چطوری دو قلو حامله بشم؟ برای بارداری دوقلو چکار کنم؟ 11 علت بارداری دوقلو


برخی از خانم ها در هنگام تصمیم به باردار شدن، به دنبال این هستند که چگونه دوقلو حامله شویم؟ یا برای بارداری دوقلو چیکار کنیم؟ ایده بارداری دوقلوها می تواند جذاب باشد. یک زن می تواند یا به طور تصادفی (عوامل ژنتیکی) یا به دلیل برخی از درمان های پزشکی دو قلو حامله شود. هیچ راهی مطمئن برای باردار شدن با دوقلوها وجود ندارد؛ اما برخی از روش ها و راهکارها تا حدودی می توانند احتمال دوقلوزایی و یا چند قلوزایی در زنان را افزایش دهند.

در این مطلب مجموعه ای از نکات مهم در زمینه دو قلو حامله شدن را ارائه خواهیم کرد. امیدواریم با مطالعه این مقاله اختصاصی تالیف شده از طرف بلاگ سایت نکات جدیدی به زندگی شما افزوده گردد و در طی سالیان متمادی از آن استفاده کرده و لذت ببرید. همچنین می توانید از پست های دیگر سایت بوفچه مون هم بازدید کنید.

دو قلو حامله

دو قلو حامله

چگونه دو قلو حامله شویم؟

امروزه بسیاری از زوجین تصمیم به باردار شدن و تمایل به فرزند دوقلو داشتن دارند. هر چند که دوقلو حامله شدن دارای مزایایی نیز می باشد. مثلا بسیاری ترجیح می دهند که سختی دوران بارداری و زایمان را یک بار تحمل کنند. با این حال دو قلو حامله شدن جزو بارداری پرخطر محسوب شده و می تواند با خطرات بیشتری برای مادر و جنین همراه باشد.

بنابراین در صورت تمایل به داشتن بارداری دوقلو و آگاهی از خطرات آن، حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

چگونه می توان دو قلو حامله شد؟

اگر دو تخمک به صورت جداگانه در رحم بارور شوند یا یک تخمک بارور شده به دو جنین تقسیم شود، بارداری دوقلویی ایجاد می گردد و دوقلو شدن جنین اتفاق می افتد. در حال حاضر دو قلو حامله شدن نسبت به گذشته رایج تر است. بسیاری از محققین معتقدند که دو قلو شدن درنتیجه نوعی ناهنجاری سلولی در اثر کمبود کلسیم است که طی آن دیواره پروتئینی که سلول ها را در کنار هم قرار می دهد، ضعیف می گردد.

علیرغم باور عمومی، دوقلوها همیشه دقیقا شبیه هم نیستند. مشخصاتی از قبیل رنگ چشم، رنگ مو، گروه خونی، شکل گوش و حتی نظم دندان ها در دوقلو ها می تواند بیانگر همسان بودن دوقلوها باشد. با این وجود، بر اساس لانه گزینی بند ناف ممکن است اختلافات رشدی در رحم ایجاد شود. این عامل سبب به وجود آمدن ویژگی های متعددی در دوقلوها می شود.

امروزه آمار دو قلو حامله شدن چه میزان است؟

امروزه میزان بارداری دوقلویی با روش های کمک باروری مانند ای وی اف (IVF) افزایش یافته است. در روش IVF یک یا چند تخمک در شرایط آزمایشگاهی با اسپرم بارور می شوند. چنانچه طی IVF بیش از یک جنین در داخل رحم قرار داده شود و جنین ها لانه گزینی کنند، بارداری دو قلویی یا چند قلویی ایجاد می گردد.

به طورکلی، به دلیل رواج روش های کمک باروری مانند ای وی اف، از سال 1980 تا سال 2011 میزان بارداری دوقلویی 76 درصد افزایش یافته است. بدون در نظرگرفتن افزایش استفاده از روش های کمک باروری مانند ای وی اف، میزان دو قلو حامله شدن اصلا زیاد نیست و از هر 1000 تولد حدود 4 تولد دوقلو می باشد.

در سراسر دنیا تقریبا میزان دوقلویی یکسان است. با این حال بیشترین میزان دو قلو حامله شدن در میان زنان سیاه پوست آفریقایی است و کمترین شانس بارداری دو قلویی در جنوب شرقی آسیا و آمریکای لاتین می باشد. همچنین میزان دوقلویی جنین دختر شایع تر از دوقلویی جنین پسر است.

