سن جدا کردن اتاق خواب کودک | بهترین سن جدا شدن کودک برای خواب کیه؟


جدا کردن اتاق خواب کودک، از اصلی ترین دغدغه های والدین بوده و آن ها در رابطه با این مسئله مهم، کنکاش بسیار می کنند. برخی از والدین برای اینکه نگرانی خود را از بابت تنها بودن فرزند و جلوگیری از هر گونه آسیبی به فرزند دلبند شان، حاضر نمی شوند تا محل خواب فرزند خود را تغییر دهند.

بدون شک جدا خوابیدن کودک از والدین، باعث اعتماد به نفس او می شود؛ البته این مسئله زمانی رخ خواهد که این فرایند، در سن مناسب رخ دهد. تیم بلاگ به منظور کمک به والدین برای جدا خوابیدن فرزند و تعیین مناسب ترین سن جدا کردن اتاق خواب، این مقاله اختصاصی را تهیه کرده اند.

اعضاء این بلاگ امیدوار هستند با استفاده از مطالب مقاله، فرایند جدا خوابیدن فرزند تان به راحتی صورت بگیرد. همچنین آن ها از شما دعوت می کنند تا از سایت بوفچه و مطالب مهیج آن دیدن کنید.

جدا کردن اتاق خواب کودک
جدا کردن اتاق خواب کودک

بهترین سن جدا کردن اتاق خواب کودک

انجمن پزشکان اطفال نسبت به خواب مشترک کودک و والدین در هر سنی هشدار می ‌دهند، به ‌خصوص اگر نوزاد کمتر از چهار ماه باشد. این سازمان توصیه می‌ کند که نوزادانی که در یک اتاق با والدین شان می ‌خوابند، باید حداقل به مدت شش ماه، ترجیحاً یک سال، به ‌جای اینکه در یک‌تخت مشترک باشند، در رختخواب یا تخت‌های جداگانه قرار بگیرند.

زیرا خوابیدن کودک وسط والدین و یا در فاصله نزدیک از مادر می ‌تواند خطر خفگی، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد و سایر مرگ ‌های مرتبط با خواب را افزایش دهد. همچنین، اگر کودکان در سن مناسب روی تخت جداگانه قرار نگیرند، انجام این کار با بزرگ‌تر شدن آن‌ها دشوار می ‌شود.

دکتر واثقی در‌باره سن جدا کردن اتاق خواب کودک توضیح می ‌دهد: «با توجه به اینکه از تولد تا ۲ سالگی مرحله شکل ‌گیری اعتماد کودک است، پیشنهاد می ‌شود بعد از سن ۲ سالگی برای جدا خوابیدن کودک اقدام شود. برای اقدام به این کار ابتدا باید بدانید که این پروسه بسیار مهم بوده و نیازمند صبر والدین است.»

جدا کردن اتاق خواب کودک و شش ماهگی

قبل از سن 6 ماهگی نباید اتاق خواب کودک را از والدین جدا نمود. زیرا تا قبل از 6 ماهگی ، نوزاد آسیب پذیر بوده و همچنین به تغذیه از شیر مادر در طول شب نیاز دارد .پس از شش ماهگی باید برای جدا نمودن تخت کودک از تختخواب پدر و مادر به تدریج اقدام کرد.

بدین صورت که ابتدا تختخواب کودک را با فاصله ای مناسب نسبت به تختخواب پدر و مادر قراردهند اما نباید کودک را در اتاقی جدا خواباند. جدا خوابیدن کودکان، به اجتماعی شدن او کمک کرده و اگر این اتفاق به تعویق افتد، باعث ایجاد وابستگی بیمارگونه ای در کودک می شود.

جدا کردن اتاق خواب کودکان بالای 3 سال

والدین برای جدا کردن اتاق خواب کودک سه ساله بهتر است صبور باشند. آن ها با صحبت و توضیح او را قانع نمایند که در اتاق خودش بخوابد. اگر کودک در نیمه های شب بیدار شد و به اتاق شما آمد مجدد او را به اتاقش ببرند و در کنار تخت او بمانند تا بخوابد.

اگر کودک هر شب این کار را با تاخیر انجام داد، با تاخیر به اتاق او رفته و هفته ای یک بار به او اجازه دهند تا کنار والدین بخوابند.

جدا کردن اتاق خواب کودکان بالای 5 سال

برای جدا کردن اتاق خواب کودک 5 ساله لازم است به تدریج این کار را انجام دهند. به طوری که ابتدا تخت او را جدا از تخت خودتان قرار داده و سپس تخت او را به اتاق دیگر منتقل کنند .اگر کودکتان برای خوابیدن کنار والدین اصرار ورزید، در مقابل این اصرار مقاومت کنند.

هنگامی که والدین قانونی را در خانه وضع می کنند، حتما آن را در خانه اجرا نمایند تا کودک جدیت والدین را دریابد.

جدا کردن اتاق خواب کودک
جدا کردن اتاق خواب کودک

روش ها جدا کردن اتاق خواب کودک

جدا کردن اتاق بچه باید براساس راهکار های خاصی انجام شود تا نتیجه دلخواه والدین را داشته باشد. در ادامه به معرفی برخی از روش های جدا کردن اتاق خواب کودک، پرداخته شده است.

