حرکت های جنین در طول بارداری | 7 عامل حرکت جنین دختر و پسر


بدون تردید از لحظه های شیرین در دوران بارداری برای مادر و صد البته پدر، حرکت های جنین است. جنین در درون رحم به واسطه این حرکات و لگد زدن ها، سالم و زنده بودن خود را به والدین نشان می دهد. اولین حرکت جنین در هفته 18 بارداری برای مادر به خوبی قابل حس خواهد بود.

البته در صورتی که بارداری دوم یا سوم مادر باشد، او تکان خوردن های جنین را راحت تر حس می کند. اوج حرکت ها از هفته 28 تا 32 بوده و به طور معمول جنین از هفته 32 میزان حرکت های خود را کاهش می دهد.

طی این مقاله اختصاصی از بلاگ به بیان مطالبی درباره حرکت های جنین و مسائل مختلف مانند نحوه حرکت جنین دختر و پسر پرداخته شده و امیدواریم این مطالب برای شما مفید باشد. همچنین تیم سایت حرفه ای بوفچه جهت مطالعه جذاب ارائه شده در این بلاگ از شما دعوت می کند.

حرکت های جنین

حرکت جنین؛ شیرین ترین لحظه چدر و مادر

شروع حرکت های جنین

در هفته های 14 تا 18 حاملگی، مادر اولین حرکت جنین خود را احساس کرده و مادری که اولین بارداری خود را سپری می کند، ممکن است حدود دو هفته (بین هفته های 18 تا 20) دیرتر متوجه حرکات و ضربات آرام جنین خود شود.

حرکت های جنین از همان ابتدا وجود داشته و در هفته های هشتم و نهم در سونوگرافی می توان آن را مشاهده کرد. ولی مادر در این زمان نمی تواند حرکت های او را حس کند. در واقع جنین باید به حجم و وزنی برسد که برای مادر قابل حس باشد.

البته تعداد دفعات بارداری مادر و وضعیت بدن او، در درک حرکات جنین موثر است. برای مثال، زنانی که برای اولین بار باردار می شوند معمولا حرکت ها را دیرتر از دیگر مادران حس می کنند.در صورتی که مادر در زمان های ذکر شده متوجه حرکات جنین خود نشد، باید به پزشک مراجعه کند.

پزشک براساس تخصص و تجربه خود، ضربان قلب جنین را به واسطه سونوگرافی مورد ارزیابی قرار می دهد. سپس در صورت نیاز اقدامات لازم توسط وی انجام می شود.

اولین حرکت های جنین در رحم مادر

اولین حرکات غیر فعال و تحریک نشده جنین در سن حاملگی 8 هفته شروع می شود. در این زمان اندازه جنین حدود 22-24 میلی متر بوده و قلب به طور کامل تشکیل شده است.

البته اولین حرکات خود به خودی جنین در بارداری در سن حاملگی 12 هفته ( سه ماهگی ) که سایز جنین ( از سر تا نشیمنگاه ) حدود 6-7 سانتی متر است، شروع می شود که در سونوگرافی قابل رؤیت خواهد بود؛ اما برای مادر محسوس و قابل لمس نیست.

با افزایش سن حاملگی حرکات جنین هدفمند تر و قوی تر می شوند. مادر باردار از هفته 20 به بعد متوجه حرکت های جنین می شود . این زمان برای مادران شکم اول ممکن است بعد از 22 هفته باشد. در ابتدا حرکات جنین آهسته و ظریف و همانند حرکات دم ماهی است .

حرکت های جنین

حرکت های شیرین جنین

در هفته های 20-30 حاملگی ، حرکات عمومی بدن جنین حالت سازمان یافته تر پیدا کرده و در جنین ، دوره های فعالیت و استراحت شروع می شود. به تدریج با افزایش سن حاملگی ، حرکات جنین قوی تر شده و مادر لگد زدن جنین را متوجه می شود.

لازم به ذکر است که حرکات جنین از 28 هفته به بعد اهمیت بالینی پیدا کرده و در واقع از این زمان به بعد ، پزشکان متخصص زنان و زایمان به مادران باردار توصیه می کنند که حرکات جنین را زیر نظر داشته باشند.

حرکت های جنین در دوران بارداری

حرکت های جنین در طول بارداری توسط مادر حس شده و این حرکات زیبا و باورنکردنی او حین انجام سونوگرافی در صورتی که بیدار باشد، قابل مشاهده خواهد بود. اما حرکت های جنین در هفته های بارداری به ترتیب زیر است:

  • در هفته 7تا 8 بارداری، جنین شروع به تکان خوردن می کند.
  • حدود هفته نهم بارداری، با شروع سکسکه، تکان می خورد. همچنین بازو ها و پا های خود را به صورت نامحسوس حرکت می دهد.
  • در هفته دهم بارداری، جنین می تواند سر خود را تکان دهد. با دست صورت خود را لمس کرده و همچنین در این هفته قادر است فک خود را باز و بسته کند.
  • از هفته 12 بارداری، او می تواند علاوه بر حرکات کششی، خمیازه نیز بکشد.
  • در هفته 14 بارداری او می تواند چشم خود را به اطراف بچرخاند.
  • جنین در هفته 15 بارداری انگشت شست خود را می مکد. که با مشاهده این صحنه در طول اسکن می توان به راست دست یا چپ دست بودن او پی برد.

