بیش از 10 عوارض مکمل بدنسازی برای بانوان


بسیاری از خانم‌ها برای ایجاد سبک زندگی سالم علاوه بر رژیم غذایی خوب و ورزش کافی، از ویتامین‌ها یا برخی از مکمل‌ها در طول روز استفاده می‌کنند. این مکمل‌ها می‌توانند شامل مواد معدنی، گیاهان، اسیدهای آمینه و مواد دیگر باشند. مکمل‌های غذایی در اشکال مختلف از جمله کپسول، قرص، نوشیدنی‌ها وجود دارند. با این حال عوارض مکمل بدنسازی برای بانوان از جمله مباحث مهمی است که باید نسبت به آن آگاهی کامل داشته باشید تا بتوانید مکمل‌ها را به درستی مصرف کنید.

تیم حرفه ای مجموعه ای از عوارض مکمل بدنسازی برای بانوان را در این مقاله ای اختصاصی جمع آوری کرده و در اختیار شما و دیگر مخاطبان خود قرار داده اند. همچنین آن ها از شما دعوت می کنند تا از سایت بوفچه دیدن کرده و از مطالب مهیج آن بهره ببرید.

مشکلات گوارشی از عوارض مکمل بدنسازی برای بانوان

یکی از عوارض مکمل‌ها برای خانم‌ها ایجاد مشکلات گوارشی است. علت بسیاری از مشکل‌ها مربوط به عدم تعادل لاکتوز موجود در گینرها و پروتئین وی است. علاوه بر آن در ترکیبات بسیاری از مکمل‌ها کافئین، کراتین، آرژنین و بی کربنات سدیم وجود دارد. ممکن است این ترکیبات باعث نفخ، اسهال و شکم درد شوند. یکی دیگر از عوارض مکمل‌های بدنسازی ایجاد رفلاکس اسید معده است. البته عوارض ذکر شده خفیف و کوتاه مدت هستند.

عوارض مکمل بدنسازی برای بانوان
عوارض مکمل بدنسازی برای بانوان

ایجاد سردرد

سیترولین یکی از آمینو اسیدهای رایج در مکمل‌های بدنسازی است، که عوارضی برای بدن به همراه دارد. این آمینو اسید جریان خون را در حین تمرین افزایش می‌دهد و با این کار به عضله سازی کمک می‌کند. سیترولین سطح اکسید نیتریک را در خون افزایش می‌دهد و بدین ترتیب جریان خون به عضلات افزایش پیدا می‌کند. اما اگر شما سابقه میگرن داشته باشید، ممکن است در این شرایط دچار حملات میگرنی شوید. اگر شما چنین مشکلی را قبلا تجربه کرده‌اید، بهتر است از مکمل‌هایی استفاده کنید که فاقد سیترولین هستند.

ریزش شدید مو با مصرف مکمل بدنسازی کراتین

از جمله عوارض مکمل بدنسازی برای بانوان ریزش شدید مو است. دواقع در برخی موارد، مصرف کراتین باعث ریزش مو می‌شود. کراتین با افزایش عملکرد و توان ورزشی ورزشکار به صورت غیر مستقیم باعث افزایش ترشح DHT شده و در افرادی که به صورت ژنتیکی ریزش موی آندروژنی دارند باعث تشدید ریزش مو می‌شود.

ایجاد تداخلات دارویی

ممکن است مکمل‎‌ها با سایر داروها تداخل داشته باشند و عوارضی را به همراه داشته باشند. خانم‌های مسن باید مراقب این مورد باشند. مخصوصا زنانی که داروهای تجویزی توسط پزشک مصرف می‌کنند. علاوه بر آن، بدن زنان مسن نسبت به زنان جوان‌تر حساس‌تر هستند. بنابراین با مصرف مکمل‌ها کلیه‌ها بیشتر از قبل کار می‌کنند.

آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و E ممکن است اثرات برخی از داروها مانند داروهای شیمی درمانی را کم کنند. ویتامین K می‌تواند وارفارین رقیق کننده خون را کم اثر کند و خطر لخته شدن خون را افزایش دهد.

یکی دیگر از عوارض مکمل‌ها زمانی است که بیماران سرطانی از آن‌ها استفاده می‌کنند. برخی از مکمل‌های غذایی در صورت مصرف در طول پرتو درمانی می‌توانند باعث ایجاد حساسیت در پوست و واکنش‌های شدید شوند. بنابراین بسیاری از متخصصان سرطان به خانم‌ها توصیه می‌کنند از مصرف مکمل‌ها خودداری کنند. بنابراین بهتر است این بیماران قبل از مصرف مکمل‌ها با پزشک خود مشورت کنند.

