عوارض مکمل بدنسازی برای قلب


برخی از مکمل‌ها اثرات منفی بر روی بدن بر جای می‌گذارند به ویژه اگر بیش از حد توصیه شده مصرف شوند یا از ترکیبات  ناسالم برای تولید آن‌ها استفاده شده باشد، به همین دلیل تاثیر منفی مکمل‌ها برای قلب نباید نادیده گرفته شود. در ادامه عوارض مکمل بدنسازی برای قلب را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تیم حرفه ای مجموعه ای از عوارض مکمل بدنسازی برای قلب را در این مقاله ای اختصاصی جمع آوری کرده و در اختیار شما و دیگر مخاطبان خود قرار داده اند. همچنین آن ها از شما دعوت می کنند تا از سایت بوفچه دیدن کرده و از مطالب مهیج آن بهره ببرید.

عوارض مکمل بدنسازی برای قلب

بسیاری از مکمل‌های ورزشی که قبل از تمرین مصرف می‌شوند، حاوی کافئین هستند. کافئین، به دلیل ایجاد احساس خوب و افزایش انرژی در طول تمرین، به عنوان یک ترکیب موثر شناخته شده است. به طور کلی، مصرف معتدل کافئین برای قلب بی خطر است و مطالعات نشان داده‌اند که مصرف حدود 400 میلی‌گرم کافئین در روز برای بزرگسالان بی خطر است.

با این حال، یک مشکل احتمالی با مکمل‌ها، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و محصولات دیگر، این است که بسیاری از آن‌ها حاوی مقادیر زیادی کافئین هستند که از حد مجاز روزانه توصیه شده فراتر می‌روند. برخی از مکمل‌های محبوب و محصولات غذایی، ممکن است حاوی مقادیر بیشتر از حداکثر مجاز کافئین باشند و احتمال ایجاد مشکلات قلبی را به همراه داشته باشند.

مصرف مکمل‌های حاوی دزهای بالای کافئین قبل از تمرین، به همراه مصرف روزانه کافئین موجود در قهوه، می‌تواند عوارض جانبی مرتبط با قلب را افزایش دهد. این موضوع شامل افزایش فشار خون و افزایش خطر حمله قلبی در طول زمان می‌شود. همچنین، می‌تواند منجر به تپش قلب و سایر مشکلات قلبی شود. تأثیرات این عوارض در افراد ممکن است متفاوت باشد، بنابراین مهم است که درباره مصرف مکمل‌های قبل از تمرین و پس از تمرین با پزشک عمومی یا متخصص قلب مشورت کنید.

عوارض مکمل بدنسازی برای قلب
عوارض مکمل بدنسازی برای قلب

آیا کافئین باعث مشکلات قلب و عروقی می‌ شود؟

از مکمل‌های بدنسازی محبوب میان ورزشکاران و بدنسازان کافئین است. وقتی کافئین وارد جریان خون می‌شود و به مغز می‌رسد باعث عدم ترشح ماده شیمیایی به نام آدنوزین که اثر خواب آلودگی دارد، می‌شود. با مصرف کافئین نه تنها انرژی شما بیشتر می‌شود و احساس سرخوشی می‌کنید، بلکه ضربان قلب‌تان سریعتر می‌شود، جریان خون افزایش پیدا می‌کند و ماهیچه‌ها منقبض می‌شوند.

حال با مصرف بیش از حد کافئین ناشی از مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا و برخی از مکمل‌های ورزشی قبل از تمرین که حد مجاز و اعتدال کافئین در آنها رعایت نشده ممکن است عوارض جانبی ایجاد شود. یکی از این عوارض افزایش فشار خون بوده و مرتبط با مشکلات قلب است که می‌تواند خطر سکته قلبی را افزایش داده و در ریتم طبیعی قلب نیز اختلال بوجود آورد.

عوارض مکمل بدنسازی کافئین برای قلب

کافئین در بسیاری از مکمل‌هایی که قبل از ورزش مصرف می‌شوند گنجانده شده است، زیرا باعث ایجاد احساس خوبی شده و در طول تمرین به شما انرژی می‌دهد. در حد اعتدال مکمل کافئین برای قلب شما بی خطر بوده و مطالعات نشان داده‌اند که مصرف حدود 400 میلی گرم کافئین در روز برای بزرگسالان بی خطر است. با این حال مشکل مکمل‌ها، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و سایر محصولات این است که اغلب حاوی مقادیر زیادی کافئین هستند که بسیار بیشتر از حد مجاز روزانه توصیه ‌شده است. برخی از مکمل‌های محبوب غذایی حاوی بیش از حداکثر دز کافئین بوده و زمینه ایجاد مشکلات قلبی را ایجاد می‌کنند.

مصرف دزهای بالای کافئین در مکمل‌های قبل از تمرین (در کنار مصرف روزانه کافئین موجود در قهوه) می‌تواند منجر به عوارض جانبی مرتبط با قلب، مضرات بدنسازی برای قلب از جمله افزایش فشار خون شود و به مرور زمان خطر حمله قلبی را افزایش دهد. علاوه بر آن می‌تواند منجر به تپش قلب و سایر مشکلات قلبی شود. این اثرات می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، به همین دلیل مهم است که در مورد مکمل قبل از تمرین و بعد از تمرین خود با پزشک عمومی یا متخصص قلب صحبت کنید.