به تدریج، با رشد جنین حرکات ملایم و لرزشی او قوی تر خواهد شد.در نتیجه مادر نیز تمام حرکت های جنین را واضح تر از قبل احساس خواهد کرد. در زمانی که جنین حرکت نمی کند به احتمال زیاد خواب است، حتی ممکن است در زمان سونوگرافی نیز در حال چرت زدن باشد.

با کمی فشار و ضربه به شکم جنین بیدار شده و حرکت می کند. با گذشت زمان بیشتر از بارداری، استراحت جنین نیز طولانی خواهد شد. این زمان استراحت معمولا 20 دقیقه یا حتی ممکن است به 50 تا 75 دقیقه نیز برسد.

حرکت های جنین در روز

تعداد حرکت های جنین در طول بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و یکی از شاخص های سلامت جنین به شمار می رود. در طول بارداری مادر متوجه الگوی خواب و بیداری جنین خود و همچنین ریتم حرکات او می شود .

بنابراین نیازی به شمارش و ثبت حرکت های جنین در طول روز  نیست. هر جنین دارای الگوی حرکت، بیداری و خواب مختص به خود را دارد. در صورتی که مادر متوجه کاهش حرکت های جنین یا عدم حرکت جنین خود شد با حفظ آرامش و خوردن یک میان وعده شیرین به پهلوی چپ دراز بکشد.

حرکت های جنین

لگد زدن جنین در رحم مادر

سپس حرکات جنین خود را شمرده و در صورت ثبت ده حرکت در یک ساعت جای نگرانی نیست. اما اگر در طول دو ساعت تعداد حرکات به ده نرسید، با کاهش حرکت جنین روبرو شد؛ حتما باید به پزشک خود اطلاع دهد.

در ادامه با چند روش ساده و مهم که باعث حرکت جنین می شوند، بیشتر آشنا می شوید.

مصرف شیرینی

مادر یک میان وعده شیرین خورده و با آرامش به پهلوی چپ دراز بکشد، سپس پا های خود را به سمت شکم جمع کند. در صورت عدم حرکت جنین یا کاهش حرکت جنین ممکن است جنین به خواب رفته که با خوردن یک میان وعده شیرین، از خواب بیدار شود.

مصرف نوشیدنی خیلی سرد

مصرف نوشیدنی خیلی سرد سبب خواهد شد تا جنین تغییر دما را احساس کرده و همین امر موجب حرکت های جنین می شود. مصرف نوشیدنی شیرین سرد نیز با افزایش قند خون، جنین را برای حرکت تشویق می کند.

ایجاد سر و صدا

به عنوان مثال مادر می تواند موسیقی با صدای بلند بگذارد یا یکی از درب های خانه را محکم باز و بسته کند.

مطمئنا شروع حرکت جنین با انجام موارد اشاره شده در قسمت قبل، نشانه خوبی برای مادر بوده و او را از نگرانی دور می کند.

عوامل کاهش حرکت جنين

در هر تغيير حرکت جنين، خطر هايي به مادر گوشزد می شود. از اصلی ترین این خطر ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش تحرک به ‌دليل کاهش مايع آمنيوتيک: در اين حالت ممکن است پزشک مايعات بيشتري را براي بيمارش تجويز کند.
  • کاهش تحرک ناشي از اختلال رشد، وزن کم جنين و اختلال خونرساني به جنين
  • شرايط استرس و کمبود اکسيژن براي جنين: مثلا چرخيدن بند ناف دور گردن جنين يا گره‌خوردن آن. در اين حالت مادر افزايش حرکت شديد و ناگهاني و سپس کاهش حرکت را حس می کند.

مدت خواب جنين حداکثر 75 دقيقه است و اگر بيش از 2 ساعت حرکت نکرد، مادر بايد مساله را بررسي کند. اگر احساس کرد، جنينش 2 تا 3 ساعت است حرکت نمي‌کند، بهتر است کمي غذاي انرژي‌زا مصرف کرده و در حالت آرامش به پهلو يا پشت بخوابد.