اگر افراد تمایل به دو قلو حامله داشته باشند، باید این را بدانند که بارداری دوقلویی به سود مادر نیست و همچنین احتمال مرگ و میر جنین ها، بخصوص جنین پسر در طول بارداری دوقلویی بیشتر می باشد.

افزایش شانس دو قلو حامله شدن به چه عواملی بستگی دارد؟

عواملی متعدد برای بالا بردن احتمال دو قلو باردار شدن وجود دارد، که در این قسمت از متن به معرفی برخی از این عوامل خواهیم پرداخت:

  •    وجود سابقه دوقلویی در خانواده مادر
  •   وجود سابقه دوقلویی در خانواده پدر
  • افزایش سن مادر
  • استفاده از روش های کمک باروری
  •  نژاد آفریقایی
  • قد بلند بودن
  • وزن بسیار کم یا وزن بسیار زیاد مادر
  •         شیردهی
  •        سابقه دوقلوزایی
  •         بارداری در فصل تابستان
  •         مصرف مقادیر زیاد شیر گاو
  •         داشتن سبک زندگی سالم
  •       انجام یوگا و مراقبه
  •        میل کردن صدف
  •         مصرف سیب زمینی شیرین
  •         مصرف قرص ضد بارداری
دو قلو حامله

دو قلو حامله

کدام گیاهان دارویی موجب افزایش دوقلو حامله شدن می شوند؟

اگرچه هیچ علمی در مورد استفاده از گیاهان دارویی برای افزایش دوقلوزایی وجود ندارد، اما برخی از شواهد استفاده از برخی گیاهان را برای باروری و بارداری ترغیب می کند.

  • احتمالا روغن بذر کتان قدرت باروری و حتی دوقلوزایی را افزایش دهد.
  • به نظر می رسد کاساوا شیرین به دلیل خاصیت تخمک گذاری بیش از حد احتمال دوقلوها را افزایش می دهد.
  • مصرف شیرین بیان سطح هورمونی استروژن و تستوسترون را کنترل می کند و می تواند احتمال باردار شدن را افزایش دهد.
  • اعتقاد بر این است که روغن گل مغربی باعث تقویت مخاط سالم دهانه رحم می شود. این شرایط باعث می شود اسپرم در تخمدان برای مدت طولانی تری زنده بماند.

اگرچه این گیاهان طبیعی هستند، اما مصرف برخی از آنها ممکن است با بروز عوارض جانبی احتمالی همراه باشد. بنابراین، به خانم های که تصیم دارند از این گیاهان استفاده کنند بهتر است، قبل از آن با پزشک مشورت کنند.

آیا درمان های خانگی برای دوقلو حامله شدن وجود دارد؟

محصولات لبنی

به نظر می رسد احتمال دوقلوزایی در زنانی که لبنیات می خورند نسبت به زنانی که این محصولات را مصرف نمی کنند افزایش می یابد. تصور می شود که هورمون های رشد موجود در شیر ممکن است منجر به دوقلوزایی شود.

عدم مصرف قرص های جلوگیری از بارداری

بدن زنان از زمانی که مصرف داروهای ضد بارداری را متوقف می کنند، مدتی طول می کشد تا ریتم و وضعیت طبیعی خودش را به دست بیاورد. بررسی ها نشان می دهد که احتمال دوقلوزایی تا یک سال بعد از قطع داروهای ضد بارداری خوراکی وجود دارد.

بارداری در دوران شیردهی

بررسی ها نشان می دهد، احتمال دوقلوزایی در زنانی که هنگام شیردهی باردار می شوند، زیاد است. در دوران بارداری میزن ترشح پرولاکتین در بدن افزایش می یابد و این امر موجب افزایش احتمال دوقلوزایی در مادر می شود.

مصرف روی در مردان

روی به عنوان بهبود دهنده سطح اسپرم شناخته شده است. بنابراین خانم های که دوست دارند، دوقلو باردار شوند می توانند از شریک زندگی خودش بخواهند که غذاهایی مانند دانه کدو تنبل، گوشت بره، نخود سبز و ماست را که سرشار از روی هستند  را مصرف کنند.

رعایت فاصله بین بارداری ها

یکی دیگر از روش های دوقلو حامله شدن ایجاد فاصله کافی میان بارداری ها است. اگر بلافاصله پس از یک حاملگی مجددا باردار شوید احتمال دوقلوزایی در شما کاهش پیدا می کند.

انتخاب موقعیت های جنسی مناسب

برخی معتقدند که یکسری از موقعیت های جنسی مانند پوزیشن پهلو به پهلو یا حالت ایستاده ممکن است احتمال دوقلوزایی را افزایش دهند؛ اما هیچ مطالعه علمی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد.



Source link