فواید قهوه برای بدن و سلامتی


قهوه یکی از نوشیدنی‌ های محبوب و پرمصرف در سراسر جهان است. قهوه نه تنها به شما انرژی می‌دهد، بلکه دارای خواص سلامتی فراوانی است که ممکن است شما را شگفت‌زده کند. قهوه حاوی کافئین، آنتی‌اکسیدان، و مواد فعال دیگری است که می‌توانند به پیشگیری و درمان برخی از بیماری‌ های شایع و خطرناک کمک کند.

30335A37 345C 4F01 860F 378Dc9F66D42

راهنمای مطالعه

فواید اصلی قهوه

  • قهوه باعث افزایش طول عمر می‌شود: قهوه با جلوگیری از سکته مغزی و دیابت که دو عامل اصلی مرگ و میر در جهان هستند به افزایش طول عمر کمک می‌کند. همچنین قهوه با دارا بودن آنتی اکسیدان ها باعث از بین رفتن رادیکال های آزاد و التهاب در بدن می‌شود.
  • قهوه خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون را کاهش می‌دهد: تحقیقات نشان داده اند که مصرف منظم قهوه می تواند از ابتلا به آلزایمر و پارکینسون جلوگیری کند. در یک بررسی مشخص شد زنان بالای ۶۵ سالی که روزانه ۲ تا ۳ فنجان قهوه مصرف میکنند کمتر به بیماری زوال عقل مبتلا می‌شوند و این موضوع به دلیل تاثیر قهوه بر روی دوپامین و بهبود کلی سیستم اعصاب مرکزی است.
  • قهوه از کبد محافظت می‌کند: برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف منظم قهوه ممکن است باعث حفظ سلامت کبد شود. به نظر می‌رسد هر دو نوع قهوه‌ های دارای کافئین و قهوه‌ های بدون کافئین که تاثیر محافظتی روی کبد دارند. یک مطالعه نشان داد که افرادی که قهوه مصرف می‌کنند، احتمال بیشتری دارند که سطح آزمایشات کبد در بازە سالم داشته باشند. یک مطالعه دیگر نشان داد که مصرف قهوه ممکن است باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد و فیبروز کبدی شود . این تاثیرات مثبت قهوه را می‌توان به خصوصیات ضد التهابی، ضد اکسیدانی، و تاثیر گذاری بر سطح چربی خون نسبت داد.
  • قهوه خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهد: سرطان رودە یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در جهان است. یک مطالعە نشان داد کە مصرف قهوه ، چە دارای کافئین باشد و چە بدون کافئین، با ۲۶ درصد کاهش خطر ابتلا به سرطان رودە همراه بوده. این تاثیر مثبت قهوه را می‌توان به خصوصیات ضد التهابی، ضد اکسیدانی، و تاثیر گذاری بر حرکت رودە نسبت داد.
  • قهوه خلق و خو را بهبود می بخشد و افسردگی را کاهش می دهد: قهوه می تواند خلق و خو را بهبود بخشد و افسردگی را کاهش دهد. یک مطالعە نشان داد کە مصرف قهوه با کاهش خطر ابتلا به افسردگی در زنان همراه بود . یک مطالعە دیگر نشان داد کە مصرف قهوه با کاهش خطر خودکشی در افراد مبتلا به افسردگی همراه بود. این تاثیرات مثبت قهوه را می‌توان به تاثیر گذاری آن بر سطح سروتونین، یک پیام رسان عصبی کلیدی در تنظیم خلق و خو است، نسبت داد.

 

تاثیر تازگی قهوه بر خواص سلامتی آن

شما نمی توانید از فواید قهوه بهره ببرید مگر اینکه به قهوه تازه و سالم دسترسی داشته باشید. اگر قهوه شما تازه نباشد علاوه بر اینکه عطر و طعم خود را از دست می دهد ممکن است به آلودگی های قارچی و میکروبی نیز دچار شود. قهوه هایی که به طور معمول در کارخانه تولید می شوند بسیاری از خواص خود را از دست داده اند همچنین قهوه های کارخانه ای از ارزان ترین انواع قهوه تولید می شوند پس شما نمی توانید انتظار یک طعم بدون عیب و نقص از آنها داشته باشید.

خرید قهوه

8906579F Bdaf 4Feb 8A06 5C5B7E2C345F

درست مانند چای که نژاد های مختلف و طعم های مختلفی دارد قهوه نیز با توجه به نژاد، محل کشت و روش آماده سازی آن می تواند طیف وسیعی از عطر و طعم را در بر بگیرد. در کشورهای پیشرفته افرادی هستند که قهوه های متفاوت را با توجه به شناختی که از این گیاه دارند با هم ترکیب می کنند تا بهترین عطر و طعم حاصل شود. برخی از افراد ممکن است با تلخی یا ترشی زیاد قهوه مشکل داشته باشند یا عده ای به دنبال نوع خاصی از قهوه باشند.

در ایران نیز فروشگاه های تخصصی برای قهوه وجود دارند که ترکیب کردن قهوه تخصص اصلی آن ها است. یکی از بهترین فروشگاه های آنلاین قهوه فروشگاه قهوه زیگ زاگ است که شما می‌توانید با مراجعه به آن به انواع قهوه به صورت تازه، سالم و با کیفیت بالا دسترسی داشته باشید و مطابق سلیقه خود قهوه مورد نظر خود را خریداری نمایید.



Source link