عوارض مکمل بدنسازی کراتین برای قلب

 مصرف استروئیدها، سبب ازدیاد واقعی نیرو نیست، بلکه به صورت کاذب است و افرادی که از تزریق استروئید استفاده می کنند ، بیشتر در معرض آلودگی به ویروس های HIV و هپاتیت هستند. عوارض مکمل بدنسازی برای قلب، ممکن است علائمی مانند دل پیچه و حالت تهوع را در آنان ایجاد کند و سبب کاهش توانایی فرد در زمینه های ورزشی شود.

همچنین اگر میزان مصرف کراتین، بر حسب سن، جنس و وزن مصرف کننده تنظیم نشود، تبعات جبران ناپذیری در درازمدت به خصوص بر روی کلیه ها خواهد داشت که نشانه آن، عطش زیاد و مصرف مکرر آب است که در این صورت باید مصرف کراتین را قطع کرد.

 بنابراین داشتن یک برنامه تغذیه ای مناسب، خواب کافی، پرهیز از مصرف الکل و دخانیات در کنار انجام تمرینات منظم ورزشی، تحت نظر یک پزشک یا مربی باتجربه، بهترین و موثرترین جایگزین برای مکمل های ورزشی هستند.

عوارض مکمل بدنسازی برای قلب
عوارض مکمل بدنسازی برای قلب

تاثیر کراتین بر قلب

نگرانی‌هایی در مورد استفاده از کراتین وجود دارد و برخی معتقدند که ارتباطی با افزایش ضربان قلب و فشار خون وجود دارد. این ارتباط به دلیل این واقعیت است که مکمل کراتین در درجه اول برای افزایش شدت تمرینات استفاده می‌شود. با این حال، محققان هیچ ارتباط مستقیمی بین مصرف کراتین و مشکلات قلبی پیدا نکرده‌اند، بلکه آن را به تمرین بیش از حد ورزشکاران نسبت می‌دهند.

عوارض مکمل های گیاهی

باید توجه داشت که فروش هر گونه داروی گیاهی و شیمیایی در عطاری، ممنوع است و گیاهی بودن منشأ یک فرآورده، دلیل بر بی خطری آن نیست و داروهای گیاهی هم عوارض خاص خود را دارند. برخی عطاری ها از باور غلط مردم، مبنی بر بی ضرر بودن داروهای گیاهی، سوء استفاده می کنند و اقدام به تبلیغ و فروش ترکیبات دارویی با ماهیت مجهول می کنند که عوارضی غیر قابل پیش بینی دارند.

استروئیدهای آنابولیک ، مشتقات هورمون های مردانه یا تستوسترون است که به صورت خوراکی، تزریقی و ژل وکرم مصرف می شوند و این داروها صرفا مصارف پزشکی خاص دارند ولی متاسفانه در حال حاضر گزارشاتی از استفاده نابجای آنها توسط ورزشکاران جهت افزایش کارآیی ورزشی، افزایش حجم و قدرت ماهیچه ها، کاهش چربی بدن ، ایجاد ظاهری درشت، افزایش حالت تهاجمی و کاهش احساس خستگی وجود دارد.

همچنین مقداری که مصرف می شود معمولا چندین برابر دوز درمانی دارو در مصارف پزشکی است و گاهی از دو یا چند استروئید به طور همزمان استفاده می شود که این داروها ممنوع بوده و عوارض مکمل بدنسازی برای قلب یا اثرات جانبی ناشی از مصرف آنها شامل جوش صورت، طاسی، مشکلات قلبی، رشد بیش از اندازه مو در بخش های دیگر بدن ، اختلالات قاعدگی ، تحلیل بیضه ها، تحریک پذیری، بزرگ شدن سینه ها، ایجاد صفات مردانه در زنان و بالاخره عقیمی است.

عوارض مصرف هورمون‌ها و مکمل‌ها برای سیستم قلب

کسانی که با استفاده از داروها و هورمون‌ها و مکمل‌ها می‌خواهند در عرض مدت چند‌ماه به تناسب اندام برسند با چه مشکلاتی مواجه می‌شوند؟

استفاده از داروها، هورمون‌ها و مکمل‌ها که توسط برخی برای رسیدن به تناسب و زیبایی اندام زودهنگام مصرف می‌شود می‌تواند مضر باشد و بر سیستم قلب و عروق اثر منفی بگذارد؛ به‌طوری که گاه ممکن است به‌دلیل استرس‌های ناشی از مصرف اینگونه داروها قلب بزرگ شود و نارسایی آن را به‌دنبال داشته باشد.

این مواد انرژی‌زا هستند و بعد از مصرف، فرد با تصور افزایش قدرت دست به انجام کارها و تمرینات سخت می‌زند، بنابراین به‌طور غیرمستقیم به سیستم قلب و عروق خودش فشار می‌آورد و درصورت داشتن بیماری‌های قلبی و عروقی ناآشکار، قلب این فرد در درازمدت نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای بدنش باشد و دچار بیماری و نارسایی می‌شود

مکمل های فیک چه آسیب هایی به بدن وارد می‌ کنند؟

امروزه، به دلیل گران شدن مکمل‌های بدنسازی، برخی افراد سودجو، مکمل‌های فیک را به جای محصولات اصلی به فروش می‌رسانند. استفاده از این مکمل‌های فیک، علاوه بر بی‌فایده بودن برای حجم و توده عضلانی، با خطرات جانبی متعددی همراه است. در زیر به بررسی عوارض مکمل بدنسازی برای قلبی به خصوص مکمل‌های فیک برای قلب اشاره شده است:

  • کاهش وزن و یا افزایش وزن فرد
  • افزایش گردش خون در بدن
  • تحریک سوخت وساز بدن
  • بی‌حالی و  حالت تهوع
عوارض مکمل بدنسازی برای قلب
عوارض مکمل بدنسازی برای قلب



Source link