سپس دستش را بر شکم گذاشته و با توجه کامل به جنين، حرکات او را بشمارد. جنين سالم روزي 15 تا 20 بار لگد زده و کم شدن اين ميزان مي‌تواند علامت کمبود تغذيه يا کاهش اکسيژن رساني به جنين باشد که اين وضعيت بايد بررسي شود.

حرکت های جنین و ماه نهم بارداری

ماه نهم بارداری رحم در محدود ترین فضا برای جنین قرار داشته و به همین دلیل جنین نمی‌ تواند به راحتی ضربات کوبنده را وارد نماید. بنابراین به دلیل اینکه حرکات جنین محدود می ‌شود، سعی می ‌کند با قدرت بیشتری اندام خود را حرکت دهد.

اما در نهایت ممکن است مادر باردار این فشار و ضربه را احساس کند. تعداد حرکاتی که به ثبت می ‌رسد باید حدودا 10 عدد شود. در صورتی که تعداد این ضربات کمتر از 10 عدد بود، مادر یک ماده غذایی شیرین یا نوشیدنی شیرین میل کرده و به پهلوی سمت چپ دراز بکشد.

لگد زدن جنین

لگد زدن جنین در رحم

بعد از آن حرکات جنین را مورد بررسی و شمارش قرار دهد. ماده غذایی شرین سبب شده تا کودک دوباره به فعالیت پرداخته و در نهایت جنب و جوشش او افزایش می یابد. خانم های بارداری که در سه ماهه دوم بارداری با کم تحرکی جنین رو به رو هستند، حتما باید سلامت جنین را تحت بررسی قرار دهند.

زیرا احتمال مرده زایی در این شرایط وجود دارد. یکی از مواردی که برای دکتر زنان بسیار مهم به شمار می رود، این است که مادر تعداد ضربات و یا تعداد حرکت های جنین خود را در طول هر روز بشمارد.

شمردن این تعداد ضربات این گونه است که مادر باید یک ساعت از شب یا صبح را در نظر بگیرد. سپس تعداد حرکت های جنین در آن مدت زمان را شمرده و بعد به متخصص زنان خود اطلاع دهد.

تفاوت حرکت جنین پسر با دختر

بسیاری از خانواده ‌ها بر این عقیده استوار هستند که حرکات کودک در داخل رحم می ‌تواند جنسیت را پیش بینی کند. به ‌عنوان یک مادر آینده، بهتر است از خود بپرسید که آیا این باور ها درست هستند یا نه. البته این مسئله از نظر علمی پشتیبانی نشده و فقط برخی از باور هایی است که در طول نسل‌ها منتقل شده است.

در ادامه با برخی از این باور ها بیشتر آشنا خواهید شد.

 نوزادی که به پهلوی چپ خوابیده پسر است!

این یک باور رایج است که اگر کودک شما به پهلوی راست ( جفت سمت راست) خوابیده باشد، پسر است. اگرچه این نظریه ‌ای است که بسیاری به آن اعتقاد دارند، اما هیچ پشتوانه علمی نداشته و تنها ۵۰-۵۰ شانس برای تحقق دارد.

آیا حرکات کودک نشان دهنده جنسیت است؟

حرکات کودک در سمتی که جفت خود را به رحم چسبیده است، قوی تر احساس می‌ شود. اگر جفت به سمت راست چسبیده باشد، مادر در سمت راست حرکت بیشتری احساس خواهد کرد؛ ممکن است حامل یک پسر باشید.

در صورتی که جفت خودش را به سمت چپ رحم بچسباند، مادر حرکات کودک را در اینجا بیشتر احساس خواهد کرد. اعتقاد بر این است که این نشان می‌دهد که شما ممکن است یک نوزاد دختر باردار باشد.

حرکت جنین و جنسیت

حرکت جنین و جنسیت

نوزاد فعال یا غیر فعال در رحم جنسیت را نشان می‌دهد!

بسیاری از مردم در طول نسل‌ها بر این باور هستند که اگر نوزاد در رحم بسیار فعال باشد، ممکن است یک دختر باشد. به طور مشابه، اگر کودک دوره‌ های طولانی عدم تحرک داشته باشد، ممکن است پسر باشد.

در هفته پانزدهم بارداری، حرکت جنین پسر به طور کلی توسط زن باردار احساس می شود، هرچند که زمان دقیق آن ممکن است متفاوت باشد. حرکت جنین پسر در این مرحله اغلب شبیه بال زدن یا ضربه ملایم در داخل رحم مادر است.

بیشتر اوقات شبیه به احساس حباب های گاز یا پروانه در معده توصیف می شود. مادر معمولاً حرکات جنین پسر را در قسمت پایین شکم احساس می‌کند. زیرا نوزاد در این مرحله هنوز نسبتاً پایین است. با پیشرفت بارداری، با رشد جنین و تغییر موقعیت، حرکات به تدریج بیشتر احساس می شود.

 



Source link