله تحقیقاتی بوده و توسط هیچ مرکز معتبر علمی هنوز تایید نشده است.

راهنمای مطالعه

مقدمه

بستن رگ اشتها به عنوان روشی تحقیقاتی جهت کاهش وزن در جهان شناخته می شود. آیا این روش درمانی در روند کاهش وزن موثر است؟ آیا بسته شدن رگ اشتها عوارض و خطراتی را به همراه دارد؟ قبل از هر چیز بهتر است بدانید که هیچ روشی به تنهایی و بدون رعایت رژیم غذایی و ورزش نمی تواند منجر به کاهش وزن شما شود. بنابراین اگر تصور شما این است که بدون هیچ زحمتی تنها با سوزاندن یک رگ به کاهش وزن و تناسب اندام دست خواهید یافت، توصیه می کنیم کمی مطالعه کنید و تفکر خود را اصلاح نمایید.

07D06B93 61A3 4Feb 8A88 2E262Faa078007D06B93 61A3 4Feb 8A88 2E262Faa0780

بستن رگ اشتها

بستن رگ اشتها، واقعیت یا کذب محض؟

به طور کلی روشی برای کاهش وزن به نام بستن رگ اشتها وجود خارجی ندارد. آنچه به عنوان سوزاندن رگ اشتها مطرح می شود، تنها یک روش تحقیقاتی انجام شده روی گروهی از بیماران است که خونریزی معده و دستگاه گوارش داشتند. این روش نخستین بار با هدف کاهش وزن روی بیماران انجام نشده است. آنچه به عنوان رگ اشتها از آن یاد می شود همان سرخرگ خونرسانی اصلی معده است. سوزاندن رگ اشتها اصطلاح اشتباهی است که برای این روش استفاده می شود. در این روش شریان اصلی معده برای همیشه بسته می شود. در نتیجه خونرسانی اصلی به معده نیز مختل خواهد شد و می تواند با عوارضی همراه باشد. به نظر می رسد در توانایی و اثربخشی این روش در روند کاهش وزن اغراق شده است. این روش هنوز در فاز تحقیقاتی است و نتایج تحقیقات انسانی و حیوانی در دسترس نمی باشد.

بستن رگ اشتها نخستین بار با چه هدفی انجام شد؟

سوزاندن رگ اشتها یا بستن این رگ نخستین بار در افرادی صورت گرفت که دچار خونریزی شدید گوارشی یا خونریزی معده بودند. این کار در شرایط بسیار اورژانسی و با هدف قطع خونریزی و نجات جان بیماران از مرگ انجام شد. اما آنچه در طول دوران نقاهت بعد از جراحی دیده شد، کاهش وزن چند کیلویی و کوتاه مدت برخی از بیماران بود. همچنین در صورت بروز پارگی رگ های اصلی، جراحی توسط جراح عروق انجام خواهد شد.

C2395706 1D4A 4Daa 8053 Ee56C76D9516C2395706 1D4A 4Daa 8053 Ee56C76D9516

سوزاندن رگ اشتها

عوارض احتمالی بستن رگ اشتها

بستن رگ اشتها می تواند منجر به سیاه شدن مخاط معده و خونریزی های بعدی شود. همچنین احتمال پاره شدن عروق اصلی بدن و خونریزی های کشنده نیز در حین این عمل وجود دارد. لازم به ذکر است که در برخی دیگر از بیماران نیز عوارضی چون سیاه شدن معده، پارگی معده، کوچک شدن طحال، سیاه شدن طحال و پانکراتیت یا التهاب لوزالمعده دیده شده است. در نتیجه روش تایید شده ای به نام بستن رگ اشتها در آناتومی بدن انسان با هدف کاهش وزن وجود ندارد. آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که بستن رگ اشتها یک جراحی غیر قابل بازگشت است. در نتیجه حتی در صورت موفقیت، اگر وزن کاهش یافته مجددا بازگردد امکان انجام جراحی های لاغری از جمله بای پس معده و اسلیو معده در این بیماران دیگر وجود نخواهد داشت.

بررسی علل کاهش وزن موقت بعد از بستن رگ اشتها

آنچه مطرح می شود این است که بستن رگ اشتها چگونه می تواند منجر به کاهش وزن شود؟ در ادامه نحوه اثربخشی سوزاندن این رگ بر روند کاهش وزن را بررسی خواهیم کرد. در این روش شریان اصلی خونرسانی به معده به طور دائمی طی یک اقدام غیر قابل بازگشت بسته خواهد شد. جراحان برای انجام این کار از طریق ابزار رادیولوژی و برش رگ پای بیمار، ماده ای را به داخل عروق معده او تزریق می کنند.