در برخی از موارد مکمل‌ها برای زنانی که نیاز به جراحی دارند با داروهایی که در حین و یا بعد جراحی استفاده می‌شوند واکنش نشان می‌دهند. علاوه بر آن ممکن است خطر عوارض جانبی خاص مانند خون ریزی و عفونت را نیز افزایش دهد. سایر داروها ممکن است بر نحوه کار قلب و مغز تاثیر بگذارند و منجر به عوارض حین و بعد جراحی شوند. قبل از انجام عمل جراحی با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مکمل‌ های امگا3 و پروتئین وی و گلوتامین

مصرف دوزهای بالای امگا3 در خانم‌ها باعث رقیق شدن خون و افزایش احتمال خون ریزی در بدن می‌شود. پروتئین وی باعث مشکلات گوارشی و در مواردی باعث ایجاد آکنه در پوست می‌شود. افراد مبتلا به بیماری کبدی پیشرفته نباید گلوتامین مصرف کنند. زیرا خطر کاهش عملکرد مغزی را برای آنها در پی دارد.

عوارض مکمل بدنسازی برای بانوان
عوارض مکمل بدنسازی برای بانوان

عوارض مکمل‌ کافئین و گینرها

در برخی موارد، عوارض مکمل بدنسازی برای بانوان با مصرف دوزهای زیاد کافئین، افزایش اضطراب و عصبانیت است. علاوه بر آن کافئین باعث ایجاد مشکلات گوارشی، تنگی تنفس ، افزایش ضربان و تپش قلب می‌شود.

برخی از عوارض مصرف مکمل گینر عبارتند از:

بروز مشکلات گوارشی، افزایش سطح چربی خون، ایجاد دل‌پیچه و گرفتگی عضلات شکم، ایجاد جوش و بروز حساسیت. در بین عوارض مکمل گینر، بروز حساسیت جزء نادرترین عوارض است. همچنین یکی از اصلی‌ترین عوارض گینر ایجاد دل‌پیچه و گرفتگی عضلات شکم است، به خصوص اگر در هنگام مصرف آن به مقدار کافی آب مصرف نکنید.

عوارض مصرف مکمل ال کارنیتین

در میان مکمل‌هایی که خاصیت چربی‌سوزی دارند، ال کارنیتین یکی از شناخته‌شده‌ترین آنها به حساب می‌آید. ال کارنیتین از ترکیب دو اسید آمینه متیونین و لیزین حاصل شده و چربی خون و کلسترول را نیز پایین می‌آورد. این ماده به طور طبیعی در برخی از غذاها مثل گوشت و مرغ وجود دارد. ال کارنیتین علاوه بر اینکه به کاهش وزن کمک می‌کند، در کاهش خستگی نیز موثر بوده و کارایی ورزشکاران را در حد قابل توجهی افزایش می‌دهد.

عوارض مصرف ال آرژنین

ال آرژنین نوعی اسید آمینه است که در ساخت پروتئین به بدن کمک می‌کند. ال-آرژنین به طور طبیعی در مواد غذایی غنی از پروتئین مثل گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی، لبنیات و سویا یافت می‌شود. این اسید آمینه در سنتز پروتئین نقشی اساسی داشته و در عملکردهای سلولی و رشد توده عضلانی تاثیرگذار است. ال-آرژنین همچنین در هورمون رشد نیز نقش داشته و در درمان فشار خون بالا و اختلالات نعوظ نیز می‌تواند موثر واقع شود.

مصرف ال آرژنین در مقدار مناسب کاملا ایمن و بی‌خطر است اما گاهی نیز عوارض مکمل بدنسازی ال آرژنین می‌تواند به شکل حالت تهوع، معده‌درد، اسهال، سردرد، نفخ شکم، واکنش‌های آلرژیک و علائم تنفسی خود را نشان دهد.

امکان تجمع آب در بدن

این عارضه معمولاً به‌دلیل وجود کراتین در مکمل‌های مصرفی بروز می‌کند. کراتین هم به‌صورت ترکیبی با مکمل های دیگر و هم به‌صورت مجزا توسط بدنسازان استفاده می‌شود. کراتین توانایی ورزشکاران را برای انجام تمرینات سخت افزایش می‌دهد و به عضله‌سازی کمک می‌کند. در کل عوارض مکمل های بدنسازی حاوی کراتین بسیار کم است. با این حال احتمال دارد که کراتین باعث تجمع آب در بدن و افزایش وزن شود.

ایجاد لکه‌های قرمز و حس سوزن سوزن در پوست

آلانین و نیاسین دو ترکیبی هستند که در بسیاری از مکمل‌های ورزشی وجود دارند. آلانین نوعی آمینواسید است که اسیدیته ماهیچه‌ها را کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند که تمرین را برای مدت زمان طولانی‌تری ادامه دهید. با این همه آلانین ممکن است احساس سوزن سوزن شدن را در دست و پا ایجاد کند که البته به‌عنوان عوارض مصرف مکمل بدنسازی زیاد رایج نیست.

نیاسین نیز یکی دیگر از ترکیباتی است که اگر در دوز بالا استفاده شود، باعث هجوم خون به سطح پوست می‌شود. این هجوم خون ایجاد لکه‌های قرمز روی پوست را به همراه خواهد داشت. اگر به دنبال رها شدن از این عوارض هستید، کافیست که دوز مصرفی روزانه خود را به چند قسمت تقسیم کنید.

عوارض دیگر مکمل های بدنسازی برای خانم ها

عوارض برخی دیگر از پرمصرف‌ترین مکمل‌های بدنسازی شامل موارد زیر است:



Source link