تکنیک هایی برای درمان استرس و اضطراب


استرس و اضطراب از جمله عارضه هایی هستند که افراد مختلف به جهت وجود بحران های روانی و در شرایط متفاوت زندگی آن ها را تجربه می کنند. کسانی که مدت زمان طولانی و طور مداوم استرس و اضطراب دارند، احتمالا نیازمند دوره درمانی با انواع دارو های ضد استرس و ضد اضطراب شوند. اما بهتر است که افراد از سایر تکنیک های خوددرمانی و کاهش آن به صورت خود مراقبتی استفاده کنند تا از عوارض دارو های شیمیایی در امان باشند. البته این تکنیک ها نباید به خودشان آسیب برساند و نیاز است که زیر نظر متخصصین این مراقبت ها انجام گردد.

در ادامه قرار است که راهکارهایی را در جهت بهبود و کاهش استرس و اضطراب به شما ارائه کنیم. با ما همراه باشید.

انجام تمرینات تنفسی

انجام تمرینات تنفسی در دسته انواع راهکارهای درمان خانگی استرس قرار می گیرد. در نتیجه افراد با آموزش تمرینات تنفسی و انجام آن در طول شبانه روز می توانند به کاهش علائم استرس و اضطراب شان کمک کنند.

برای مثال به افراد گفته می شود که همواره یک تنفس عمیق آگاهانه را تمرین کنند. این راهکار در جهت رفع استرس فوری پیشنهاد می شود.

تنفس عمیق در طول روز می تواند اکسیژن مناسبی را به خون برساند و افراد سطح استرس کمتری را تجربه کنند. نحوه انجام آن بدین شکل می باشد که چند نفس عمیق از کانال بینی داشته باشید. سپس چند ثانیه ( ۵ تا ۷ ثانیه ) نفس خود را حبس کنید. در نهایت نفس حبس شده را به صورت ملایم و به آرامی به بیرون انتقال دهید. این تمرین را در طول روز چندین بار انجام دهید.

بعد از گذشت چندین روز متوجه آثار روانی آن خواهید بود.

اصلاح الگوی خواب و تغذیه

یکی از سوالاتی که به وفور از افراد می شنویم این است که برای کاهش استرس چه بخوریم؟. قطعاً نیاز است که برنامه زمانی منظمی برای الگوی خواب تان در نظر بگیرید و تغذیه تان را به صورت با کیفیت و سالم داشته باشید.

از سوی دیگر نیز باید مصرف انواع الکل را کاهش دهید یا به صفر برسانید. دمنوش هایی که ضد استرس و آرامش زا هستند نیز از دیگر موارد برای کاهش استرس و اضطراب می باشند.

بیخوابی یا الگوی نامنظم خواب باعث می شود که بدن شما ریتم نامنظمی داشته باشد و در نهایت با عارضه هایی همچون استرس و اضطراب مواجه گردید.

فست فودها از مهم ترین مواد غذایی ناسالم هستند که می توانند اثرات منفی بالایی در بدن افراد بگذارند. افراط در مصرف کافئین و نوشیدنی های کافئین دار تا حد زیادی می تواند سیستم جسمانی افراد را به هم ریخته و عارضه های منفی به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر در محیط خواب نیز بهتر است که با دستگاه بخور، رطوبت مورد نیاز اتاق تان را تامین کنید تا هوا خشک نباشد.

Images 1703681409 658C1D818Ed9EImages 1703681409 658C1D818Ed9E

انجام فعالیت های ورزشی

فعالیت های ورزشی یا به طور کلی انجام حرکات جسمانی و تحرک باعث می شود که بسیاری از هورمون های کاهش دهنده استرس ترشح شده و به آرامش شما کمک کند. نحوه کاهش استرس به شکل جسمانی و تحرک از سالم ترین تکنیک های ایجاد آرامش است.

از ماساژور بدن برقی نیز می توانید برای کاهش انقباضات عضلانی استفاده کنید تا استرس شما نیز کاهش پیدا کنید. زمانی که افراد استرس دارند عضلات آن ها سفت شده و حتی ممکن است درد های جسمانی را تجربه کنند. ماساژور بدن می تواند به کاهش درد های جسمانی نیز کمک شایانی نماید.

انجام فعالیت های هنری

فعالیت های هنری از هر نوع که باشند باعث می شود که بدن در یک حالت آرامش قرار بگیرد. در نتیجه بخش هایی از ذهن فعال می شود که تمامی تفکرات منفی از بین رفته و افراد هورمون های استرس کمتری را در بدن تجربه می کنند.

فعالیت های هنری و ساختن محصولات هنری می تواند انسان را از اورتینک بودن (overthink ) نجات بخشد.

شکرگزاری و قدردانی

همواره به بهترین نعمات زندگی تان تفکر کنید و شکرگذار آن ها باشید. شکرگذار تمامی شرایطی باشید که در آن قرار دارید و بسیاری از افراد به دنبال آن هستند. شکرگذاری باعث تولید هورمون هایی در بدن می شود که استرس را کاهش داده و انقباضات عضلات بدنی از بین خواهد رفت.

افزایش مهارت های برنامه ریزی

باید بر اساس برنامه ریزی های از پیش انجام شده تمامی اقدامات مورد نظرتان را انجام دهید. در حقیقت برنامه ریزی کردن و افزایش میزان مهارت در زمینه ایجاد نظم در کار، باعث می شود که هرگز نگران این نباشید که یکسری از فعالیت های شما به تاخیر افتاده است.

Images 1703681409 658C1D819D9CbImages 1703681409 658C1D819D9Cb

مثبت اندیشی

مثبت اندیشی نیز از تفکر کردن به بهترین دارایی ها اتفاق می افتد. از دیگر مصادیق مثبت اندیشی این است که امیدوار باشید و روزهای خوبی را برای سرنوشت خود پیش بینی کنید. به جای منفی بافی و فکر این که شرایط بدتر شود بهتر است که برنامه ریزی داشته باشید؛ برای رسیدن به اهداف تان تلاش کنید و امیدوار باشید که به تمامی نقطه گذاری های زندگی تان خواهید رسید. در این موارد بدن شرایط بهتری را تجربه می کند و شما می توانید شرایط سالم تری را تجربه کنید. در واقع با روان سالم می توانید جسم سالم تری را داشته باشید.

حذف یا کاهش عوامل استرس زا

از عوامل مختلفی که باعث می شود شما آرامش خودتان را از دست بدهید دوری کنید. برای مثال بهتر است که در محیط با آرامش استراحت کنید. اگر صداهای بیرون از خانه باعث می شود که استراحت درستی نداشته باشید کیفیت خواب تان از بین خواهد رفت.

در هنگام بروز استرس احتمال دارد که فشار خون شما افزایش داشته باشد. در نتیجه بهتر است که با خرید دستگاه فشارسنج دیجیتالی، به طور مداوم فشار خون خودتان را در منزل پایش کنید.

خرید فشار سنج دیجیتالی نیز می تواند به شما کمک کند وضعیت سلامتی و فشار خون خود را پایش کنید و در صورت نیاز اقدامات متناسبی را انجام دهید.

خاتمه

روش کاهش اضطراب یا نحوه کنترل استرس به مجموعه ای از تکنیک ها اشاره دارد که با کمترین هزینه و بالاترین بازدهی می توان انجام داد. این تکنیک های کاهش و درمان استرس و اضطراب اولین و آخرین روش های ثمر بخش هستند که هر فردی از انجام آن ها ناگزیر است.



Source link