این ماده خاصیت لخته کنندگی دارد و مهم ترین رگ اصلی معده که وظیفه خونرسانی به قله معده و قسمت های مهم دیگر را بر عهده دارد به طور کامل مسدود می کند. بدین ترتیب با مختل شدن روند خونرسانی به قله معده، هورمون گرلین کمتری ترشح خواهد شد. به دنبال کاهش میزان ترشح هورمون گرلین، اشتهای بیمار کاهش یافته و تمایل او به صرف غذا کم می شود. در نتیجه کاهش وزن موقتی رخ داده و به نظر می رسد این روش در کاهش وزن اثر داشته باشد.

Ea81F6A8 Ba82 42F6 908E C7444A6C81BcEa81F6A8 Ba82 42F6 908E C7444A6C81Bc

مسدود کردن رگ اشتها

بستن رگ اشتها می تواند جایگزین خوبی برای جراحی های لاغری باشد؟

پرسشی که مطرح می شود این است که آیا بستن رگ اشتها می تواند روزی جایگزین جراحی های کاهش وزن همچون بای پس معده و اسلیو معده شود؟ به طور کلی تنها روش هایی که از نظر علمی تایید شده هستند توسط پزشکان برای درمان بیماران استفاده می شوند. روش هایی چون بوتاکس معده و سوزاندن رگ اشتها هنوز در دست تحقیقات هستند. در نتیجه نمی توان از آن ها به عنوان روشی استاندارد و جایگزین جراحی های لاغری یاد کرد. این در حالی است که جراحی های لاغری چون اسلیو و بای پس معده سالهاست به عنوان روشی استاندارد برای کاهش وزن در افرادی که مبتلا به چاقی مفرط هستند استفاده می شوند.

این جراحی ها نه تنها چاقی بلکه بیماری های همراه آن از جمله دیابت را نیز درمان می کنند و با کمترین عوارض همراه هستند. همچنین کاهش وزن بعد از این جراحی ها اگر با مراقبت های صحیح همراه باشد، غیر قابل بازگشت است. در جراحی اسلیو معده قسمت قله معده و غدد ترشح کننده هورمون گرلین از بدن بیمار خارج می شود. این در حالی است که با بستن رگ اشتها، تنها خونرسانی به این ناحیه مختل می شود و غدد تولید کننده هورمون گرلین هنوز در جای خود باقی می مانند.

B46A41C0 1Bf3 4860 8Ef9 F9Ad728Be464B46A41C0 1Bf3 4860 8Ef9 F9Ad728Be464

انسداد رگ اشتها

افراد کاندید برای بستن رگ اشتها

بر اساس آنچه گفته شد روشی به نام بستن رگ اشتها با هدف کاهش وزن وجود ندارد. نتایج به دست آمده از تحقیقات انجام شده، کاهش وزن قابل توجهی را بعد از این روش گزارش نکرده اند. همچنین این روش تاثیری در درمان بیماری های همراه چاقی از جمله دیابت نوع دو نداشته است. در نتیجه تنها افرادی که از خونریزی شدید معده و دستگاه گوارش رنج می برند و در خطر مرگ ناگهانی هستند به طور اورژانسی تحت این عمل جراحی قرار می گیرند. بنابراین هرچند ممکن است این جراحی، کاهش وزن مختصری را به همراه داشته باشد اما روشی تایید شده برای کاهش وزن در افراد مبتلا به چاقی مفرط نیست و می تواند عوارض جبران ناپذیری را ایجاد کند.

سخن پایانی

بستن رگ اشتها روشی تحقیقاتی و نوین است و خطرات و میزان اثر بخشی آن هنوز گزارش نشده است. این روش لزوماً قرار نیست جایگزین جراحی های کاهش وزن مانند اسلیو معده و بای پس معده شود. بعید است در آینده ایمنی و اثر بخشی این روش تایید گردد و از آن به عنوان روشی نوین برای کاهش وزن استفاده گردد. در هر صورت تا قبل از اتمام فاز تحقیقاتی نمی توان این متد را به عنوان روشی تایید شده برای کاهش وزن اعلام و تبلیغ کرد. تیم پزشکی دکتر فربد امامی یگانه به تمامی بیماران توصیه می کند در برابر جسم خود هوشمندانه تصمیم گیری کنند و قبل از پیروی از تبلیغات کمی تحقیق نمایند.



Source link