پیروی از یک برنامه مشخص

گاهی ممکن است والدین به‌خاطر عشق زیاد به فرزندان، از برنامه مشخص خود دست کشیده و امری را که بابت آن مدت ها به خود و فرزند سختی داده بودند، بی ‌ارزش کنند. زمانی که والدین تصمیم به جداسازی اتاق کودک می‌گیرند، نباید برنامه خود را تغییر دهند.

حتی اگر ۴ صبح کودک بیدار شد و خواست کنار والدین خود بخوابد، باید به او بگویند نه و او را تا اتاق شخصی خود همراهی کنند.

به کارگیری کلمات مثبت

والدین برای جدا کردن اتاق خواب، گاهی از عبارت ‌های تند که حس سرزنش کردن دارند؛ استفاده می‌کنند تا به عبارتی کودک از آن‌ها حساب ببرد. در صورتی که این کار اصلاً درست نبوده و بهتر است از کلمات و عبارات مثبت استفاده شود.

تعریف و تمجید از کودک، دادن احساس قدرت به او و مواردی از این قبیل می‌تواند در این زمینه به والدین کمک فراوانی کند.

آموزش استقلال

طبق این راهکار، والدین باید کمک کنند تا کودک استقلال را یاد گرفته و وابستگی خود را از والدین در هنگام خواب کاهش دهد.  در این تکنیک، والدین باید کم‌کم حضور خود در اتاق خواب کودک را کم ‌رنگ ‌تر سازند.

به ‌عنوان مثال اگر در ابتدا لازم بود تا مادر یا پدر در تخت کودک به ‌صورت خوابیده حضور پیدا کنند تا او بخوابد، حال باید به این شکل عمل کند که کودک را روی تخت بخوابانند و کار های زیر را انجام دهند:

  • در کنار او روی تخت بنشینند.
  • در کنار او روی صندلی یا زمین بنشینند.
  • صندلی را با فاصله بیشتری از او قرار دهند.
  • در چارچوب درب منتظر خوابیدن کودک در اتاق خودش شوند.
  • بیرون از اتاق منتظر بمانند تا کودک بخوابد.

در نهایت اجازه دهند تا او بدون حضور والدین به خواب برود. شاید اجرایی کردن این تکنیک زمان‌ بر بوده و هفته ‌ها والدین را درگیر کند، اما قطعاً نتیجه دلخواه آن‌ها را به همراه دارد.

استفاده از تشویقی

در تربیت کودک، تشویق و تنبیه بسیار اهمیت دارد. زمانی که والدین برای مسائل مختلف یک سری تشویقی و تنبیه برای کودک تعیین کنند، می ‌توانند سریع‌تر به نتیجه دلخواه برسند. برای خواباندن کودک در اتاق خود، بهتر است برای او هدیه ‌های متنوعی تهیه کنند.

خرید اسباب‌ بازی، عروسک شخصیت ‌های کارتونی مورد علاقه او، استیکر، خوراکی‌ های خوشمزه و راهکار های مشابه می ‌تواند کودک را برای جدا خوابیدن از والدین ترغیب کند.

شروع سریع

والدین زمانی که تصمیم به جدا کردن اتاق بچه می‌گیرند، تمامی جوانب را در نظر گرفته و سریعاً تصمیم خود را عملی کنند. اجازه ندهند سن کودک افزایش پیدا کرده و بعد از آن تصمیم به این کار بگیرند. چون نتیجه آن چیزی جز سخت ‌تر کردن شرایط برای خود و فرزند نیست.

پس بهتر است زمان جدا کردن اتاق خواب کودک را به تعویق ننداختهنو بعد از تحقیق راجع به این‌که نوزاد از چند ماهگی باید در اتاق خود بخوابد، برای انجام این امر اقدام کنید.

پذیرفتن ترس ‌های فرزند

گفتگو با کودک و پذیرفتن ترس ‌های او از اتاق و محل خواب، باعث دریافت حمایت والدین از طرف کودک می ‌شود. گاهی ممکن است چیز هایی که از دید یک انسان بالغ مسخره به نظر آید، ترس واقعی یک کودک باشد. مطمئنا در صورت توجه به این مسئله فرایند جدا کردن اتاق خواب کودک، بسیار راحت تر به سرانجام دلخواه می رسد.

جدا کردن اتاق خواب کودک
جدا کردن اتاق خواب کودک و پذیرش ترس های کودک

تاثیر جدا کردن اتاق خواب کودک

جدا نمودن اتاق خواب کودک از پدر و مادر تا 4 سالگی تاثیرات زیادی در رفتار او فرزند بر جای می گذارد. در ادامه با دو مورد از اصلی ترین تاثیرات جدا کردن اتاق خواب کودک، اشاره شده است.

  • جدا نمودن اتاق خواب کودک سبب می شود اعتماد آنها نسبت به والدین بیشتر شده و کودکان حتی زمانی که والدینشان در کنار آنها نیستند، احساس امنیت کنند.
  • جدا کردن اتاق خواب کودک موجب تقویت حس استقلال در کودک می شود. بدون شک با این روش کودک احساس می کند فضای شخصی و مخصوص به خود را دارد. بنابراین می تواند خود مستقلا در اتاق خود بخوابد.



Source link